“پناه آخر” یک کارگردان به شعار و کلیشه و مرثیه

“پناه آخر”یک کارگردان به شعار و کلیشه و مرثیه| نگاهی به سریال مناسبتی پناه آخر

«پناه آخر» داستانی درباره انتقام دارد و در ۱۰ قسمت برای سیما فیلم ساخته شده است. در کارنامه هنری داریوش یاری، کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون، آثار ارزشمند و نوآور کم نیست. از او که سومین فیلم سینمایی خود با نام «لیلاج» را آماده نمایش عمومی می کند، سریال تلخ و اندوه بار و کسالت آور «پناه آخر»، در روزهای آخر ماه صفر از تلویزیون پخش شد.

سریالی که به شدت در موضوع، فیلمنامه، ساختار، کارگردانی وبازی ها دادمی زند که می خواهد مجموعه ای ارزشی و مذهبی و محرمی باشد. اما پناه آخر باورمندی خود در نمایش باور مندی مردم و نمایش آیینهای مذهبی وسنتی رادر قالب هنر و تصویرهنرمندانه زندگی آدمهای سریال به نمایش نمی گذارد، بلکه به عریان ترین و سطحی ترین شکل با نمایش حسینیه و مسجد و مراسم دعا و عزاداری و مرثیه خوانی و دیالوگ های گل درشت شعاری و مذهبی درباره حق الناس و…. در بطن و حاشیه داستان غمبار سریال و ماجرای اختلافات قدیمی دو برادر و دیگرحوادث پناه آخر جار می زند.

سریال داریوش یاری می توانست یک درام یا ملودرام اجتماعی، خانوادگی و مذهبی قوی، جذاب و خوش ساخت باشد، چنانچه از داستان دراماتیک، فیلمنامه محکم، شخصیت پردازی های باورپذیر و بازیهای خوب وهدایت شده و کارگردانی هوشمندانه برخوردار می بود.

تماشای پناه آخر را تاسه قسمت نخست به سختی تحمل کردم. بعضی هنرمندان ما هنوز نیاموخته اند که سینما و تصویر و تلویزیون، تریبون و منبر سخنرانی و مداحی و مرثیه خوانی نیستند و آنها باید هنرمندانه حرفها و پیامهای آثار خود را با مخاطب در میان گذارند.

سریال پناه آخر، از منظرهنری و پرداخت درست و مناسب مضامین مذهبی، اجتماعی و خانوادگی، ضعیف و ناتوان است و از همان بخش های آغازین آن، بر سر و روی تماشاگر غم و اندوه و مصیبت و افسردگی می بارد!

 

سریال پناه آخر ساخته داریوش یاری
سریال پناه آخر ساخته داریوش یاری

 

شناسنامه سریال پناه آخر

کارگردان: داریوش یاری | تهیه کننده : داوود شاه بابایی | بازیگران:بیژن امکانیان (بازیگر نقش حاج مرتضی)،افسر اسدی (بازیگر نقش فاطمه)، امین زندگانی (بازیگر نقش بهروز)، عباس غزالی (بازیگر نقش امیرعلی)، مهدی فقیه، حدیث میرامینی، سیما خضرآبادی، تبسم هاشمی،کاظم هژیر آزاد، بهرام ابراهیمی و…

خلاصه داستان سریال پناه آخر:

سریال پناه آخر  که پیشتر با نام «مجلس حیرانی» ساخته شده بود و در ایام سوگواری دهه آخر ماه صفر پخش شد به موضوع مهاجرت اشاره دارد و چالشی که  میان برادر بزرگتر (امکانیان) با برادر کوچک خود باعث مهاجرت او از ایران می شود؛ و با بازگشت فرزند برادر کوچکتر به ایران ماجراهای جدیدی آغاز می شود….

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 2 =