بخش نگاه نو(فیلم‌های اول) جشنواره فیلم فجر باید احیا شود،اگر نشود ظلم به جوانان است

بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر باید احیا شود، اگر نشود واقعا ظلم بزرگی است به جوانانی که آینده سینمای کشور را رقم می زنند.

بخش نگاه نو(فیلم‌های اول) جشنواره فیلم فجر باید احیا شود،اگر نشود ظلم به جوانان است|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|سینما

مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر درباره حذف بخش نگاه نو (فیلم‌های اول) گفته بود: مسابقه فیلم‌های اول نه تنها حذف نشده، بلکه فیلم‌های اول همراه با تمامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه بررسی و برای تمامی رشته‌ها داوری خواهند شد. تنها تفاوت در این دوره و برخی دوره‌های گذشته، این است که بخشی جدا از بخش اصلی مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) برای نمایش فیلم‌های اول، پیش‌بینی نشده است و این به نفع فیلم‌های اول است.

فکر کنم در آن دوره مسعود نقاش زاده خودش هم متوجه نشده است چه گفته!اگر دقت کند و کمی تحقیق،متوجه خواهد شد که بخش نگاه نو (فیلم‌های اول) بخشی جداگانه بود که برای ایجاد فرصت رقابت بین جوانان و فیلم اولی ها راه اندازی شد.

در برخی از جشنواره های فیلم جهان نیز چنین بخشی وجود دارد که مختص به کارگردانانی است که اولین فیلم شان را ساخته اند.

حتما مدیران آن جشنواره ها و دبیران اسبق جشنواره فیلم فجر هم،می دانستند که ایجاد فرصت رقابت بین فیلمسازان جدید،باعث رونق سینما و ایجاد انگیزه می شود که این بخش را راه اندازی کرده اند.

رقابت در بخش نگاه نو،محلی است که کارگردانان جوان و فیلم اولی خود را محک بزنند.رقابت آنان با بزرگان عرصه کارگردانی، هرچند کار پسندیده ای است،اما به گونه ای رقابت نابرابر است.

در مسابقات ورزشی نیز افرادی با شرایط یکسان در برابر هم قرار می گیرند.آیا شما در مسابقات می توانید یک کشتی گیر ۵۲ کیلویی را در برابر رقیب ۱۲۵ کیلویی قرار دهید؟اگر می توانید،همچنان بر طبل پوسیده حذف بخش نگاه نو بکوبید و گوشخراشی کنید!

بارها دیده شده که اثر فیلم اولی ها از برخی کارگردانان سرشناس بهتر بوده است،اما این یک استثناست و استثنا نمی تواند ملاک قرار بگیرد.

مجتبی امینی که دوباره به دبیری جشنواره فیلم فجر منصوب شده،باید با راه انداری دوباره بخش نگاه نو،امید و انگیزه رقابت را بین فیلم اولی ها ایجاد کند.جذابیتی که بین رقابت جوانان و تازه کارها با یکدیگر وجود دارد در بخش اصلی جشنواره وجود نداردیده نمی شود.

دبیر جشنواره فیلم فجر و رییس سازمان سینمایی،قبول کنند که هیجان رقابت بین این گروه از کارگردانان بسیار بیشتر و تاثیرگذارتر است، چرا که برای آنان سنگ محکی است تا توانایی خویش را در کنار هم عرض های خود بسنجند،نه کسانی که چندین و چند فیلم در کارنامه خود دارند.

همه از جوانان دم می زنند و جوانگرایی را فریاد می کشند،اما هنگامی که کار به مرحله عمل می رسد به گونه ای دیگر رفتار می کنند،چرا؟!

بخش نگاه نو (فیلم‌های اول)واقعا محل مناسبی بود و هست برای شناسایی کارگردانانی که قرار است آینده سینما را رقم بزنند.آیا برای احیا و اعتلای سینمای ایران،باید نگاه مان به این نورسیده ها باشد یا به افرادی که در کار حرفه ای شان کم کم دارند به آخر خط می رسند؟

دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر،پیش از اینکه در روز سینما فراخوان جشنواره را اعلام کند،تجدید نظری کرده و حتما بخش نگاه نو (فیلم‌های اول) را احیا کند تا امید به قلب فیلم اولی ها برگردد. جوانان و تازه کاران را ناامید و دلمرده نکنید.بگذارید استعدادها در کنار هم به رقابت بپردازند و شکوفا شوند.

بنابراین بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر باید احیا شود، اگر نشود واقعا ظلم بزرگی است به جوانانی که آینده سینمای کشور را رقم می زنند.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 6 =