آقای جبلی از نقد استقبال می کنید،اما برنامه سینمامعیار را برنمی تابید؟!

عجیب است که سردمداران رادیو،خواسته یا ناخواسته تصمیم گرفته اند این برنامه پرمخاطب و تاثیرگذار را حذف کنند.هیچ دلیل منطقی برای این کار وجود ندارد.

آقای جبلی از نقد استقبال می کنید،اما برنامه سینمامعیار را برنمی تابید؟!|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|رادیو

دیروز دوستی زنگ زد و پرسید: از برنامه سینمامعیار چه خبر؟

گفتم برای روز پنجشنبه آفیش نشده ام و خبر ندارم کارشناس این هفته آنان کیست و درباره چه موضوعی است.

گفت:برنامه سینما معیار را تعطیل کرده اند و پنجشنبه روی آنتن نرفته است!

گفتم:اطلاعی ندارم،چون تهیه کننده یا مجری برنامه با من تماسی نگرفته اند.

گوشی را زمین نگذاشته بودم که دوست دیگری زنگ زد و همان سوال را پرسید و من نیز همان جواب قبلی را دادم.

گفت:گویا زیرآب برنامه را زده اند و قرار نیست دیگر روی آنتن برود!

دوستان دیگری هم تماس گرفتند که گفتنش تکرار مکررات است.

من، نه تهیه کننده سینمامعیار هستم و نه مجری آن،فقط در این چند سال سال به عنوان کارشناس و منتقد در این برنامه حضور پیدا کرده ام.

در برنامه های دیگر رادیویی و تلویزیونی نیز به عنوان منتقد و کارشناس سینمایی و هنری شرکت کرده ام،اما سینمامعیار را به دیگر برنامه ها ترجیح دادم.زیرا برایم هیچ گاه خط و نشان نکشیدند و نگفتند از این تعریف کن یا فلانی را بکوب.

اگر حتی یک بار چنین می کردند،به خاطر روح استقلال طلبی ام،دیگر در این برنامه حضور نمی یافتم،اما هرگز کلام یا مطلبی را به من تحمیل نکردند.برای همین همکاری داوطلبانه خود را با تهیه کننده و مجری برنامه ادامه دادم.

عجیب است که سردمداران رادیو،خواسته یا ناخواسته تصمیم گرفته اند این برنامه پرمخاطب و تاثیرگذار را حذف کنند.هیچ دلیل منطقی برای این کار وجود ندارد.هرکس تصمیم به حذف گرفته یا ناآگاه است یا مغرض و یا قصد دارد دوست و آشنایی را صاحب برنامه کند!

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

تهیه کننده،مجری،کارشناسان و مهمانان برنامه،همیشه خط قرمزها را رعایت کرده اند.اگر هم کسی می خواست از این خط مشخص عبور کند،تهیه کننده یا مجری با هشداری ملیح که باعث رنجش نشود،کارشناس یا مهمان را به پشت خط هدایت می کردند.

آقای جبلی،اسما یا رسما رییس سازمان عریض و طویل صداوسیما هستید و باید تا آنجا که می توانید بر همه چیز این نهاد احاطه داشته باشید.هرچند این کار سخت است و از عهده هرکسی برنمی آید،اما رصد برنامه هایی که برای جامعه مفید است و پرطرفدار،کار شاق و دشواری نیست.

برنامه سینمامعیار با حفظ چارچوب حاکم بر صداوسیما،همواره در تلاش بود تا با نقد منصفانه به معضلات و مسائل روز سینما پرداخته و تا آنجا که می تواند به حل و رفع آنها کمک کند.در برخی از موارد هم کاملا موفق بود.

این برنامه مامن افرادی بود که احساس می کردند کسی به درد آنان توجه ندارد.همچنین بلندگوی مسوولان وعوامل سینما هم بود تا درباره مشکلات و برنامه های خود صحبت کنند.

هدف سینمامعیار ایجاد صلح و وفاق بین آحاد سینمایی ها بود.تلاش داشت به حل مشکلات و معضلات کمک کند،نه مانند برخی از برنامه های رادیویی و تلویزیونی که همواره تلاش می کنند مشکلی بر مشکلات بیفزایند و با جار و جنجال بی مورد،آب را گل آلود کرده تا از آن ماهی درشت گرفته یا خود را مطرح کنند.

کم نبودند و نیستند افرادی که با حضور در بعضی از برنامه های تلویزیونی و رادیویی،به گونه ای رفتار کرده و می کنند که همیشه در چشم باشند،حتی شده با رفتار و گفتار نامناسب و قبیح.

تهیه کننده سینمامعیار مدت هاست در رادیو برنامه سازی می کند،اما هرگز ندیدم بخواهد خود را مطرح کند.بدون حاشیه در گوشه استودیوی رادیو گفت وگو می نشیند و برنامه را کنترل می کند.برای همین نامش جایی مطرح نمی شود.مجری آن نیز سال ها سابقه رسانه ای دارد و با سینمامعیار صاحب اسم و رسم نشده است.اغلب کارشناسان و مهمانان این برنامه نیز آن قدر شهره هستند که نیازی ندارند از طریق سینمامعیار برای خود کسب شهرت کنند.

از مدت ها پیش شنیده بودیم که عده ای در تلاش هستند این برنامه را به هر طریقی هست به تعطیلی کشانده و خود با برنامه ای جدید، با جریان های همسو همراه شوند،به خصوص بخش دولتی.برخی نیز می گویند این تعطیلی به ملاقات مدیران سازمان سینمایی با همتایان خود در صداوسیما مرتبط است.نمی توانیم تایید کنیم این مسئله را فقط به عنوان یک شنیده مطرح کردیم.امیدواریم این چنین نباشد.

آقای جبلی،شما در گفته ها و صحبت های خود،مدام از انتقاد و منتقد حمایت کرده اید،اما در عمل به گونه ای دیگر رفتار می کنید.

تعطیلی برنامه انتقادی سینمامعیار نشان می دهد که فاصله حرف تا عمل بسیار است.شما و مدیران زیرمجموعه و دوستان همسو،چه کج رفتاری در این برنامه دیده اید که می خواهید آن را از اهالی سینما،رسانه و علاقه مندان سینما دریغ کنید؟

۱۰ سال است که این برنامه با موفقیت روی آنتن رفته و توانسته مخاطبان خاص و عام را جذب خود کند.واقعا چه دلیل محکمی برای تعطیلی آن دارید؟

یک برنامه انتقادی شریف در جامعه تاثیرگذارتر است یا برنامه ای سفارشی که قصدش اختلاف افکنی است؟

آقای جبلی نگذارید برنامه سینمامعیار به محاق برود.

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 7 = 1