سریال«ن.خ»،لبخندی به وسعت ایران

سریال«ن.خ» بدون مکان است و می تواند هر ناحیه ای از مناطق کردنشین را شامل شود.بی مکانی آن باعث شد که مخاطبان آن را سمبل کردستان بگیرند.

سریال«ن.خ»،لبخندی به وسعت ایران|صبا مصفا|سرزمین هنر|تلویزیون

مناطق کردنشین ایران،جزو لاینفک سرزمین کهن ایران بوده،هستند و خواهند بود.فرهنگ و آیین های مردم کردزبان ایران بسیار قدمت دارد.ادبیات و موسیقی کردی نیز مانند دیگر هنرها،زینت بخش تاریخ هنر ایران و جهان است.

هرچند در نقشه جغرافیایی،بیشتر مردم کرد ایران در استان های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی سکنا دارند،اما گستره این جمعیت از ایلام تا خراسان و گیلان نیز کشیده شده است.مهاجران کرد نیز که به طور پراکنده در بیشتر نقاط ایران،از جمله تهران ساکن هستند.

با وجود فرهنگ غنی مردم کردنشین،بیشتر اخباری که از این بخش ایران به سمع و بصر می رسید،بیشتر ناخوشایند بودند،به خصوص زمانی که این منطقه درگیر با جنگ تحمیلی ایران و عراق و گروهک های معاند بود.پیش از انقلاب نیز مشابه این گونه اخبار رایج بود.

وقتی پخش سریال«ن.خ» از صداوسیما آغاز شد،بسیاری از مردم ایران که از نزدیک با مردم خونگرم و زحمتکش کرد آشنایی نداشتند،با آنان آشنا شده و در کنار شان خندیدند.

بعد از پخش این مجموعه،مخاطبان سراسر ایران که پیش از این مردم کرد را همیشه غمگین تصور می کردند،حالا با چهره ای خندان و ملیح تصور می کنند.

نکته مهم این است که بعد از پخش این سریال،مانند برخی از سریال هایی که با موضوع قوم های دیگر ساخته شده و همراه با حاشیه و اعتراض بود،اعتراض و حاشیه ای در پی نداشت و رضایت کامل حکم فرما بود.

به یاد ندارم چنین سریالی با این نوع داستان و بازیگران انبوه و با موضوع مردم کرد در تلویزیون ساخته و روی آنتن رفته باشد.

قبل از انقلاب نیز اصلا به یاد نمی آورم مجموعه ای درباره این منطقه مهم از ایران ساخته شده باشد.

فقط در برخی از فیلم های سینمایی یا مستند جلوه هایی از مردم کرد به تصویر کشیده شده بود.

سریال«ن.خ» واسطه ای شد تا مردم سراسر ایران هموطنان کرد خود را بیش از پیش شناخته و با آنان همذات پنداری کنند.استقبال از این سریال چنان بود که امسال فصل چهارم آن نیز ساخته شد که در حال پخش است.

این سریال بهترین نوع تبلیغ و اطلاع رسانی را به نمایش گذاشت و به دولتمردان نشان داد که چگونه می توان بین ملت ها پیوند برقرار کرد.

سریال«ن.خ» بدون مکان است و می تواند هر ناحیه ای از مناطق کردنشین را شامل شود.بی مکانی آن باعث شد که مخاطبان آن را سمبل کردستان بگیرند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 6