فیلم ارزشی چیست و بی مخاطب چه ارزشی دارد؟!

از وزیرارشاد که ادعا دارد فرهنگ و هنر ایران را به خوبی می شناسد و با حوزه وزارت خویش،آشنایی کامل دارد و بر آن مشرف است!تقاضا داریم یک تعریف جامع و ساده از فیلم ارزشی داشته باشند تا امثال من بی سواد نیز بتوانند با این نوع سینما آشنا شوند.

فیلم ارزشی چیست و بی مخاطب چه ارزشی دارد؟!|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|سینما

از زمان طفولیت سینما می رفتیم،بعدها روزنامه نگار و منتقد سینمایی شدیم،کارشناس و مدرس سینما نیز شدیم و…اما هنوز فهم و درک نکرده ایم فیلم ارزشی یعنی چه و بی مخاطب چه ارزشی دارد؟!شاید ما را درست تفهیم نکرده اند یا فرد فهیمی نبوده ایم که معنی آن را به ما بفهمانند!

هنوز هم واقعا نمی دانیم منظور از فیلم ارزشی چیست؟

آیا فیلم های مهم تاریخ سینماست که پرده سینماها را به تسخیر درآورده و فاتح دل مخاطب ها شدند؟

فیلم های نازل جشنواره پسند است که کارگردانان،نه با تفکر خود،بلکه با ایده صاحبان جشنواره ها می سازند؟

آیا فیلم هایی بدون مخاطب است که با پول بیت المال و توسط کارگردانان ضعیف ساخته می شود؟

واقعا کدام یک،ارزشی محسوب می شوند؟آیا کسی در جهان وجود دارد که بخواهد فیلم بی ارزش بسازد؟!

تجربه و تحقیق به ما نهیب می زند که فیلم ارزشی،همان فیلم های بزرگ تاریخ سینما هستند که بعد از گذشت ده ها سال از ساخت آنها،همچنان دیدنی بوده و مرجع قرار می گیرند.

مدت هاست اخبار و مصاحبه هایی که درباره فیلم ارزشی است را مطالعه کرده و می کنیم.به این نتیجه رسیده ایم از نظر برخی،فیلم هایی هستند که با بودجه های سنگین دولتی که از بیت المال مردم برداشت می شوند ساخته شده و روی پرده سالن های خالی می روند.

اکثر این گونه آثار،آن قدر ضعیف و غیر حرفه ای ساخته شده اند که حتی اغلب افراد به ظاهر ارزشی نیز حاضر به دیدن آنها نیستند.

اگر این فیلم ها مخاطب داشتند و گیشه ها را تسخیر می کردند،مطمئنا نیازی به دریافت بودجه دولتی نداشتند.

در اکثر کشورهای صاحب سینما،دولت برای ساخت بعضی از فیلم های فرهنگی خاص بودجه اختصاص می دهد و دنبال دستاورد معنوی هستند و نه موفقیت گیشه که ایرادی نیز ندارد.باید هم چنین باشد،اما ندیده و نشنیده ام که به آنها فیلم ارزشی بگویند.

متاسفانه امروز بسیاری از کسانی را که به عنوان کارگردان ارزشی ساز وارد سینمای ایران کرده اند،پس از گرفتن پول های کلان برای ساخت فیلم های ضعیف،به محض اینکه سری بین سرها درآوردند و جیب شان باد کرد،کلا منکر ساخت چنین فیلم هایی شده و به جاده خاکی زده اند!

در حقیقت اغلب سرمایه ای که برای تربیت چنین فیلمسازانی هزینه شده،به نوعی هدر رفته است.این کارگردانانی که قرار بود مرشد دیگر سینماگران باشند،امروز خودشان شدیدا به ارشاد نیاز دارند!

از وزیرارشاد که ادعا دارد فرهنگ و هنر ایران را به خوبی می شناسد و با حوزه وزارت خویش،آشنایی کامل دارد و بر آن مشرف است!تقاضا داریم یک تعریف جامع و ساده از فیلم ارزشی داشته باشند تا امثال من بی سواد نیز بتوانند با این نوع سینما آشنا شوند.

وقتی چنین کردند و سواد همه درباره فیلم های ارزشی بالا رفت،جناب وزیر لطف کنند و بگویند چگونه می خواهند باعث پیشرفت این نوع از آثار شوند که مخاطبان برای دیدن آنها سر و دست شکسته و پاشنه در سینماها را از جای درآورند!

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 1 =