درگذشت پروفسور آلن تورن جامعه‌شناس، فیلسوف، متفکر و نظریه‌پرداز فرانسوی

پروفسور آلن تورن Alain Touraine از پایه‌گذاران جامعه‌شناسی مدرن دنیا در سن 97 سالگی در شهر پاریس درگذشت.

درگذشت پروفسور آلن تورن جامعه‌شناس، فیلسوف، متفکر و نظریه‌پرداز فرانسوی|منصور جهانی|سرزمین هنر|فرهنگ

پروفسور آلن تورن Alain Touraine جامعه‌شناس، فیلسوف، متفکر و نظریه‌پرداز مطرح فرانسوی که خرداد ماه سال ۱۳۹۶ برای شرکت در سومین کنفرانس بین‌المللی پلاتفورم «دابران» (گسیختگی) به شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق سفر کرده بود با حضور تعدادی از چهره‌ها و شخصیت‌های سرشناس ایرانی، کُرد، عرب و همچنین شخصیت‌هایی از کشورهای اروپایی و استادان دانشگاه در کنگره «زنان آزاد و جامعه روشنگر» در تالار پروفسور «عزالدین مصطفی رسول» در هتل «گراند میلیونیوم»، دکترای افتخاری دانشگاه سلیمانیه را دریافت کرده بود.

آلن تورن بعد از دریافت نشان دکترای افتخاری دانشگاه سلیمانیه با اشاره به اینکه قبل از این، مدارک معتبر و عالی رتبه‌ای را به دست آورده است، ولی اهدای دکترای افتخاری دانشگاه سلیمانیه به وی، اهمیت ویژه‌ای دارد گفت: من همیشه تلاش کرده‌ام که برای به‌دست آوردن آزادی و حقوق بشر و روشنگری تأکید کنم.

وی افزود: دانشگاه سلیمانیه مسوولیت مهمی چون پیداکردن شیوه‌ای برای چگونگی به‌دست آوردن حقوق کُردها را بر عهده دارد. من هم به نوبه خود افتخار می‌کنم که به بخشی از دانشگاه سلیمانیه تبدیل شوم. برای من افتخار بزرگی است که این مدرک دکترا را به من اعطا می‌کنند، اما نمی‌دانم لایق این مدرک هستم یا نه؟

پدر «جامعه پساصنعتی» در دنیا، ضمن تشکر از مهمان‌نوازی گرم کُردها توضیح داد: آنچه که در حال حاضر، خیلی مهم است خود کُردها و جایگاه کنونی‌شان است. امیدوارم که بعد از موفقیت‌هایی که به دست می‌آورید با شیوه حکیمانه و متواضعانه با آن برخورد کنید.

او افزود: هر کشوری که به گفت‌وگو و دموکراسی نیاز داشته باشد ما در آنجا حضور داریم. به همین خاطر، خوشحالم که در اینجا حضور دارم.هدف مان برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی پلاتفورم «دابران» همین است. 

آلن تورن در پایان سخنانش تأکید کرد: بزرگی شما را نمی‌توان با جغرافیای کوچک تان ارزیابی کرد، زیرا شما آن قدر بزرگ هستید که نمی‌توانید در جغرافیای کوچک بگنجید.

تورن از دوستان ملت کُرد بود که چندین سال به اقلیم کردستان دعوت می‌شد، ولی حکومت فرانسه به دلیل اینکه به عنوان یک سرمایه ملی بزرگ به او می‌نگریستند و به دلیل وضعیت امنیتی عراق و نه اقلیم کردستان، از سفرشان جلوگیری می‌کردند، ولی او با توجه به علاقه و با مسوولیت خود در سال ۱۳۹۶ به اقلیم کردستان سفر کرد.

کتاب‌های آلن تورن به ۳۷ زبان زنده دنیا از جمله فارسی ترجمه شده و به برنامه درسی اکثر دانشگاه‌های جهان تبدیل شده‌اند. «دموکراسی چیست؟» (نشر ثالث) یکی از کتاب‌های مشهور این شخصیت برجسته و علمی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 3 = 4