گوزن آمریکایی در «محرمانه» آفریقایی!

واقعا برای سیمای جمهوری اسلامی ایران بسیار زشت است که این چنین به مخاطب خود توهین کند،هرچند بارها این اتفاق افتاده است.

گوزن آمریکایی در «محرمانه» آفریقایی!|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|تلویزیون

جمعه گذشته شبکه سوم سیما سریال جدیدی با نام «محرمانه» را روی آنتن فرستاد.قصد نداریم این سریال را به نقد بکشیم،چون تازه قسمت اول آن پخش شده و خودمان هم حال نقد کردن سریال های ایرانی را نداریم.

آنچه در این سریال توجه مان را جلب کرد،به تصویر کشیدن یک بیمارستان صحرایی ایرانی در ناکجاآباد بود،هرچند کارگردان و گروه فنی،به خصوص جلوه های ویژه کامپیوتری می خواستند این گونه به تماشاگر القا کنند که این محل در آفریقا و کشور نایروبی قرار دارد!

واقعا برای سیمای جمهوری اسلامی ایران بسیار زشت است که این چنین به مخاطب خود توهین کند،هرچند بارها این اتفاق افتاده است.

دست اندرکاران این سریال برای اینکه بیننده را گول بزنند تا مثلا فریب بخورد که اینجا آفریقاست،به کمک هوش مصنوعی و هر نرم افزار دیگری،یک شیر را نشان می دهند که تک و تنها دور از دیگر شیران روی یک تخته سنگ لم داده است!در تمام مستندهایی که خود تلویزیون پخش کرده،هرگز یک شیر را در صحرای آفریقا روی تخته سنگ نشان نداده!

وقتی ماشین ون در جاده به سوی کمپ یا بیمارستان صحرایی حرکت می کند،یک زرافه،آن هم تک و تنها و بدون دغدغه و ترس، پشت به جاده ایستاده و توجهی به صدای ماشین هم ندارد.شاید از نوع زرافه های شجاعی است که تلویزیونی ها کشف اش کرده اند!

وقتی به کمپ می رسند،کرگردنی در آن نزدیکی پرسه می زند،در صورتی که طبق مستندهای «رازبقا» که صداوسیما صدها بار آنها را پخش کرده و می کند،این حیوان های عظیم الجثه خجالتی بوده و همیشه دور از انسان زندگی می کنند.منظور نوع وحشی آن است،نه زندانی باغ وحش.

جالب تر از همه اینکه در کنار کمپ،گوزنی بدون ترس و دغدغه،دور از گله و ماده های خویش روی زمین لم داده است . تعجب برانگیز و خنده دارتر اینکه چنین گوزن هایی اصلا در آفریقا زیست نمی کنند، بیشتر به گوزن های آمریکایی و اروپایی می مانند!

رییس سازمان صداوسیما،معاون سینما،مرد همه کاره پشت پرده تلویزیون،به خصوص جناب برمهانی که پشت صحنه این سریال «محرمانه» رفته و مثلا درس خوانده سینما نیز هستید،واقعا با این موارد ساده آشنا نیستید که اجازه تولید چنین کارهای کودکانه ای را داده و می دهید؟

شما که از عهده کار برنمی آیید و با مدیوم تلویزیون آشنا نیستید،لااقل چند مشاور کاربلد بگیرید تا این گونه گاف های سنگین ندهید!اگر شما با این مسائل آشنا نیستید،مخاطبان فهیم آشنایی کامل دارند،چرا می خواهید آنان را بازی دهید؟

قبایل بدوی آفریقا که زندگی شان از راه شکار حیوانات وحشی می گذرد نیز کپرهای خود را تا حد ممکن دور از خطر حمله حیوانات می سازند.

وقتی این قبایل که زندگی و مرگ شان در این سرزمین وحشی طی شده و می شود،این همه احتیاط می کنند،چرا عده ای پزشک و دانشمند باید در مرکز کنام حیوانات وحشی و درنده کمپ و بیمارستان صحرایی بسازند؟ واقعا با عقل جور در می آید؟!

تهیه کننده،کارگردان و مسوول جلوه های ویژه سریال «محرمانه»،چرا در کار خود دقت نکرده و مخاطب را زبانم لال احمق فرض کرده اید؟

آن زمان که کامپیوتر و اینترنت و هوش مصنوعی نبود،مخاطب فهیم متوجه همه چیز می شد،وای به حال امروز که همه چیز برای همه، حتی کودکان تازه زبان باز کرده مهیاست.

واقعا فکر کرده اید با نشان دادن یک گوزن آمریکایی،کرگردن،زرافه بی خیال و شیر آفریقایی نشسته روی تخته سنگ ،مردم گول می خورند که اینجا سرزمین وحشی آفریقاست؟!

چگونه باور کنیم برخی از بازیگرانی که حتی از جوجه هم وحشت دارند یا ادای آن را در می آورند،بدون ترس و با خیال راحت در نزدیکی حیوانات وحشی مقابل دوربین بازی کنند؟!

تهیه کننده ای را لااقل برای ساخت چنین سریال هایی انتخاب کنید که حداقل ها را بداند.به صرف اینکه فردی تهیه کنندگی چند برنامه تلویزیونی را به عهده داشته،نمی توان کاری فراتر از توانایی اش بر گرده او نهاد.داماد فلان نماینده بودن یا مثلا دوست یکی از مدیران رده بالای صداوسیما بودن،دلیل درستی برای دادن چنین سریال هایی به هر فردی به عنوان تهیه کننده نیست!

وقتی به مخاطب با این کارهای کودکانه و عجیب و غریب توهین می کنید،انتظار دارید آنان این توهین را پذیرفته و همچنان بیننده تلویزیون باشند؟

تمام مدیران ریز و درشت صداوسیما باید در چند ورک شاپ پایه و ساده که با حضور بزرگان ریش سپید تلویزیون برپا می شود حضور پیدا کنند تا حداقل ها را بیاموزند که چنین افتضاحاتی به بار نیاورند و مدام دسته گل های سنگین و رنگین به آب ندهند!

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 2