آقای وزیر،لطفا برای سینمای مستند نسخه نپیچید!

آقای وزیر،اول شما و تیم سینمایی تان،کمی با مقوله سینما و مسائل و مشکلات آن آشنا شوید یا لااقل الفبای آن را یاد بگیرید،بعد برای آن نسخه بپیچید!

آقای وزیر،لطفا برای سینمای مستند نسخه نپیچید!|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|سینما

ایسنا-وزیر ارشاد: من با احداث خانه‌های مستند، برگزاری جشنواره‌های سینمایی در استان‌های مختلف و حرکت به سوی تمرکززدایی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بسیار موافق هستم.

شما اول برادری خود را ثابت کنید و به خلق الله نشان بدهید که با مقوله سینما و فیلم مستند آشنا هستید،بعد موافقت خود را اعلام بفرمایید؟

وقتی اغلب مدیران انتصابی شما،عرق و عشقی به سینما نداشته و با الفبای آن نیز آشنا نیستند،شما و تیم تان چطور می توانید موجب گسترش سینما و سینمای مستند شوید؟

گویا شما خبر ندارید که ده ها جشنواره مختلف در کل کشور برگزار می شود،اما نه تنها باعث پیشرفت سینمای ایران و فیلم مستند نشده اند،بلکه راه آنها را سد کرده و به خاک سیاه شان نشانده!

همین جشنواره «سینماحقیقت» که شما روز پنجشنبه با رییس سازمان سینمایی تان و دبیر این جشنواره  نشست صمیمی برگزار کردید،پانزده دوره آن برگزار شده است،اما نه تنها باعث پیشرفت سینمای مستند نشده،بلکه پسرفت نیز داشته است!

فکر می کنید با تشکیل خانه ، راه اندازی جشنواره و غیره ،سینمای داستانی و مستند ایران حرکتی رو به جلو خواهد داشت،اگر چنین فکر کنید مطمئن می شویم شما و تیم منصوبی تان اصلا با مقوله سینما و فیلمسازی آشنایی نداشته و نخواهید داشت!

ای کاش از رییس سازمان سینمایی تان می پرسیدید که در حال حاضر چند جشنواره در ایران برگزار می شود،بعد حکم به راه اندازی جشنواره های جدید می دادید!

واقعا نمی دانید که یکی از بزرگ ترین مشکلات سینمای ایران،وجود جشنواره های متعدد و بودجه بربادده و غیر مفید است؟!خیلی عجیب است که شما و مدیر زیردست تان از این موضوع بی اطلاع هستید!

سازمان «اوج» مگر خانه مستند راه نینداخته است؟به غیر از ساخت مستندهای سفارشی توسط فیلمسازان خودی و نورچشمی،چه گل دیگری به سر شکسته سینمای مستند زده است؟حتی ساخت یک مستند را نیز به دست بزرگان این عرصه نسپرده است!

برای پیشرفت سینمای داستانی و مستند باید کار را به دست کاردان سپرد،نه به دست هرکسی که از راه رسید و نسبت فامیلی،دوستی یا حزبی داشت!

سینما خانه احزاب و حیاط خلوت دوست و آشنا نیست،هنر-صنعتی است که مردان و زنان عاشق و کاربلد را می طلبد.

از زمانی که خانه های سینما،هنرمندان و تئاتر راه افتاد،هم هنر ایران رو به قهقرا رفت،هم سینما و هم تئاتر،زیرا به سازمان های شبه دولتی تبدیل شدند که دولت مدام باید به حساب شان پول واریز کند و هیچ عایدی مالی و معنوی نیز برداشت نکند!حالا شما دوباره می خواهید خانه جدیدی راه بیندازید و پول بیت المال مردم را دوباره به باد دهید؟!

چرا فکر می کنید راه اندازی جشنواره و تشکیل خانه باعث پیشرفت می شود؟این جشنواره ها و خانه ها،فقط بیت المال مردم را هدر می دهند،بدون اینکه حتی ذره ای موجب پیشرفت هنر و سینما شوند.فقط عده ای به عنوان رییس و دبیر به حقوقی کلان می رسند و آشنایان و دوستان را نیز منتفع می کنند!

اگر اساسنامه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را بخوانید و هدف از تشکیل آن را بدانید،متوجه خواهید شد که برای تسریع در امر فیلمسازی جوانان مستعد راه اندازی شده است.آیا اکنون این گونه است؟

جوانی که بخواهد طرحی به این مرکز ارائه کند و بودجه اندکی برای ساخت فیلم بگیرد،باید ماه ها انتظار بکشد و در آرزوی فیلمسازی گوشه خانه سماق بمکد!سرانجام نیز یک «نه» بزرگ به او می گویند یا آن قدر وی را در دست اندازهای  اداری بالا و پایین می کنند که مجبور می شود عطای فیلمسازی را به لقایش ببخشد و به جمع افراد سرخورده و عصبانی بپیوندد!

سینما در کل جهان محل رقابت است.هر کس و از هر نقطه جغرافیای کشور،اگر می خواهد در عرصه فیلمسازی موفق شود،باید با فیلمسازان دیگر،چه از پایتخت و چه دیگر نقاط کشور،رقابت سالم داشته باشد.

نمی دانم چرا این امر ساده را درک و فهم نمی کنید که سینما استعدادهای خود را طلب می کند. هرکسی نمی تواند وارد حرفه فیلمسازی شده و موفق باشد.این همه دانشگاه و آموزشگاه سینمایی در پایتخت وجود دارد،چند استعداد شناسایی و شکفته شده اند؟تقریبا هیچ!

چرا می خواهید جوانان شهرستانی را از تهرانی ها ضعیف تر نشان دهید؟چرا می خواهید بین آنان و پایتخت نشینان تقابل مخرب ایجاد کنید؟

۱۴۰ نفر از فیلمسازان شهرستانی را به تهران کشاندید،در هتلی خوب اسکان دادید و حسابی از آنان پذیرایی کردید،فکر می کنید این اسکان و پذیرایی باعث می شود آنان در کارشان پیشرفت کنند؟هرگز! این نوعی سرخوردگی برای آنان درپی خواهد داشت و خود را در مقابل پایتخت نشینان کوچک خواهند دید!

به جای انجام این بازی های تبلیغاتی که هیچ ربطی به سینما و فیلم مستند ندارد،از بزرگان،استادان و کاربلدان بخواهید به اطراف و اکناف ایران و تهران بروند و استعدادیابی کنند.مستعدان شهرستانی و تهرانی باید در کنار هم آموزش ببینند تا شکوفا شوند.

امروز بسیاری از دانشجویان دانشگاه ها و آموزشگاه های سینمایی تهران را شهرستانی ها تشکیل می دهند.همه با هم یاد می گیرند،بدون اینکه استادان بین آنها فرق بگذارند.

آقای وزیر،اول شما و تیم سینمایی تان،کمی با مقوله سینما و مسائل و مشکلات آن آشنا شوید یا لااقل الفبای آن را یاد بگیرید،بعد برای آن نسخه بپیچید!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 48 = 50