آقای عامریان،فیلمنامه نویس اصلی «فسیل» کیست؟!

اگر تهیه کننده ای نام نویسنده یا نویسندگان اصلی را بدون اجازه بردارد و اسم بازنویس را به عنوان فیلمنامه نویس درج کند، کاری است غیراخلاقی که باید جوابگو باشد.

آقای عامریان،فیلمنامه نویس اصلی «فسیل» کیست؟!|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|سینما

فیلمنامه نویس نسبت با اثر خویش،دو حق عمده دارد، یکی منفعت مالی که همان دستمزد است و دیگر معنوی که درج نام فیلمنامه نویس پای فیلمنامه است.

ممکن است فیلمنامه نویسی نام برایش مهم نباشد،پول خود را می گیرد و می رود و دیگر کاری به کار کسی ندارد.گاهی اتفاق می افتد که نویسنده اثر، درج نامش پای فیلمنامه بسیار مهم و حیاتی است،به خصوص جوانانی که تازه پا به این عرصه گذاشته اند.

هنگام اقدام برای اخذ پروانه ساخت،تهیه کننده طرح یا فیلمنامه را با نام نویسنده یا نویسندگان به شورا تحویل داده و هنگام موافقت شورا، پروانه ساخت به نام تهیه کننده و نویسنده صادر می شود. بنابراین فیلمنامه نویس اصلی کسی است که نامش پای پروانه ثبت شده.

زیاد پیش آمده که تهیه کننده و کارگردان،تغییراتی را هنگام ساخت در فیلمنامه اصلی می دهند.طبق استاندارد جهانی فیلمنامه نویسی،بدون اجازه نویسنده،حداکثر بیست و پنج درصد فیلمنامه را می توان تغییر داد.

ممکن است خودشان این تغییر را ایجاد کرده یا به دیگری واگذار کنند.این فرد به هیچ وجه نمی تواند نویسنده اصلی باشد.او فقط اجازه دارد عنوان بازنویس فیلمنامه را با خود یدک بکشد.

اگر تهیه کننده ای نام نویسنده یا نویسندگان اصلی را بدون اجازه بردارد و اسم بازنویس را به عنوان فیلمنامه نویس درج کند، کاری است غیراخلاقی که باید جوابگو باشد.

قصد داشتیم پیش از این،درباره این موضوع بنویسیم،اما چون فیلم «فسیل» اکران شده بود،گذاشتیم به کف فروش برسد تا بعد نگویند چوب لای چرخ فروش آن گذاشته ایم.
اکنون که این فیلم به کف فروش رسیده،از آقای ابراهیم عامریان می پرسیم که نویسنده اصلی فیلمنامه «فسیل» چه کسی است؟
در ویکی پدیا آمده است:«فسیل» فیلم کمدی ساخت فیلمیران با کارگردانی کریم امینی، نویسندگی حمزه صالحی و تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان محصول سال ۱۳۹۹ است.

تا آنجا که می دانیم،پروانه ساخت به نام سه نویسنده صادر شده که نام حمزه صالحی در بین آنان دیده نمی شود.وی تنها بازنویس فیلمنامه بوده که طبق گفته نویسندگان اصلی،حداکثر بیست درصد تغییر در آن ایجاد کرده است.این حرف بنده نیست و مسوولیتی نسبت به آن ندارم.
آقای عامریان،شما طبق کدام بند از مقررات سازمان سینمایی و قانون نانوشته اخلاقی،نام این فرد را به عنوان نویسنده فیلمنامه نهایی «فسیل» مطرح کرده اید؟

آیا شما یا کارگردان تان حق داشته اید در فیلمنامه ای که شورای پروانه ساخت آن را تایید کرده، تغییرات اساسی دهید؟اگر چنین تغییراتی انجام داده اید،تخلف محسوب شده و اگر نداده اید، نباید نام بازنویس را به عنوان نویسنده فیلمنامه نهایی درج کنید.
آیا فکر نمی کنید حق معنوی نویسندگان اصلی ناحق شده باشد؟

مطمئنا اگر این فیلمنامه نویسان، باتجربه بودند و باران دیده،هرگز اجازه این کار را به احدی نمی دادند و حق شکایت و پیگیری را برای خود محفوظ نگه می داشتند.

نمی خواهیم یک طرفه به قاضی برویم و راضی برگردیم.برای همین دوباره از شما سوال می کنیم فیلمنامه نویس اصلی فیلم «فسیل» کیست؟ یعنی کسی که نامش در پروانه ساخت درج شده چه کسی است؟

جستجو کردیم، اما بند و تبصره ای پیدا نشد که به تهیه کننده اجازه دهد پروانه ساخت را تغییر داده و دلبخواه نام کسی را به آن اضافه کرده یا کم کند.اگر شما چنین بند و تبصره ای دیدید منتشر کنید ما به اشتباه خود پی ببریم تا من بعد دچار این گونه اشتباهات فاحش نشویم!

سازمان سینمایی و معاونت نظارت و ارشیابی،وظیفه دارند از مقررات خود و نام صاحبان اثر صیانت کنند.آیا از نظر آنها فردی یا تهیه کننده ای مجاز است اسامی مندرج در پروانه ساخت تایید شده شورا را تغییر دهد؟
اگر چنین است اعلام کنید.اگر چنین نیست بگویید چرا چنین مسائل مهمی را پیگیری نمی کنید تا حق کسی ضایع نشود؟

اصلا برای شما سوالی پیش نیامده و نمی آید چرا این تغییرات صورت گرفته است؟شورای پروانه نمایش مگر نباید کلیات و جزئیات فیلم را بررسی کرده تا پروانه نمایش صادر کند؟برای شان مهم نبوده در پروانه ساخت چه نوشته شده؟آیا نمی پرسند که در پروانه ساخت نام فیلمنامه نویس اصلی کس دیگری است،اما در تیتراژ فیلم، نام دیگری به عنوان نویسنده فیلمنامه نهایی درج شده؟

آقای عامریان شما در پرونده کاری خود چند فیلم را تهیه کرده اید، بنابراین فرد کم تجربه ای محسوب نمی شوید. از شما توقع داریم دست جوانان مستعد را بگیرید، کمک حال شان باشید و نگذارید به احدی در کاری که مدیریت اش با شماست اجحاف شود.

اگر حرف ما نادرست است و اصلا پروانه ساخت از اول به نام حمزه صالحی نوشته شده و نام آن دو نویسنده جوان در پای آن نیست.حق کاملا با شماست.آن را منتشر کنید تا ضمن روشن شدن ذهن تاریک ما،از شما نیز بابت این اشتباه پوزش بطلبیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + = 16