سینما نیازمند حمایت است، نه تخریب!

راهکار درست و تاثیرگذار و تعیین کننده، بحث های عالمانه، خردمندانه، تعاملی و سازنده فرهنگی، به دور از هر گونه تعصب و افراط و تخریب گرایی است.

سینما نیازمند حمایت است، نه تخریب!|سرزمین هنر|جبارآذین|سینما

در چند دهه اخیر،آن قدر بر سرسینما زده شده و سلیقه ها و انحراف ها آن را دچار انواع معضلات و بحران ها وبیماری ها کرده که دیگر ظرفیت پذیرش چالش ها و کشمکش های بیشتر را ندارد.

این روزها شاهد بحث و جدل های کلامی میان برخی منتقدان سیاسی/اجتماعی سینما و گروه هایی ازسینماگران، بر سر بعضی مشکلات سینما در رسانه ها و محافل و مجامع فرهنگی و سینمایی و سیاسی و اجتماعی هستیم.

بحث و جدل هایی که هدف حمایت و اصلاح کاستی های سینما را دنبال نمی کند.صرف نظر از نیت های دو گروه اصلی درگیر این جدل ها که هر کدام از منظر نگاه خود،مدافع واقعیات و ارزش هایی هستند، مواردی سبب شده تا از حق و عدالت و نگرش علمی و کارشناسانه، دور افتند.

آنچه حقانیت و شفافیت و درستی مسایل مورد مناقشه را خدشه دار کرده، پنج موضوع مهم و استراتژیک است؛ جنجال و حاشیه سازی، تعمیم غیرمنصفانه و غیرتخصصی مشکلات و اشتباهات و …به کلیت سینما و سینماگران،افراط گرایی، هجمه کور به موجودیت سینما و دفاع غیرخردمندانه، از همین کلیت و موجودیت.

واقعیت اینکه، سینما هم مانند دیگرهنرها،صنوف،مشاغل و فعالیت ها، مشکل، نقص،کاستی و افراد مشکل دار و امتیازها،خوبی ها، افتخارها وهنرمندان شریف دارد،از همین رو نباید در مباحثات، دوغ و دوشاب درهم آمیزد و حق و ناحق شود و به دلیل برخی خطاها، همه با یک چشم نگاه شوند.

ازآن سوهم، نباید به دلیل ناکافی!همکاری،سینماگران اشتباه ها و انحراف ها را نادیده انگارند و از آنها به غلط دفاع کنند. حرف و سخن هر دو گروه و جریان معترضان و مدافعان سینما در نگاه کل،می تواند مطلوب و منطقی و دلسوزانه باشد،به شرط آنکه در مجرای درست بحث های فرهنگی هدفمند،تعاملی و سازنده،جریان یابد.  راهکار درست و تاثیرگذار و تعیین کننده، بحث های عالمانه، خردمندانه، تعاملی و سازنده فرهنگی، به دور از هر گونه تعصب و افراط و تخریب گرایی است.

برگزاری نشست های کارشناسانه،محترمانه و روشنگرانه با حضور نمایندگان فکری و فرهنگی مخالفان و موافقان و منتقدان منصف، مستقل و حرفه ای در تلویزیون و رسانه ها می تواند تا حدی مانع آسیب های بیشتر سینما و ارزش ها و فرهنگ جامعه شود!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

21 − = 14