سایه سنگین «آتابای» و نیکی کریمی بر جشنواره حافظ!

فیلمی که نه فیلمنامه درست و منسجمی دارد،نه کارگردانی حتی نیمه حرفه ای،نه تصویربرداری خاصی،نه تدوین هنرمندانه و از همه بدتر و اسفناک تر اینکه اصلا فیلم زیرمتوسطی هم نیست ،چگونه می تواند کاندید این همه جایزه شود؟!

سایه سنگین «آتابای» و نیکی کریمی بر جشنواره حافظ!

چندین سال از راه اندازی و برگزاری جشنواره حافظ توسط همکار مطبوعاتی مان زنده یاد علی معلم می گذرد.در طول این مدت اخبار آن را منتشر می کردم که وظیفه رسانه ای ایجاب می کرد،اما هرگز درباره آن نه مطلب منفی نوشتم و نه مثبت،چه در زمان آن مرحوم و چه در این زمان که به ظاهر پسرش برگزار می کند.

خبری را در ایسنا که به نقل از روابط عمومی جشنواره حافظ انتشار داده بود،خواندم و عنان صبر از دستم گرفته شد.مجبور شدم برای اولین بار نقدی به این جشنواره داشته باشم.

کاری به شایعاتی که درباره پشت پرده این جشن و زد و بندهایش شنیده ام ندارم،اما اینکه فیلمی ضعیف به نام «آتابای» که بدبختانه آن را دیده ام در ۷ بخش مهم این جشنواره :تدوین، فیلمبرداری، موسیقی، فیلمنامه، کارگردانی، بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم کاندید شده واقعا جای تعجب دارد و اصلا نمی شود آن را با اسید سولفوریک نیزهضم کرد!

فیلمی که نه فیلمنامه درست و منسجمی دارد،نه کارگردانی حتی نیمه حرفه ای،نه تصویربرداری خاصی،نه تدوین هنرمندانه و از همه بدتر و اسفناک تر اینکه اصلا فیلم زیرمتوسطی هم نیست ،چگونه می تواند کاندید این همه جایزه شود؟!

چه کسانی عضو هیات داوری بوده اند که توانسته اند خود را راضی کرده و در ۷ بخش مهم، این فیلم ضعیف را کاندید کنند؟!خیلی دوست دارم روزی همه آنان را چهره به چهره ببینم و بپرسم چرا و به چه قیمتی؟!

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

جشنواره حافظ نیز مانند بسیاری از جشنواره های ریز و درشتی که در مملکت ما برگزار می شوند،دغدغه سینمای ایران و پیشرفت آن را نداشته و ندارد.اگر داشت تاثیر مثبت و خفیفی روی این سینمای بخت برگشته می گذاشت،آیا چنین بود و هست؟

متولیان این جشنواره از حساب خود خرج آن نکرده و نمی کنند،بلکه چشم به کیسه دیگران داشته و دارند.

همیشه نسبت به اهدای جایزه به برخی ها در این جشنواره مثلا خصوصی، واکنش های تند و منفی بسیاری بین سینماگران و اهالی رسانه وجود داشته و مطمئنا این بار نیز وجود خواهد داشت.

یکی از دلایل آن،کاندید کردن فیلم های ضعیف،بی مخاطب و غیرحرفه ای مانند «آتابای» در ۷ بخش این جشنواره است که به هیچ وجه من الوجوه، حتی بر اثر اتفاق نیز نمی توان آن را باور کرد،چه رسد به اینکه داوران یا متولیان به این نتیجه رسیده باشند که چنان فیلمی،چنین شایستگی ای را داشته باشد!

نمی شود کتمان کرد و منکر شد که سایه سنگین «آتابای» و نیکی کریمی بر جشنواره حافظ کاملا حاکم است.

متولیان جشنواره که مدام سعی دارند با تبلیغات و مخارج سنگین،این گونه القا کنند که رویداد آنان غیردولتی و بسیار تاثیرگذار است،اما اصلا چنین نیست و دل خود را به این خیالات خوش نکنند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + = 24