ستون پنجم،قاتل سینمای ایران!

برخی از این ستون پنجمی ها برای اهالی سینما شناخته شده هستند،اما جلوی فعالیت آنان گرفته نمی شود،زیرا هر کدام از گروه ها فکر می کنند ستون پنجم به نفع آنان عمل کرده ومی کند!

ستون پنجم،قاتل سینمای ایران!|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|سینما

ستون پنجم گروهی هستند که خود را در اردوگاه جبهه مقابل با حیله و ترفند جا می کنند تا به تخریب پرداخته و بین نیروهای رقیب تفرقه ایجاد کرده و از درون آن را متلاشی و از بین ببرند.

ستون پنجمی ها،فقط در زمان جنگ تشکیل نمی شوند،بلکه در هر مکان و زمانی یافت می شوند.

چون ستون پنجمی ها دارای نشان خاصی نیستند،شناختن آنان بسیار مشکل است.سرنوشت جنگ های بسیاری توسط این گروه ها تغییر کرده. آنان دوستی های بسیاری را نیز تبدیل به دشمنی کرده و می کنند.

منافع ستون پنجمی ها در تفرقه اندازی و دشمن تراشی است.آنان هرگز پرده از رخسار بر نمی دارند تا شناخته شوند.مارهایی هستند که در آستین ها پرورش پیدا کرده اند.

سینمای ایران که امروز دچار چند دستگی شده و هر گروه و هرکس بر طبل تهی خود می کوبد،زمانی نه چندان دور با تفرقه بیگانه بود.کمتر کسی یافت می شد که دنبال فتنه انگیزی و تفرقه اندازی باشد،زیرا خود سینماگران چنین اجازه ای را به کسی نمی دادند.

این مهم در دهه باشکوه ۶۰ نمود زیادی داشت،چون همه در فکر این بودند بهترین هنر خود را عرضه کنند.وقتی هنرمندی تمام دل و ذهن خود را به هنر معطوف کرده باشد،هرگز به مسائل متفرقه فکر نکرده و نخواهد کرد.

مشکلات سینما در اواخر دهه ۶۰ کم کم خود را نشان داد.وقتی خانه سینما تشکیل شد،قرار بود مامنی باشد برای اهالی سینما،اما طولی نکشید که قدرت طلبان و زیاده خواهان بساط خود را در خانه سینما پهن کردند.

برخی به دنبال این بودند منصبی در این خانه دست و پا کنند تا به منافع خویش برسند و دیگران را نیز از عرش به فرش بیاورند.این قدرت طلبان کم کم در بین اهالی سینما تفرقه ایجاد کرده تا دیگران را به جان هم بیندازند که خود با خیال راحت به نیات شوم و منفعت طلبانه خویش برسند. طولی نکشید که چند دستگی نفس سینما را گرفت و همچنان بدتر و شدیدتر از پیش ادامه دارد.

بعضی از سردمداران خانه سینما با اشاعه سیاست منحوس انگلیسی «تفرقه بینداز و حکومت کن» توانستند سینماگران را وادار کنند به روی یکدیگر شمشیر بکشند و دشمن خونی هم شوند.

متاسفانه برخی از مدیران رده بالای سیاسی و سینمایی در این کار شوم،خواسته یا ناخواسته دخالت داشتند.در یک دوره ای معاونت سینمایی وقت،چنان بر آتش تفرقه دمید که دامنه شعله اش،دامن همه را گرفت. به تبع آن رسانه ای ها نیز به دو یا چند دسته تقسیم شدند و جبهه گیری ها آغاز شد که همچنان با شدت و حدت ادامه دارد.

اکنون اگر به اخبار و نقدهای،رسانه های بی طرف نگاهی انداخته شود،کاملا طرف های درگیر مشخص است و همه به راحتی فهم می کنند،کدام رسانه طرفدار کدام جبهه است.این آفت ریشه رسانه ها را نیز سوزاند و می سوزاند.

روزی نبود و نیست که بین سینما گران مسئله ای نباشد،هر روز اتفاق تازه ای رقم می خورد.تعدادی معدود نیز که اهل حاشیه نبودند خود را از این ماجرا ها بیرون کشیده و به کار خود مشغول شدند.

ردپای ستون پنجم کاملا مشخص بود و هست،اما دشمنی ها چشمان همه را بسته است.در چنین آب گل آلودی ستون پنجم راحت تر و بیشتر ماهی می گرفت و می گیرد.

در یک دوره ای،بعد از تغییر و تحولی که در خانه سینما پیش آمد،گروهی از زیاده خواهان و تکروها، مناصب و منافع خود را از دست دادند.بنابر این برخی از آنان در قالب ستون پنجم بین سینماگران شکافی عظیم ایجاد کردند که باعث درگیری های زیادی در عرصه سینما شد.

ستون پنجمی ها ،چون با اساسنامه خانه سینما آشنا بودند،نقاط ضعف آن را به جبهه مخالف دادند تا اساسنامه خانه سینما زیر سوال رفته و پایه های این خانه سست شود.

آنان با رخنه در صفوف سینمایی ها و ایجاد چند دستگی،آسیبی به سینما وارد کردند و می آورند که بهبودی از این مرض فراگیر محال است.سرانجام ستون پنجم سینما به خواسته خود رسید و خانه سینما بسته شد.اینجا سینمایی ها احساس خطر کردند،اما چند دستگی کار خود را کرده بود.

ستون پنجمی ها بی وقفه به کار خود مشغول هستند تا با تخریب رقبا حکومت شان بر خانه سینما ادامه پیدا کند.دادن بیانیه های پی درپی غیر صنفی،ادامه کار همان ستون پنجمی هاست تا آتش تفرقه همچنان شعله ور باشد تا آنان به اهداف شوم خود برسند.

بی شک اگر روزی تفرقه بین سینمایی ها از بین برود،بساط تمام ستون پنجمی ها و تمامیت خواهان برچیده خواهد شد.

متاسفانه بسیاری از اهالی سینما به جای برخورد با ستون پنجم،همچنان بر طبل تفرقه می کوبند.

برخی از این ستون پنجمی ها برای اهالی سینما شناخته شده هستند،اما جلوی فعالیت آنان گرفته نمی شود،زیرا هر کدام از گروه ها فکر می کنند ستون پنجم به نفع آنان عمل کرده ومی کند!

اهالی سینما این را بدانند،تا ستون پنجم در بدنه سینما نفوذ دارد و به فعالیت تخریبی می پردازد،کشتی طوفان زده سینما هرگز به ساحل نجات نخواهد رسید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 8 = 2