زیبای خفته، گذری بر سریال لوتر

نوشته رضا یزدان پناه، گرافیست الهام جهان فرد

سریال لوتر یک مینی سریال انگلیسی در ژانر جنایی است که پخش این مجموعه ۱۶ قسمتی در سال ۲۰۱۰ از شبکه bbc one آغاز شد و در سال ۲۰۱۹ با کناره گیری ادریس آلبا، بازیگر نقش لوتر و ستاره اصلی این سریال پایان یافت.

سریال لوتر و درخشش ادریس آلبا

درخشش ادریس آلبا در این سریال به حدی بود که نیل کراس (سازنده)حاضر نشد بدون این بازیگر ساخت این اثر جنایی را ادامه دهد. دلیل کناره گیری ادریس آلبا مسائل خانوادگی و شخصی عنوان شده است.

سریال لوتر در قالب ۵ فصل و ۱۶ قسمت یک خط داستانی کلی دارد که از ابتدا تا اننها این خط دنبال می شود و در هر قسمت یا هر دو قسمت یک داستان مستقل به نمایش در می آید و جان لوتر این جریانات را به سرانجام می رساند.
در این سریال از نمایش تصاویر سکسی برای جذب مخاطب استفاده نمی شود و این نکته حائز اهمیتی است که این سریال را از دیگر سریالهای خارجی متمایز می کند و مخاطب جذب شخصیت لوتر می شود.

جان لوتری که همه زندگی خود را وقف کار و به دام انداختن جنایتکاران روانی می کند.اکثر مجرم ها در این سریال پس از دستگیری جهت روان درمانی راهی بیمارستان می شوند تا جایی که مخاطب در بعضی موارد با مجرم احساس همدردی می کند.

سریال لوتر
سریال لوتر

 

جان لوتر یک پلیس باهوش در این مجموعه را به تصویر می کشد که دچار خطاهای انسانی هم می شود.

نقطه هیجان انگیز سریال جایی است که آلیس با بازی تأثیرگذار روث ولیسون که در قسمت اول فصل یکم پدر و مادر خود را می کشد پس از دستگیری توسط لوتر عاشق جان می شود و تا قسمت انتهایی فصل پنجم تلاش می کند که عشق جان لوتر را به دست بیاورد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

عامل جذب مخاطب به سریال لوتر چیست؟

اما موردی که بیش از همه مخاطب را جذب سریال لوتر می کند، شخصیت خاص، حرکات عجیب و رفتار به دور از اغراق جان لوتر است. جان لوتری که همه زندگی خود را برای مبارزه با این مجرمان روانی گذاشته و فقط با نجات مردم آرام می شود.

فشار کار بر روی لوتر در برخی مواقع موجب می شود که لوتر به خودکشی فکر کند . ولی با وجود تمام این اتفاقات لوتر بدون کارش نمی تواند زندگی کند.


ادریس آلبا طوری در نقش لوتر فرو رفته که مخاطب احساس می کند شخصیت لوتر واقعی است. رفتارهای واقعی پلیس انگلستان هم در القاء شخصیت جان لوتر به مخاطب بی تأثیر نیست. محله های فقیر نشین شهر لندن و اتوموبیل های قدیمی، چهره نوستالژیکی به سریال بخشیده است.

طرز راه رفتن، نوع صحبت کردن، نیش خندهای به موقع و حالات و حرکات دست و صورت جان لوتر مخاطب را مجذوب شخصیت او می کند.

سایر شخصیتهای سریال لوتر

البته به این نکته اشاره کنیم که دیگر شخصیتهای این سریال هم ایفای نقش اثر بخشی در سریال دارند و این مسئله مهارت کارگردان این مجموعه را به نمایش می گذارد. کارگردان اجازه نمی دهد سریال تک قطبی شده و دیگر شخصیتها دیده نشوند.
فیلمبرداری سریال لوتر به دور از تخیل و کاملاً مطابق با روح و جریان فیلم پیش می رود.موسیقی تیراژ ابتدایی و موسیقی متن سریال، بدیع و بسیار گیرا ساخته شده است. شاید برای مخاطب، موسیقی لطیف تیراژ ابتدایی سریال که با داستان های خشن این مجموعه در تضاد است جالب و جذاب به نظر برسد.


این سریال انگلیسی زیبا در چند سال گذشته پشت سریالهای آمریکایی پنهان مانده و سر و صدای زیادی به پا نکرده است. ولی در واقع سریال لوتر از نظر داستانی، محتوا و بازی شخصیتها یک سر و گردن بالاتر از بسیاری از سریال های آمریکایی است که مخاطبان زیادی هم دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 6 = 16