روزی که سرزمین هنر یار دبستانی داشت

روزی که سرزمین هنر یار دبستانی داشت | علیرضا دباغ | سرزمین هنر| همیشه وداع با دوستان مشکل است به خصوص آنکه سفر به ابدیت در پیش باشد و خاص تر آنکه سفر ناگهانی و ابه هنگام باشد…

«جمشید جم» یار دبستانی ما آنقدر زود بار سفر بست که باور رفتنش برای تمام کسانی که او را از نزدیک می شناختند دشوار و جانفرساست. جمشید را بیشتر به عنوان خواننده می شناسند آن هم خواننده سرودی که نوستالژی مشترک چند نسل از دانش آموزان و دانشجویان این مرز و بوم است. سرود «یار دبستانی من» سرودی است که برای فیلم سینمایی « از فریاد تا ترور» توسط منصور تهرانی ساخته شد. این سرود را فریدون فروغی برای بار اول خواند اما ظاهراً با مخالفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شد و این ممیزی باعث شد که سازنده سرود از «جمشید جم» که جوانی هنرمند و انقلابی بود بخواهد آن را بازخوانی کند. صدای جم روی این سرود به خوبی نشست و از دل برآمد و بر دل مردم سرزمین ما نشست. برخی با کم لطفی این ماجرا را به عنوان نقطه ضعفی برای خواننده آن تلقی کرده اند در حالی که این اتفاق بارها و بارها رخ داده است و آهنگی با صدای چند خواننده اجرا شده است. مهم این است که مردم ما این سرود را دوست دارند و جمشید جم را نیز به عنوان یکی از خوانندگان این سرود می شناسند. اما شاید وجه دیگری از شخصیت «جمشید جم» برای خیلی از مردم ناشناخته مانده باشد و آن هنر وی در تهیه کنندگی برنامه های رادیویی است. او که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی وارد صداوسیما شد در رادیو تهیه کنندگی را فراگرفت و در همین رسانه به خلق آثار رادیویی متفاوتی پرداخت . برنامه «تهران در شب» یکی از این برنامه ها بود که این هنرمند در دوره ای  تهیه کنندگی آن را برعهده داشت. او همچنین به عنوان تهیه کننده ، کارشناس و مجری برنامه های تخصصی موسیقی می پرداخت و دهها اثر در این زمینه از او باقی مانده است.

جمشید جم روحیه ای مردمی داشت و با شوق فراوان با مخاطبان خود مواجه می شد. او خیلی گرم و صمیمی دعوت افراد و شخصیتهای حقیقی و حقوقی فرهنگی و هنری برای حضور در محافل مختلف می پذیرفت و بدون چشمداشتی هنر خود را در اختیار دیگران قرار می داد. حضور گرم و صمیمی او در غرفه فصلنامه سرزمین هنر در نمایشگاه مطبوعات سال ۱۳۹۵ یکی از شیرین ترین خاطرات همکاران ما به شمار می رود.

آن روز جمشید با روی گشاده به غرفه کوچک ما آمد و هنگامی که از او خواستیم سرود یار دبستانی من را بخواند به گرمی پذیرفت و پشت میکروفون رفت که مورد استقبال مردمی قرار گرفت که بدون اطلاع قبلی با او روبرو شدند.

با عرض تسلیت به خانواده محترم او به خصوص همسر فداکار و دختران مهربانش این قطعه از حضور یار دبستانی مان در سرزمین هنر را تقدیم دیدگان هنرپسند شما می کنیم.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

66 − 61 =