آقای وزیر،میراث ملت، ارث فامیلی شما نیست که آن را اجاره دهید!

آقای وزیر عنایت کرده و فرموده اند که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری،هیچ بودجه ای برای تعمیر و نگهداری از ابنیه تاریخی ندارد!اگر چنین است،چرا چنین وزارتخانه ای تشکیل شده است؟

آقای وزیر،میراث ملت، ارث فامیلی شما نیست که آن را اجاره دهید!|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|فرهنگی

ایسنا- عزت الله ضرغامی: بناهای تاریخی را واگذار نمی‌کنیم، اجاره می‌دهیم.

همان زمانی که شایعه شد قرار است عزت الله ضرغامی به عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شود،این خبر مانند پتک سنگینی بر سر و جانم فرود آمد و اختیار از دستم گرفت.

مدام از خود سوال می کردم مگر می شود چنین فردی که هیچ باقیات صالحاتی از خود باقی نگذارده اختیاردار میراث کشور و مردم شود؟!اصلا نمی خواستم ذهن و روحم درگیر این قضیه شود،اما می شد و آزارم می داد.

کورسوی امیدم به نمایندگان مجلس بود که درجا روی نام او خط بطلان بکشند،به خصوص با افشاگری هایی که یکی- دو نفر از نمایندگان درباره وی از تریبون مجلس انجام دادند.متاسفانه با رای نمایندگان او به وزارت رسید،آن هم با رای بالا!

بعد از مسند نشینی او منتظر ماندم تا کارخرابی ها شروع شود که انتظارم زیاد به طول نینجامید. در اولین اقدام یکی از بزرگان میراث فرهنگی کشور،یعنی دکتر طالبیان را برکنار کرده و به جای او،رفیق خویش را که هیچ سررشته ای از امور این وزارتخانه نداشت گمارد.

رفیقی که مانند او عملکرداش در صداوسیما زیر سوال بود و هست.بعد از آن به دوستان دیگری که شناختی از مقوله میراث فرهنگی نداشتند،پست های معاونت و ریاست را مثل نقل و نبات بذل و بخشش  کرد تا سر کسی بی کلاه نماند!

اکنون از آن زمان حدود دو سال می گذرد و به غیر از تخریب و زدن حرف های عجیب و غریب درباره میراث فرهنگی چیز دیگری ندیده و نشنیدیم،از آسیب به باغ عفیف آباد که آغاز کار بود گرفته تا فروش یا اجاره اماکن و بناهای تاریخی که اخیرا اتفاق افتاده.

آقای وزیر عنایت کرده و فرموده اند که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری،هیچ بودجه ای برای تعمیر و نگهداری از ابنیه تاریخی ندارد!اگر چنین است،چرا چنین وزارتخانه ای تشکیل شده است؟

مگر این وزارتخانه غیر از تعمیر و نگهداری اماکن تاریخی و فرهنگی ثبت شده،وظیفه خاص دیگری هم دارد؟پس این بودجه کلان که به این وزارتخانه تعلق می گیرد،کجا خرج و صرف می شود،فقط بابت دادن حقوق های کلان به مدیران؟!آقای وزیر بگوید که بودجه خرج که و چه می شود که به تعمیر و نگهداری نمی رسد؟

قائم مقام وزیر که معرف حضور همه،به خصوص صداوسیمایی ها بوده و هست،چندی پیش امر فرمودند کاخ ها و اماکن تاریخی در اختیار گروه های فیلمسازی و سریال سازی قرار بگیرد!ایشان اگر حتی با کار سابق خویش نیز کمی آشنایی داشت،باید متوجه می شد که بسیاری از گروه های فیلمسازی حکم تخریب چی را دارند،هرجا که می روند پشت سر خویش تلی از خرابی به جای می گذارند!

کافی است برج آهنین ایفل را فقط دو روز در اختیار آنان قرار داد و مشتی آهن قراضه تحویل گرفت!واقعا نمی دانید که چه آسیب های غیرقابل جبرانی می توانند به میراث ملت بزنند؟

اخیرا هم که بالادست ایشان امر کرده اند اماکن تاریخی را به بخش خصوصی اجاره دهند تا آنها این مکان های بی بدیل و بی نظیر را تبدیل به قهوه خانه قنبر کرده تا پسر و دختر و پیر و جوان قلیان به دست به تخریب میراث گذشتگان بپردازند و کلی هم ذوق کنند!

آقای وزیر،مگر میراث ملت بزرگ ایران،ارثیه فامیلی شماست که چنین تصمیم های نادرست و مخربی برای آنها می گیرید؟مگر از مردم اجازه گرفته اید؟اصلا مگر ملت چنین اجازه ای به شما می دهد؟

اماکن تاریخی را که تعمیر نمی کنید و نگه نمی دارید هیچ،حالا می خواهید دست به تخریب آنها نیز بزنید؟جل الخالق!

یک مکان کوچک به عنوان مقبره در شهر رشت وجود دارد که آرامگاه استاد ابراهیم پورداوود ایران شناس معروف است.نه تنها بودجه اندکی برای تعمیر آن خرج نمی کنید،بلکه دست روی دست گذاشته اید تا آنجا را تخریب کنند؟!

یعنی می خواهید تخت جمشید،چغازنبیل،شهر سوخته و…را به غیر اجاره دهید؟!این واقعیت است یا خواب می بینیم؟

اکثر روستاهایی که تبدیل به مکان های گردشگری شده اند،بافت و فرهنگ اصیل خود را از دست داده و تبدیل به بازار مکاره شده اند!

ببینید وقتی مکان های تاریخی تبدیل به چنین جاهایی شوند چه فاجعه ای پدید خواهد آمد!

آقای وزیر،هرچند قائم مقام و معاونان کاربلد و با دانشی ندارید،اما می توانید از بزرگان و کارشناسان زبده میراث فرهنگی مشاوره بگیرید تا چنین تصمیم هایی که با اعصاب و روان مردم بازی می کند،نگیرید.

امیدواریم جوگیر شده باشید یا قائم مقام تان مشاوره درست به شما نداده که چنین تصمیمی گرفته اید.هرچه زودتر تصمیم خود را عوض کنید، زیرا نه تنها بخش خصوصی بناهای تاریخی را تعمیر نکرده و نگهداری نمی کند، بلکه آسیب های جدی و غیرقابل جبرانی به آنها خواهد زد. اگر تمام بناهای تاریخی را بفروشید،بهتر از آن است که یکی از آنها را اجاره دهید!

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 1 =