قابل توجه شورای پروانه ساخت؛ نام فیلم نیز کپی رایت دارد!

نام فیلم نیز کپی رایت دارد! | سرزمین هنر | ویکی‌پدیا : «هتلبان شب» یا «نگهبان شب» (ایتالیایی: Il portiere di notte‎) یک فیلم درام روانشناختی اروتیک با کارگردانی لیلیانا کاوانی محصول سال ۱۹۷۴ است.

مایه‌های جنسی و سادومازوخیستی فیلم را به اثری بحث‌انگیز و جنجالی در هنگام اکران تبدیل کرد و منتقدان در داوری ارزش هنری آن دچار دو دستگی شدند.

ملانصرالدین: امروز شورای پروانه ساخت برای دو فیلمنامه مجوز ساخت صادر کرد که یکی از آنها «نگهبان شب» نام دارد.
سال ۱۹۷۴ نیز فیلم پر حاشیه و جنجال برانگیزی با همین عنوان تولید و روی پرده رفت.
متاسفانه در سینمای ایران از سوی بعضی از فیلمسازان و تهیه کنندگان کپی رایت رعایت نشده و برخی از فیلم ها از روی نمونه خارجی، حتی نعل به نعل کپی و ساخته می شود

این کار، کاری است غیر حرفه ای که شوراهای پروانه ساخت و نمایش یا آنها را ندید می گیرند یا اطلاعات سینمایی شان در حد کافی نبوده و متوجه این کپی کاری ها نمی شوند.

تداعی ذهنی کپی


مخالف این نیستیم که نام بعضی از فیلم های ایرانی مشابه خارجی ها باشد که به وفور نیز یافت می شود، اما برخی از فیلم های خارجی به خاطر محتوا و فرم شان، تصاویر خاصی را در اذهان متبادر می کند،

برای همین برخی از اهالی رسانه و سینماگران، احساس می کنند که نام یک فیلم جنجالی و حاشیه ساز، عمدا از سوی برخی از کارگردانان ایرانی استفاده شده و می شود تا تداعی کنند نمونه خارجی باشد!
یکی از این نوع فیلم ها «نگهبان شب» است که شورای پروانه ساخت با همین نام برای یک فیلمنامه ایرانی نیز مجوز ساخت صادر کرده است.
این مهم ایجاب می کند که در شوراهای ساخت و پروانه باید کسانی حضور داشته باشند که سینمای ایران و جهان را بشناسند تا شاهد چنین مواردی نبود.
برای شروع بهتر است اعضای شورای ساخت تحقیقی درباره فیلم خارجی «نگهبان شب» انجام دهند تا مشخص شود این نام توسط فیلمساز ایرانی عمدا انتخاب شده یا سهوی بوده است.

رعایت حق کپی رایت


نام فیلم نیز کپی رایت دارد و باید حق دیگران را محترم شمرد، فرقی ندارد که صاحب حق ایرانی یا خارجی باشد، مهم احترام گذاشتن به حقوق دیگران است.
فیلمسازان، تهیه کنندگان و فیلمنامه نویسان ایرانی حتما باید به این مهم توجه داشته باشند.
اگر خدای ناکرده فردی عمدا دست به این کار زده باشد، باید اعضای محترم شورای پروانه ساخت جلوی این عمل غیر حرفه ای را بگیرند، در صورتی که از دست آنان در رفت، شورای پروانه نمایش باید دقت و تحقیق بیشتری بکند تا چنین اتفاقی نیفتد.
اگر تهیه کننده ای درخواست پروانه ساخت می کند حتما باید از آنان خواسته شود چنانکه فیلم شان یا نام اثر، مشابه خارجی دارد آن را مکتوب کنند تا حقی از کسی ضایع نشود.

در صورتی که عمدی در کار نبوده، بهتر است از تهیه کننده بخواهند نام فیلمنامه ای مانند «نگهبان شب» را که نمونه خارجی آن بسیار جنجال برانگیز بوده را تغییر دهند تا از حواشی جلوگیری شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

70 − 65 =