نیاز به رستاخیز

علیرضا دباغ-منتقد رسانه

نیاز به رستاخیز!

فرهنگ و هنر کشورمان نیاز به یک رستاخیز عظیم دارد.

رستاخیزی که با ماهیت انقلاب اسلامی سنخیت دارد….واقعیت این است که انقلابی که باماهیت فرهنگی خویش به عنوان نمونه منحصربه فردی درقرن اخیر شناخته می شود درتداوم راهش با چالشهای جدی  در عرصه های فرهنگی وهنری مواجه شده است ، که عدم توجه به آن وجهه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان زائیده انقلاب اسلامی مخدوش می سازد.

در یک کشور دارای قانون اساسی پس از گذشت بیش ازسه دهه از استقرار حاکمیت قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاق ملی مردم ، رهبر وشهیدان کشورمان،اعمال زور و فشار درحوزه فرهنگ وهنر به جای تکیه بر قانون  نشان دهنده نقص و ایراد در بهره برداری ازقانون و برنامه ریزی فر هنگی است. جالب این است که در این میان  قدرت زور است که بر قانون می چربد!

به عبارت ساده تر قانون زور برمسائل فرهنگی حاکم است!

هنوز جامعه هنری در شوک تعطیلی چندکنسرت موسیقی دارای مجوز از نهاد قانونی ( وزارت فرهنگ وارشاداسلامی)مانده است که ،ناگهان خبر می رسد فیلم منتخب جشنواره فیلم فجر از اکران ویژه  عید فطر پائین کشیده می شود.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

بی گمان عاشورا نقطه عطفی در تاریخ آزادگی درجهان محسوب میشود که افتخار آن به نام شیعه رقم خورده است وهرگامی که در بزرگداشت و تذکار این رخدادمهم برداشته میشود اگر با خلوص نیت و دقت درظرایف آن باشد مأجور درگاه الهی است واگر اینگونه نباشد خسران بزرگی را به همراه خواهدداشت.دراین میان تفاوتی میان یک قطعه شعر یا یک فیلم سینمائی بایک قطعه مداحی ومرثیه سرائی وجودندارد.لازمه همه اینها دقت در روایت صحیح از این ماجرای حماسی است.شاید به همین دلیل است که  دست اندرکاران  فیلم رستاخیز طی یک سال گذشته برای گرفتن مجوز اکران حاضر به کوتاه کردن حدود ۴۰ دقیقه ازفیلم شده اند.

نوشته حاضر له یا علیه فیلم رستاخیز احمدرضا درویش نوشته نشده است ،چراکه نگارنده هنوز این فیلم راندیده است و منطقاً نمی تواند آن را رد یا از آن دفاع نماید، آنچه مقصود اصلی این نوشته است افسوس ودریغ به حال و روز فرهنگ و هنر کشوری است که نه تنها تاریخ باستانش مفتخر به جلوه های فرهنگی است بلکه تاریخ معاصرش و انقلاب اسلامیش به تمامی از فرهنگ وهنر بهره ها برده ومی برد

.

اما به جای برخوردمنطقی ومنطبق با قانون با یک فیلم سینمائی زبان تهدید و تحقیر  گشوده می شود.

 

اگر برای جنگ نرم نیازمند افسران و سربازان غیرتمندِ مسلمانِ مسلح به سلاح دانش ،فرهنگ و هنر هستیم باید قانون  ومجریان آن پشتیبان ایشان باشند. و اگر نقصی هست هم باید از مجرای قانون به برطرف کردن آن اقدام کرد نه با ابزار تهدید وارعاب!

همین چند سال پیش بود که برای دیدن منشور کورش در موزه ایران باستان صف بسته بودیم تا نخستین متن قانون  به دست آمده در تاریخ بشریت را که  ایرانیان نوشته بودند از نزدیک  ببینیم؛ دیدیم اما انگار ندیدیم !

چرا که اگر دیده بودیم امروز اینگونه قانون  را دست کم نمی گرفتیم .

برای وزارت فرهنگ وارشاداسلامی به دلیل عدم حمایتش از فیلمی که خود پروانه نمایشش را صادر کرده است ، و برای نهادها و وزارتخانه هائی که نمی توانند مجریان خوبی برای قوانین کشورمان باشند باید اظهار تأسف کنیم .

ظاهراً دیوار فرهنگ ،دانش و هنر از همه دیوارها کوتاهتر است و هنرمندان و اهالی فرهنگ بی پناهتر از دیگران!


هنرلند:در اینجا به مرور دو دیدگاه متفاوت درماجرای نمایش فیلم رستاخیز  اکتفا می کنیم ونقدو بررسی این فیلم را به زمانی موکول می کنیم که امکان اکران عمومی این فیلم فراهم شود.

 

نوشته ای از حجه الاسلام ثمری در شرح ایرادات فیلم رستاخیز (نسخه اصلی فیلم) :

samari

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

حادثه عاشورا صرفاً یک حادثه و واقعه تاریخی نیست بلکه فرهنگ زندگی و سیره عملی دین‌مداری است.

در فیلم رستاخیز با نگاهی تک‌بعدی به عاشورا صرفاً به‌صورت شکلی و نه محتوایی پرداخته شده است. متأسفانه در بعد شکلی هم اشکالات مهمی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به نمایش تصاویر امام‌زادگان واجب التعظیمی همچون حضرت قمر منیر بنی‌هاشم، حضرت علی اکبر، حضرت قاسم و حضرت علی اصغر علیهم السلام اشاره نمود. مگر نه این‌که حضرت علی اکبر اشبه الناس خلقاً و خلقاً و منطقاً برسول الله است؟ پس چهره رسول الله را به تصویر کشیده‌اند؟!!

به نظر می‌رسد دشمنان اسلام که متوجه اثرپذیری مردم ما از نهضت عاشورا و حادثه کربلا شده‌اند، خواسته یا ناخواسته عده‌ای را اجیر کرده‌اند تا این فیلم ساخته شود و بعد هم به‌عنوان فیلم برتر در سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و دهه فجر انتخاب گردد.

لذا بر خود فرض دانستم تا در حوزه محتوایی به برخی از اشکالات عدیده فیلم مورد نظر اشاره کنم:

۱  ــ عاشورا پیام‌های بسیاری در حوزه‌های اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، دینی، جوانان، نوجوانان، زنان و پیران دارد که اصلاً در این فیلم به هیچ‌یک از این پیام‌ها توجه نشده است.

۲ ــ انگیزه قیام اباعبدالله علیه السلام مغفول واقع شده است، براى مثال اتفاقات عبرت آموز مدینه، سخنان امام کنار قبر پیامبر با عوام و خواص، وصیت امام، هیهات منا الذله امام و… اصلاً مورد توجه قرار نگرفته است.

۳ ــ نقش خواص که اطراف امام به‌طمع حکومت جمع شده بودند دیده نمی‌شود.

۴  ــ اتفاقات عبرت‌آموز مکه از قبیل طواف امام و سخنان ایشان مورد تحریف واقع شده است.

۵ ــ به جانفشانی کوفیان غیرتمند و فداییان حضرت حسین علیه السلام به‌صورت خلاف واقع نگاه شده است و اثری از رشادت‌های آنان نیست، مردانی همچون محمدبن کثیر، هانی‌بن عروه، عبدالله‌بن یقطر و طوعه؛ آن شیرزن شیعی وفادار.

۶ ــ جناب مسلم فردی در زنجیر و سیاه‌چال با چهره‌ای کریه به تصویر کشیده شده است.

۷ ــ به خیانت خواص تأثیرگذاری مثل شریح قاضی، عمر سعد، شمربن ذى‌الجوشن و… هیچ اشاره‌ای ندارد.

۸ ــ حادثه تنبه حضرت حر کاملاً تحریف شده و به‌شکلی مبهم و گنگ مطرح می‌شود.

۹ ــ وقایع اتفاقیه کربلا مانند خطبه‌های امام، چگونگی حال و هوای اصحاب، وقایع عصر، نیمه و شب عاشورا همگى تحریف شده و نامفهوم ارایه می‌گردد.

۱۰ ــ حوادث روز عاشورا نیز در این فیلم خلاف آنچه در مقاتل گفته شده به تصویر کشیده و تحریف شده است.

۱۱ ــ نکته عجیب که در این فیلم نشان داده می‌شود، هنگام معرفی یاران امام حسین علیه السلام توسط قمر بنی‌هاشم، عبدالله‌بن عمر (فرزند خلیفه دوم) میان اصحاب امام است!!

۱۲ ــ دلبری خواهر سلیمان‌بن صرد خزاعی از بصره تا کربلا و عاشورا از عبدالله‌بن حر، بخش قابل اعتنایی از این فیلم را به صحنه عشق‌بازی زمینی تبدیل می‌کند.

۱۳ ــ نحوه شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام کاملاً تحریف شده است و هیچ انطباقی با تاریخ ندارد.

۱۴ ــ نقش بی‌بدیل زنان به‌ویژه زنان اصحاب و اهل‌بیت پیامبر امحاء شده و هیچ اثری از اقدامات و نقش آفرینی شکوهمندانه آنان نیست.

خلاصه اینکه آن‌چه در این فیلم به‌عنوان حادثه عاشورا مطرح می‌شود با مفاهیم بلند و فرهنگ انسان‌ساز عاشورا هیچ‌گونه انطباقی ندارد و صرفاً با بهره گیری از تکنیک‌های هنری جنگ و کارزاری به نمایش گذاشته می‌شود که هدف آن فقط خشونت است و کشتار.

علی ثمری

بهمن ماه ۱۳۹۲ شمسی

ربیع الثانی ۱۴۳۵ قمری

                                                                  ***

یادداشت حجه الاسلام زائری دراینستا گرام پس از توقیف اکران عیدفطر نسخه اصلاح شده:

 

zaeri

خبرآنلاین،چندی پیش متن نوشته  حجه لاسلام محمدرضا زائری در صفحه اینستاگرام خود درباره فیلم رستاخیز و ماجراهای ایجاد شده پیرامون آن را منتشر کرد.متن این نوشته چنین است:

«آنچه من می فهمم این است که این قصه پر سوز و گداز حمله گسترده به فیلم رستاخیز مشکوک است و به نظر می رسد لااقل بخشی از ماجرا یک بازی باشد که دوستان دلسوز و متدین و متعهد و مخلص را هم درگیر کرده است. اولا یک سوال هست که واقعا در طول این سال ها هیچ فیلم سینمایی و برنامه تلویزیونی نبوده که برای دین و اعتقاد مردم آسیب داشته باشد ؟ سی و پنج سال در دادگاه ها چادر بر سر زن دزد و قاتل کردند و حجاب را تخریب کردند و توی فیلم ها و سریال ها زن چادری را کلفت و بی سواد و بدبخت نشان دادند ، چرا صدای کسی در نیامد؟

این همه سال فیلم ها و سریال ها و آگهی های بازرگانی اشرافیت و تجمل را تبلیغ کرد ، چرا کسی از جای خود تکان نخورد ؟ این همه فیلم سینمایی به فحشا و فساد اخلاقی دامن زد و به گسترش و رواج روابط عاشقانه و عاطفی با نامحرم کمک کرد ، چرا هیچ کس احساس وظیفه نکرد ؟ برخی فیلم ها اساس و مبانی توحیدی اعتقادات را تخریب کردند، چرا کسی نگران نشد ؟ ثانیا آدم اگر برای دین مردم نگران بشود فیلمساز را حرامزاده و ملعون و حامیان فیلم را صهیونیست و انگلیسی خطاب می کند ؟

اتفاقا انگلیسی ها و فراموسونی ها و صهیونیست ها پشت صحنه دارند همه ما را بازی می دهند و به ریش همه ما می خندند ! این قصه مثل ماجرای کتاب شهید جاوید است که حوزه علمیه و متدینین را مدت ها به خود مشغول کرد و گرفتار نمود و هر چه امام راحل فریاد زد که آقایان این بازی برای این است که شما را به خودتان مشغول کند و از مساله اصلی بازدارد بعضی متوجه نشدند و با قضایایی مثل ناسزاگویی به دکتر شریعتی و حسینیه ارشاد سر خود و بقیه را گرم کردند.

این همه سال تعزیه برگزار شده و آدم های معمولی شهر و روستا نقش اولیا را بازی کرده اند ، این همه فیلم سینمایی برای پیامبران معصوم ساخته اند و بازیگران سینما در نقش حضرت یوسف و ابراهیم و عیسى و موسى على نبینا و آله و علیهم السلام در آمده اند، چرا دین و ایمان به مخاطره نیافتاد؟ حالا یکباره چه شده ؟ آیا آقای درویش نمی توانست برود فیلم عاشقانه و آبگوشتی بسازد و بدون دردسر و خطر به کاسبی بپردازد و میلیونی و میلیاردی سود کند و کوچکترین انتقادی هم نشنود ؟ آیا نتیجه طبیعی این برخوردهای افراطی این نیست که فیلمسازان و هنرمندان عطای اهتمام به سوژه های دینی را به لقای این برخوردها ببخشند ؟ آیا قرار نیست با ساخته شدن فیلم های سینمایی و هنری در قواره سینمای بین المللی زمینه جهانی شدن طرح موضوع عاشورا و مقدمات ظهور امام عصر علیه السلام فراهم شود ؟

من در مورد فیلمی که ندیده ام هیچ نظری نمی توانم بدهم اما این رفتارهایی را که دیده ام می توانم تحلیل کنم. به قول معروف وقتی کسی در مجلس عزا بیشتر از صاحب عزا گریه می کند و بر سروسینه می زند باید شک کرد ! بعضی از این برخوردهای غیر منطقی و پر حرارت و آشفته طبیعی نیست. حتى سخنان دلسوزانه مقام محترم و عزیز مرجعیت تقلید که برای سریال مختارنامه فرموده اند می توانم درک کنم و همان موقع هم نوشته ام که حفظ شأن مرجعیت را از هر کار هنری بالاتر می دانم . حتى نقد دقیق و مقبول جناب ثمری را می فهمم اما آتشی شدن بعضی که فیلم را ندیده اند و فحش خواهر و مادر می دهند و سینماها را به آتش زدن تهدید می کنند عادی نیست ! و آدم را مطمئن می کند که یک جایی آن پشت مشت ها خبری هست و کاسه ای و نیم کاسه ای …»

/۶۲۶۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − = 12