برمشامم می رسد هر لحظه بوی کربلا | چاووشی خوانی

پادکستی با صدای بی نظیر بخشو

امروز اول ماه محرم است. چاووشی خوانی نوعی از سرودهای مذهبی است که در این ایام نیز خوانده می شود.پادکست نادری از یک چاووشی حسینی را از خطه جنوب کشور بشنوید

ماه سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین ابن علی و یاران وفادارشان در بزرگترین قیام حماسی اسلامی.فرهنگ و هنر ایران زمین پیوندی ناگسستنی با عاشورای حسینی دارد. از اشعار قدمایی همچون مولوی و حافظ گرفته تا بزرگانی همچون عمان سامانی و محتشم کاشانی. اما بسیار ابیات و اشعاری هستند که هیچ گاه نام و نشانی از شاعران و سرایندگان آن در ادبیات ثبت نشده اما شعر و سرودشان در طی قرون متمادی زبانزد مردمان این سرزمین بوده است. 

یکی از این اشعار ، شعر مشهور «برمشامم می رسد هر لحظه بوی کربلاست». 

عمده ی شهرت این شعر به دلیل آن است که آن را در مراسم چاووشی خوانی و گاهی نیز در سوگواری حضرت سید الشهدا(ع) خوانده می شود.در این پادکست چاووشی خوانی بی نظیر و ماندگاری را خواهید شنید از شهرستان بوشهر که بی شک یکی از جاودانه های هنر مداحی کشور است.

خواننده ی این چاوشی مرحوم جهانبخش کردی زاده نام دارد که در منطقه ی جنوب کشور به نام بخشو نامیده می شود.

«بخشو» این چاوشی را در اواخر دهه ی ۱۳۴۰ هجری شمسی در یکی از روزهای ماه محرم در مسجدی در محله ی دهدشتی شهر بوشهر در میان نوحه ی واحد خوانده است.

تسلط مثال زدنی آن مرحوم به دستگاههای مختلف آواز ایرانی و داشتن صدایی ششدانگ از او خواننده ای تمام عیار ساخته بود که با عشقی که به اهل بیت (ع) داشت همه ی آن را وقف سوگواری خامس آل عبا کرده بود.

«سرزمین هنر» این پادکست را تقدیم می کند به تمامی هنرمندانی که خالصانه و بی ریا در طول تاریخ هنر خویش را به شهدای کربلا تقدیم کرده اند.

نام اثر: چاوشی

شاعر: ناشناس

خواننده: جهانبخش کردی زاده(بخشو)

این قطعه در چهارگاه خوانده شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. احسان می گوید

    سلام صوت برمشامم میرسد… بخشو چرا دانلود نمیشه؟ کیفیت عالی است ولی دان نمیشه راهنمایی بفرمایید لطفا

    1. هنرلند می گوید

      باسلام. فایل اصلی در کانال تلگرام سرزمین هنر به نشانی honarland_ir@ قابل دسترسی است همچنین از طریق لینک زیر نیز می توانید دانلود کنید.https://honarland.ir/wp-content/uploads/2018/09/bakhshoo.mp3

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

67 − = 57