حقیقت جشنواره «سینماحقیقت» چیست؟سقوط سینمای مستند در مرداب قهقرا!

وقتی جشنواره دولتی باشد و صاحب منصبان دولتی برای آن دبیر انتخاب کنند،پرواضح است که در اندک زمان کوتاهی تبدیل به یک امر اداری شده که فقط برای دادن بیلان به بالادستی ها به آن نگاه می شود .

حقیقت جشنواره «سینماحقیقت» چیست؟سقوط سینمای مستند در مرداب قهقرا!|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|سینما

جشنواره های هنری و سینمایی در جهان،برای این راه اندازی شده و می شوند تا تحولی را در عرصه سینما و هنر ایجاد کرده و انگیزه را در نزد هنرمندان و سینماگران پیر و جوان زنده کنند.

جشنواره های پرتعداد و زیان آور در مملکت ما نیز به این بهانه راه اندازی شده اند،اما چون اکثر قریب به اتفاق آنها از بیت المال مردم تغذیه می شوند،نه تنها مفید واقع نشده و نمی شوند،بلکه گاهی جلوی حرکت رو به رشد هنر و سینما را نیز می گیرند.

وقتی جشنواره دولتی باشد و صاحب منصبان دولتی برای آن دبیر انتخاب کنند،پرواضح است که در اندک زمان کوتاهی تبدیل به یک امر اداری شده که فقط برای دادن بیلان به بالادستی ها به آن نگاه می شود .

اغلب دبیران دولتی چون با مقوله هنر و سینما آشنایی کامل نداشته و از نعمت خلاقیت بی بهره اند،نه تنها تحولی در جشنواره ایجاد نمی کنند،بلکه با اجرای طرح های کارشناسی نشده و گاها کودکانه،جلوی پیشرفت و موفقیت را هم گرفته و می گیرند.

جشنواره دهان پر کن «سینماحقیقت» که شانزدهمین دوره آن اخیرا برگزار و به پایان رسید،یکی از جشنواره هایی است که نه تنها نتوانسته به بخشی از اهداف اولیه برسد،بلکه از آن دور و دورتر شده تا جایی که به یک کار روتین اداری صرف تبدیل شده که طبق دستور از بالا باید برگزار و بودجه ای در آن باید حیف و میل شده و بشود!

حقیقت جشنواره «سینماحقیقت» چیست؟امروز شکی باقی نمانده که سقوط سینمای مستند در مرداب قهقرا! اگر این جشنواره،حتی اندکی نیز موفق بود،بعد از برگزاری ۱۶ دوره،الان باید کلی مستند خوب تولید و تعدادی مستندساز موفق و کاربلد به ایران و دنیا معرفی می شدند.

برای اثبات این ادعا،نه بین مردم کوچه و بازار،بلکه به جمع منتقدان،استادان و دانشجویان سینما بروید و از آنان بخواهید چند مستندساز بنام که نام شان بر سر زبان ها افتاده و چند فیلم مستند قوی و جذابی را که در این ۱۵ ساله تولید شده و دیده اند را نام ببرند؟آقای رییس سازمان سینمایی،جناب دبیر جشنواره «سینماحقیقت»، به نظر شما نام چند مستند خوب و مستندساز کاربلد را بر زبان می آورند؟! تا کنون از این دست نظرخواهی ها انجام داده اید؟

جشنواره «سینماحقیقت» موفق نبود،نیست و نخواهد بود،زیرا با دستورالعمل اداری برگزار شده و بر راس آن همیشه دبیری دولتی خودنمایی کرده و می کند که اکثرا از نعمت خلاقیت و استقلال تهی بوده و هستند!

دبیری که خلاقیت نداشته باشد و همه چیز از بالا به وی دستور داده شده و او نیز همه را موبه مو اجرا کند،می تواند جشنواره موفق و تاثیرگذاری را برگزار کند؟!

محمدحمیدی مقدم تحصیلات سینمایی داشته و چند برنامه هم تولید کرده،اما او نیز موفق نبوده و نخواهد بود.آن هم چند دلیل دارد:

۱-طراح و خلاق نیست-۲ دستور از بالا را موبه مو اجرا می کند-۳ نگاه آینده نگر ندارد-۴ به جشنواره به عنوان یک امر اداری صرف نگاه می کند که فقط باید بیلان دهد-۵ مشاوران و همکاران کاربلد در کنار خود ندارد که عده ای از آنان نیز منتخب خودش نیستند-۶-…

برای همین او نیز به جز هدر دادن پول بیت المال،کار دیگری نکرده که باعث موفقیت و حرکت رو به جلوی جشنواره «سینماحقیقت» باشد.

دعوت از ۱۴۰ فیلمساز شهرستانی برای حضور در جشنواره و صرف پول هنگفت برای اسکان و پذیرایی آنان ،کاری کودکانه بود که فقط برای خودنمایی رسانه ای انجام شد.خود حمیدی مقدم نیز می دانست و می داند که این کار کوچک ترین کمکی به پیشرفت سینمای مستند در شهرستان ها نکرده و نمی کند.

آیا حمیدی مقدم،رییس سازمان سینمایی و مشاوران آنها،فکر می کنند با اقامت در هتل و خوردن چلوکباب و دیگر غذاها،این ۱۴۰ نفر تبدیل به فیلمسازان موفقی می شوند؟!

هرچند این کار به عنوان یک حرکت تبلیغی طرح ریزی و اجرا شد،اما در عمل به ضد تبلیغ جشنواره «سینماحقیقت» و متولیان و دستوردهندگان آن تبدیل شد.به جز حمایت برخی از رسانه های دولتی و شبه دولتی و تنی چند خبرنگاری که مشخص بود و هست از کجا خط گرفته اند،رسانه و فرد دیگری از این طرح استقبال نکرد و نمی کند.

اگر از تک تک این ۱۴۰ نفر،می پرسیدند که تمایل دارید به عنوان مهمان به جشنواره بیایید و حسابی از شما پذیرایی کنیم یا پول آن را برای ساخت فیلم به شما بدهیم،بدون تردید همه ایده دومی را انتخاب می کردند،زیرا دغدغه آنان فیلم ساختن است،نه هتل نشینی و پذیرایی شدن!

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

21 + = 24