تلویزیون و سینمای ایران به کونیکو یامامورا و همه مادران شهید مدیون است

سبا بابایی به فرزند شهیدش پیوست

تلویزیون و سینمای ایران به کونیکو یامامورا و همه مادران شهید مدیون است|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|سینما|سبا بابایی به فرزند شهیدش پیوست

مادران شهید عظمت،ابهت،استقامت،قدرت و لطافتی دارند که فقط در وجود این بانوان متبلور است.هیچ کس نتوانسته و نمی تواند احساس مادران شهید را درک و فهم کند،حتی مادران فرزند مرده نیز به این مرحله از احساس نرسیده و نمی رسند.

در ادبیات،هنر،سینما،تلویزیون و تئاتر ایران، از مادر شهید گفته و صورتی از او را تصویر کشیده اند،اما بیشتر به وجوه مادرانه پرداخته و از ابهت، عظمت و قدرت اش چیزی نگفته و شاید نتوانند بگویند.

همیشه یا زنی نگران،چشم براه،گریان یا مقاوم را به تصویر درآورده اند.همه این موارد نگاهی کلیشه ای به شخصیت این بانوان دل بزرگ داشته اند ،زیرا هیچ گاه احساس یک مادر شهید را درک نکرده اند تا آن را اجرا کرده یا به تصویر درآورند.

روی صحنه تئاتر و مقابل دوربین سینما و تلویزیون،افرادی نقش مادران شهید را بازی کرده اند،اما حتی شمایلی از این بزرگ زنان ایران زمین را نیز نتوانسته اند به مخاطب منتقل کنند.چون سازندگان شان با توانایی و لطافت مادران شهید آشنایی نداشته اند.اگر داشتند می توانستند بازیگران را درست راهنمایی کنند تا لااقل گوشه ای از حماسه آنان را به تماشا بگذارند.

سینما،تلویزیون و تئاتر ایران،کدام مادر شهیدی را توانسته اند برای تماشاگران به عینیت درآورند که آن را باور کرده و در حافظه ذهن و دل شان حفظ کنند؟کدام نقش مادر شهید در این همه فیلم و سریالی که ساخته شده در خاطر مردم مانده است؟کی دیده و شنیده اید که مخاطبان بگویند در فلان فیلم،سریال یا تئاتر چقدر نقش مادر شهید را جذاب و تاثیر گذار از کار درآورده اند.حقیر که تاکنون،نه دیده و نه شنیده ام.

سبا بابایی

کونیکو یامامورا(سبا بابایی) هم یک مادر شهید با همان خصوصیات است ، اما کمی متفاوت،زیرا وی شیرزنی مسلمان و  ژاپنی است از یک فرهنگ دیگر که فرزند برومند و ۱۹ ساله اش محمد بابایی را با بدرقه ای مادرانه به جبهه فرستاد و با ترکش سوزان و بران دشمن به شهادت رسید.

او تنها مادر شهید ژاپنی است که در تاریخ دوران دفاع مقدس نامش ثبت شده.کدام ارگان یا تهیه کننده ای بر اساس زندگی این مادر شهید،فیلم و سریال ساخت؟ آیاموضوعی از این گیراتر و جذاب تر وجود دارد که به تصویر درآورده شود؟

اگر این سوژه در هالیوود یا یکی دیگر از کشورهای صاحب سینما بود،بارها آن را مقابل دوربین برده یا روی صحنه می آوردند،اما در ایران اصلا به آن پرداخته نشده است.

اگر قرار است این سوژه ناب و یگانه را به دست افراد ناکارآمدی که خود را تهیه کننده و کارگردان جا زده اند بسپارند،امیدواریم که هرگز ساخته نشود!

تلویزیون،سازمان سینمایی و ارگان های دولتی متمول،نباید مانند همیشه بودجه را به پای افرادی بریزند که حس و درکی از دوران دفاع مقدس،شهیدان و مادران شهید نداشته و ندارند.

باید بدانند هرکس که ریش بر صورت گذاشت و تسبیح در دست گرفت،نمی توان وی را خودی محسوب کرد و تمام امکانات را در اختیارش قرار داد.تاکنون این گونه افراد بودجه های کلانی را گرفته اند تا با موضوع دفاع مقدس و شهدا فیلم و سریال بسازند،اما فقط بودجه را هدر داده و با اثر ضعیفی که تولید کرده اند،شان شهیدان و بزرگان جنگ را نیز خدشه دار کرده اند.

متولیان امر که بودجه بی حساب و کتاب در دست شان است بدانند،بسیاری هستند که نه ریش بر صورت دارند و نه تسبیح در دست،اما قلب شان برای رزمندگان و شهیدان وطن می تپد و با توانایی و هنری که دارند می توانند،تاثیرگذارترین فیلم ها و سریال ها را با موضوعات دفاع مقدسی بسازند،ولی آنان را با تابوی غیرخودی از صحنه می رانند تا اثری قوی ساخته نشود.

بسیاری از این افراد در حسرت ساخت فیلم درباره شهیدان ایران زمین می سوزند،اما کوچک ترین حمایتی از این افراد کاربلد و دلسوز نشده و نمی شود.

هنرمندی که بهترین آیتم های طنز تاریخ تلویزیون را ساخته است،تنها یک آرزو دارد،آن هم ساخت یک اثر درباره شهیدان والامقام ایران است.چرا نباید برای چنین فردی فرصتی فراهم کرد تا به آرزویش برسد؟

این همه زیر دست و پای خودی ها پول ریختید و ریخت و پاش کردید،کدام اثر قابل توجهی را ساختند که نسل جدید با دوران دفاع مقدس و بزرگان و شهیدانش آشنا شود؟کدام فیلم شان مخاطبان را به سینما کشاند یا پای گیرنده های تلویزیون نشاند.

این نشان دهنده این است که خودی های نظرکرده و سفارش شده،توانایی ساخت فیلم های قوی دفاع مقدسی را نداشته و ندارند.

عجیب است که خود را مسلمان و متعهد جا می زنند،اما هر بار که می خواهند کاری را تولید کنند،به ارگان های ذی ربط و صداوسیما برآوردهای غیرواقعی می دهند!

صداوسیما،سازمان سینمایی،فارابی،بنیاد روایت فتح،موسسه اوج و… به کونیکو یامامورا و همه مادران شهید مدیون هستند و تا ابد خواهند بود،مگر اینکه فرصتی فراهم کنند تا فیلمسازان توانمند غیرخودی نیز بتوانند فیلم و سریال با موضوعات دفاع مقدسی،شهیدان و مادران شهید بسازند.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

82 − 72 =