سرگرمی طعنه‌آلود در «بخارست»

کمدی «بخارست» با نوعی تلفیق شوخی های لفظی با طعنه های سیاسی -اجتماعی توانسته مخاطبان را سرگرم کند.

سرگرمی طعنه‌آلود در «بخارست»|سرزمین هنر|سینما

کمدی «بخارست» با نوعی تلفیق شوخی های لفظی با طعنه های سیاسی -اجتماعی توانسته مخاطبان را سرگرم کند.

در بحبوحه ناآرامی‌های اجتماعی کمدی «بخارست» روی پرده رفته که با اقبال مخاطبان روبرو شده و توانسته پرفروش ترین فیلم اکران پاییزی قلمداد شود.

«بخارست» داستان همراهی یک آقازاده با دو برادر از طبقه پایین اجتماع را روایت می‌کند؛ روایتی که در بسیاری از آثار مخاطب پسند سال‌های اخیر و سال‌های دورتر نمونه‌اش را دیده بودیم. سال ها پیش سیامک یاسمی با همین الگوی همراهی مرفه و ضعیف، فیلم «گنج قارون» را ساخته بود.

آنچه تفاوت ایجاد می‌کند میان نمونه هایی مثل «گنج قارون »و نمونه ای مثل «بخارست»، تلاشی است که در کمدی های متاخر برای طعنه زنی به اتفاقات اجتماعی صورت گرفته و ازجمله چنین مواردی در «بخارست» یکی طعنه زنی به مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ است که یکی از کاندیداها از دختر مظلوم وزیر! نام برد و دیگری ماجرای قاچاق داروی منسوب به یکی از آقازاده‌های دولت مهرورزی.

در «بخارست» آقازاده ای را می بینیم که مظلوم خطاب می‌شود و همزمان درگیر ماجرای قاچاق دارو هم شده، ولی این آقازاده برخلاف آقازادگان مرسوم، نه تنها آدم بد و شخصیت بدکاره ای نیست ،بلکه در فیلم طوری متبادر می‌شود که خیلی هم مظلوم است و بر اثر نابکاری اطرافیان گرفتار بدبیاری شده است.

سازندگان «بخارست» شاید چون می دانسته اند اگر بخواهند مستقیما آقازاده ها را بنوازد گرفتار ممیزی خواهند شد، آقازاده و پدر وزیرش را پاک و مطهر نشان داده اند و به جایش پیشکار وزیر را فردی نابکار و گرفتار فساد مالی نشان داده اند.

با این حال تا همین حد ورود به دو ماجرای مبتلابه جامعه این سال ها می‌تواند قدم هایی رو به جلو باشد برای سینمای مخاطب پسند این سال ها که اگر ادامه یابد شاید بتواند در سال‌های آینده نوعی تازه از کمدی اجتماعی ها را در سینمای ایران باب کند. کمدی هایی که به غیر از سرگرم سازی از درد مردم هم بگویند و نقدهای دقیق خود بر عاملان معضلات را داشته باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 61 = 65