«عصرجدید»؛مسابقه استعدادیابی یا رقابت برای تحقیر شرکت کنندگان؟!

رییس تازه بر مسند نشسته سازمان صداوسیما باید در اسرع وقت در این مهم ورود پیدا کرده و با دستورالعملی جامع و قاطع دیگر اجازه تهیه کنندگی به مجریان را ندهد تا در آینده شاهد این وقایع آسیب زننده نباشیم.

«عصرجدید»؛مسابقه استعدادیابی یا رقابت برای تحقیر شرکت کنندگان؟!|سرزمین هنر|سیدرضا اورنگ|تلویزیون

مسابقات،بخشی از برنامه های سرگرم کننده و مخاطب پسند هستند که شبکه های مختلف تلویزیونی در سراسر جهان آنها را تولید کرده و روی آنتن می فرستند.

راز موفقیت این گونه برنامه ها،طراحی صحیح و اجرای جذاب توسط مجریان کار بلد است،زیرا اگر یک مجری، توانا نبوده و مدام سعی کند که شرکت کنندگان و مخاطبان را تحقیر کند،مطمئنا در کوتاه مدت یا بلند مدت،آن مسابقه محکوم به شکست است.

آنچه مهم است ادب مجری و مودب بودن او در مقابل مردم،شرکت کنندگان و داوران مسابقه است.شوخی های لحظه ای و جذاب بسیار به روند برنامه کمک می کند،اما هر حرف نامناسب و حرکت زشتی را نمی توان شوخی محسوب کرد،زیرا توهینی آشکار است که باید با مجری خاطی برخورد قاطع شود.

در کشورهای پیشرفته که فقط برای شان جذب مخاطب مهم است،کمتر اتفاق می افتد یک مجری جرات کند با متلک های بی مزه و حرکات جلف به مخاطب توهین کند.اگر هم چنین اتفاقی بیفتد،در اسرع وقت با او برخورد می کنند.

متاسفانه مدت هاست که در تلویزیون ایران به مخاطب اهمیت نداده و برای شان ارزشی قائل نیستند،گواه این ادعا سریال های ضعیف ساخته شده،برنامه های ندیدنی تولید شده و توهین های مکرر مجریان کارنابلد و دور از ادب است.

گویا مدیران صداوسیما،سال هاست که عنان کار را از دست داده و امور را به قضاوقدر و اسپانسرهایی تعیین تکلیف کننده سپرده اند!که هیچ چیزی سر جایش بند نبوده و از مدار اصلی خارج شده است.

بزرگ ترین اشتباه و مهلک ترین کاری که برخی از مدیران کارنابلد تلویزیون انجام دادند که غیر قابل گذشت است و سخت ترین و بدترین آسیب ها را به این رسانه مهم و مخاطبان وارد کرده،دادن امر مهم تهیه کنندگی به مجریانی است که در کار خود هم مانده و درمانده اند.

مدیران ریز و درشت انتصابی صداوسیما گویا بعد از گذشت سال ها،هنوز متوجه نشده و درک نکرده اند که تهیه کنندگی چه کار سخت و پیچیده ای است و هرکسی از عهده آن برنمی آید.

مگر می شود این امر مهم را به دست هرکسی که از راه می رسد سپرد؟!عجیب است که انگار عمدا، اغلب تهیه و تولید کارها را به اشخاصی واگذار می کنند که اصلا به این کار وارد نیستند،حتی بعد از گذشت سال ها هنوز با الفبای این هنر و فن بیگانه اند.

تهیه کنندگی سریال ها و برنامه های تلویزیونی،سخت ترین و هنری ترین کارهاست که اصلا قابل مقایسه با سینما نیست.در تمام دنیا،حتی کشورهای میکروسکوپی،به این مهم پی برده اند که اساس کارهای تلویزیونی،تهیه کنندگی است و باید مسوولیت این کار را به افراد توانمند و کاربلد بسپارند.متاسفانه در ایران،بیش از دو دهه است که معکوس  عمل می کنند!

خود مدیران کنکاش کنند و ببینند در شبکه های مختلف تلویزیونی دنیا و تلویزیون پیش از انقلاب در ایران،چند مجری تهیه کننده کارهای خود بوده و هستند؟

شاید در ایران،فقط یک استاد مسلم اجرا و تولید،یعنی اسماعیل میرفخرایی توانسته و می تواند این مهم را انجام دهد و بس.به جای اینکه از این استاد کاربلد بخواهند به روند بهبود برنامه های تلویزیونی،به خصوص مجری محور کمک کند،پای او را کلا از تلویزیون بریده اند تا ضعف ها به چشم نیاید و امور،رو به اصلاح نرود!

چند صدبار باید مجری-تهیه کنندگان ناپخته و کارنابلد به مردم و شرکت کنندگان توهین کرده و آنان را تحقیر کنند تا مدیران ریزودرشت صداوسیما به خود بیایند و با کمک از افراد کاربلد و توانا به اصلاح امور بپردازند؟

خودتان پاسخ دهید:مجریانی که حتی الفبای کار خود را بلد نیستند،چگونه می توانند امر مهم تهیه کنندگی را به عهده بگیرند؟آیا آنان امر تهیه را به عهده می گیرند که روند کار بهتر باشد یا…؟!

مجری برنامه «عصرجدید» که همواره اصرار داشته و دارد که تهیه کنندگی کار را نیز در دست داشته باشد،همیشه نگاهی از بالا به،داوران،شرکت کنندگان ،مخاطبان و حتی همکاران خود دارد.کلا نظام ارباب رعیتی را بر محیطی که مسوولیت اش را برعهده دارد،حاکم کرده و می کند.

در سراسر برنامه شوخی هایی بی مایه می کند که از سر شکم سیری و ناتوانی در اجراست.مگر هر حرف و عملی را می توان شوخی تلقی کرد؟!کار طنز بسیار سخت است و مطمئنا از دست هرکسی،به خصوص مجری «عصرجدید» ساخته نبوده و نیست!

رفتار،کردار و گفتار توهین آمیز و نگاه از بالای وی به داوران،شرکت کنندگان و مخاطبان،نشان دهنده چیست،غیر حاکم کردن نظام ارباب رعیتی؟!

مجری این برنامه اهل سلوک نیست و اصلا نمی داند با شرکت کنندگان آبروداری که برای نشان دادن توانایی های خود به مردم،رنج بیشماری را تحمل کرده و متلک های ریز و درشتی را به جان خریده اند،چگونه رفتار کند،حتی به خود حق داده به آنان توهین کرده و دیوانه شان خطاب کند!

چرا باید روی صحنه آبروی هنرمند سپیدمویی را ببرند و مقابل همه رسوای عالم اش کنند که چرا صورت خود را با سیلی سرخ کرده و برای امرار معاش با موتور مسافرکشی می کند؟!این خرد کردن همزمان جسم و روح این فرد است،نه کمک به او.

هرکسی بنا به شرایط زندگی خویش شغلی دارد،از وزیر و وکیل گرفته تا کارگر و چوپان،شرافت فرد و انسانیت او مهم است،نه کاری که انجام می دهد.چرا باید جوانی را که در روستایی دور چوپانی کرده و با خانواده اش در فقر دست و پا می زند،مقابل چشم هزاران نفر تحقیرش کنند و آبروی خود و خانواده اش را بریزند؟

آقای مجری «عصرجدید» می دانیم که از قبل ضعف مدیران صداوسیما و از کیسه خلیفه بخشیدن اسپانسرها به ثروت و مکنت رسیده اید،نمی گوییم از مال و منال خود لذت نبر،ببر و مانند همیشه از سر شکم سیری قهقهه بزن،اما حق نداری به مردم آبرومند و معزز این سرزمین کهن توهین کرده و تحقیرشان کنی!

همین چوپان و کارگر و کارمند و معلم و…بوده اند که در طول تاریخ و ایام سخت دفاع مقدس،با دادن خون خود خاک کشور را از چنگال خونین دشمنان بیرون کشیدند و می کشند.

شما چکار کرده و می کنید برای کشور خود؟چند بار از صدای برخورد خمپاره و توپ بر زمین از جای خود پریده اید؟چند بار سوز و درد برخورد ترکش با بدن خویش را چشیده اید؟اصلا می دانید صفیر گلوله یعنی چه؟بوی گوشت سوخته انسان به مشام تان خورده است؟سر با ترکش قطع شده همرزم تان را در بغل گرفته اید؟و…

اگر چنین تجربه ای نداشته اید و نخواهید داشت،پس مودب باشید و پیش این مردم مظلوم،اما میهن پرست و شجاع،سر تعظیم فرودآورید و ادب پیشه کنید.

افرادی مانند من،می دانند در این مملکت و سینما و تلویزیون و… چه می گذرد ، در صداوسیما چه اتفاقاتی افتاده و می افتد،اما آن هنرمند سپیدموی و آن جوان خوش صدای روستانشین که نمی دانند.

آقای مجری،چرا یک بار خودت مقابل دوربین نمی ایستید و روراست برای مردم تعریف نمی کنید که از کجا آمده اید و چگونه تبدیل به مجری و تهیه کننده شده اید؟چرا نمی گویید پیش از این چه شکل و شمایلی و چه پیشه ای داشتید؟

ساده ای و دلپاکی مردم عیب نیست،اما توهین به آنان و تحقیرشان عیب بزرگی است که عقوبت سنگین و قهر خداوند را در پی دارد.بعد از این از نردبان چوبین و پوسیده غرور پایین بیایید و حرمت افراد محترم را نگهدارید.

رییس تازه بر مسند نشسته سازمان صداوسیما باید در اسرع وقت در این مهم ورود پیدا کرده و با دستورالعملی جامع و قاطع دیگر اجازه تهیه کنندگی به مجریان را ندهد تا در آینده شاهد این وقایع آسیب زننده نباشیم.

عجیب است که رییس تلویزیون ایران و مدیرانش هنوز به اعتراضاتی که نسبت به رفتار،مجری و داوران برنامه «عصرجدید» با شرکت کنندگان،به خصوص آن جوان روستایی واکنشی نشان نداده و تهیه کننده این برنامه را به خاطر این اتفاقی که دل مخاطبان را به دردآورد،برخورد نکرده و نمی کند!

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

63 − = 56