هنرمندان خارج از کشور ،به وطن بازخواهند گشت ؟!

هنرمندان قدیمی آن سوی مرزها ، اکثرا در آن شرایط سنی نیستند که بخواهیم موضوع بازگشت آنها را مشمول زمانی طولانی کنیم.

هنرمندان خارج از کشور ،به وطن بازخواهند گشت ؟!|سرزمین هنر|شاهپور محمدی|سینما

قریب به یک سال از روی کار آمدن دولت فعلی می گذرد و هنوز وعده و وعیدهای انتخاباتی مربوط به حوزه فرهنگ و سینما عملی نشده است!

طرح امنیت شغلی سینماگران که چندین و چند سال روی میز مدیران وقت سازمان سینمایی مانده و سال ها خاک خورده بود ، جا داشت با روی کار آمدن دولت جدید به یک نتیجه مطلوبی برسد، اما نه تنها اتفاق خاصی نیفتاد ، بلکه به نگاه صدقه ای از طرف دولت و وزارت ارشاد تبدیل و به پرداخت رقم های ناچیز از طریق صندوق اعتباری هنرمندان، با فواصل زمانی طولانی بسنده شد و آن هم با اگر و اماهای فراوان و اسم آن را هم گذاشتند حل مشکل هنرمندان!

عدم توجه جدی به مقوله فرهنگ و هنر ، خاصه مشکلات برجای مانده سینمای کشور که یکی از شعارهای تبلیغاتی دولت و بخشی از نطق اسماعیلی ، وزیر ارشاد در زمان انتخاب و تصدی وزارت متبوع وی بود، موجبات سردرگمی سینماگران، نسبت به برنامه های عملی نشده فرهنگی دولت را فراهم آورده است .

از جمله می توان به بازگرداندن مدیریت نمایش خانگی از ساترا به سازمان سینمایی اشاره کرد که پیگیری های جدی مستمری از طرف شخص وزیر محترم و معاونت حقوقی این وزارتخانه و حتی سازمان سینمایی تا به امروز مشاهده نشده است .

با روند فعلی، موضوع رسیدگی به گرفتاری های اساسی حوزه سینما و سینماگران ، صرفا در حد شعار باقی مانده و کسی هم پاسخگوی حل مشکلات نیست .

طرح دعوت از هنرمندان ، خاصه سینماگرانی که به هر دلیلی در خارج از کشور حضور دارند و قرار بود برای بازگشت آنها به وطن ، تمهیداتی از طرف شخص رییس جمهور و وزیر ارشاد اندیشیده شود، هنوز که هنوز است ، عملی نشده و هیچ بحث و صحبتی هم در مورد آن به گوش نمی‌رسد.

اینها مواردی نیست که بشود از کنار آنها به راحتی عبور کرد و می بایست با دستور مستقیم شخص رییس جمهور و پیگیری های مجدانه وزارت ارشاد ، به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

هنرمندان قدیمی آن سوی مرزها ، اکثرا در آن شرایط سنی نیستند که بخواهیم موضوع بازگشت آنها را مشمول زمانی طولانی کنیم.

این موضوع می بایست از طریق مدیران سازمان سینمایی کشور  مورد پیگیری جدی و اساسی قرار گیرد که متاسفانه هیچ گونه خبری از این پیگیری ها نیست .

این اقدام فرهنگی در صورت عملی شدن، باعث ایجاد وفاق و فضای همدلی در بین اصحاب فرهنگ و هنر شده و از فرار و مهاجرت سایر نخبگان هنرمند کشور نیز می تواند جلوگیری کند.

در حوزه فرهنگ و سینما ، به موارد بسیاری می توان اشاره کرد که دولت و مشخصا وزارت ارشاد و سازمان سینمایی موظفند تا دیر نشده  آنها را یکی پس از دیگری مورد توجه و پیگیری اساسی قراردهند .

به نظر می‌رسد طرح بازگشت هنرمندان به وطن، به دلیل گرفتاری های جاری کشور مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است.

امید که بازگشت این هنرمندان جزو سیاست های جدی و راهبردی دولت آقای رییسی قرار گیرد ، زیرا که یکی از شعارهای تبلیغاتی ایشان در حوزه فرهنگ و هنر، برای اخذ رای و نشستن بر کرسی ریاست قوه مجریه، همین توجه به مقوله بازگشت هنرمندان به کشور خود بود که در صورت عملیاتی شدن آن ، می تواند در ترمیم و تقویت فضای فرهنگی کشور، تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 1 =