سیدمحمد بهشتی کجا؟عسگرپور و تابش و جوادی و زین العابدین کجا؟!

مدیر تازه بر تخت نشسته بنیاد سینمایی فارابی،در همین مدت کوتاه نشان داده که نه دارای تجربه لازم در عرصه سینماست،نه قدرت تصمیم گیری دارد،نه اهل تغییر است و نه مشاور کاربلد و امینی را کنار خود قرار داده تا در بزنگاه ها او را تمشیت کند.

سیدمحمد بهشتی کجا؟عسگرپور و تابش و جوادی و زین العابدین کجا؟!|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|سینما

مدیر باید قدرت داشته باشد تا بتواند قدرت نمایی کرده و برنامه های کاربردی خود برای پیشرفت حوزه مدیریت اش را به پیش ببرد. مهم ترین وظیفه او، این است که نگذارد کسی یا سازمانی در کارش دخالت کرده یا برایش تعیین تکلیف کند.

تنها مدیری که در طول تاریخ راه اندازی بنیاد سینمایی فارابی برای نشستن بر مسند مدیریت این نهاد، جامع الشرایط بوده و هست، سیدمحمد بهشتی است و بس.

بعد از او،هر مدیری که روی صندلی ریاست بنیاد فارابی نشسته،نه دارای قدرت تصمیم گیری بوده،نه سواد آن را داشته و نه دارای برنامه های کاربردی بوده است.غیر از بهشتی،هرکس که مسندنشین شده، یا گذاشته دیگران برایش تصمیم بگیرند و کار را به صلاح دید خود جلو ببرند یا فقط پشت میز نشسته و هیچ حرکتی نکرده یا بدتر از همه،کارخرابی به بار آورده و دسته گل به آب داده!

تنها و تنها سیدمحمد بهشتی بود و هست که بنیاد فارابی را به عنوان نهادی تاثیرگذار بر سینما،نه تنها به ایران،بلکه به جهان معرفی کرد.نه به کسی باج داد،نه اجازه داد احدی در کارش دخالت کرده و اعمال قدرت کند و نه گذاشت این بنیاد حیاط خلوت ازمابهتران شود.

مدیر تازه بر تخت نشسته بنیاد سینمایی فارابی،در همین مدت کوتاه نشان داده که نه دارای تجربه لازم در عرصه سینماست،نه قدرت تصمیم گیری دارد،نه اهل تغییر است و نه مشاور کاربلد و امینی را کنار خود قرار داده تا در بزنگاه ها او را تمشیت کند.

برای ماندن و حفظ قدرت، باید اعمال قدرت کرده و از حریم حوزه مدیریت و مدیران و کارمندانش قدرتمندانه دفاع کند که نمی کند،چون نمی تواند.

فردی که نزدیک دو دهه است زمام امورات بنیاد فارابی را کاملا در دست دارد،به هیچ کسی،حتی مدیران فارابی اجازه نداده بی اذن او آب بخورند!

هر مدیر تازه کاری که بر مسند فارابی نشسته،اول چند پز مدیریتی داده تا در رسانه ها نامش مطرح شود.همه نیز گفته و می گویند که برای تغییر آمده اند،کدام تغییر؟!وقتی شعارهای شان ته کشید و آرام گرفتند،مرد همه کاره فارابی،دوباره امور را در دست گرفته و مدیر جدید را نیز به حاشیه یا سمتی که خود می خواهد،می راند.

دوستانی که پیه این شخص متنفذ فارابی به تن شان خورده،گفته و می گویند شوراهای این بنیاد،همه واهی هستند،هرچه او بخواهد می شود.هرکه را او اراده کند بودجه کلان می گیرد و فیلم می سازد،حتی اگر الفبای فیلمسازی را هم بلد نباشد!

مدیر جدید فارابی،نباید به این فرد که در خودمحوری و خرابکاری اظهرمن الشمس است ،اجازه دخالت در حوزه مدیریت خود را می داد که داد!حالا که مانند مدیران قبلی چنین کرده، باید به حرف همه گردن بنهد و به جای اعمال مدیریت،بفرموده عمل کند.

بنیاد سینمایی فارابی مهم ترین و قوی ترین نهاد زیرمجموعه سازمان سینمایی است.مدیر آن هم مانند سیدمحمد بهشتی باید قدرتمند باشد و با قدرت از حریم بنیاد و سینمای ایران دفاع کرده و به احدی اجازه دخالت در کارش را ندهد.

مدیر بالادست او فقط رییس سازمان سینمایی است،نه کس دیگری که بخواهد به وی جواب پس بدهد.اگر وزیر ارشاد نیز نظر یا درخواستی از بنیاد فارابی دارد، باید سلسله مراتب را رعایت کرده و اول به معاون خود منتقل کند،نه اینکه شخصا از مدیر بنیاد بخواهد،حتی اگر مدیر این نهاد به سفارش خودش حکم گرفته باشد.

با این وصف، چرا مدیران اسبق و سابق و امروز،به جای اینکه مدیری قوی و دلسوز باشند،عنان کار را به دست کسی سپرده و می سپارند که بزرگ ترین آسیب ها را به بنیاد فارابی و اعتماد سینماگران، اهالی رسانه و مردم زده و می زند؟!

روزی که مدیر جدید بنیاد فارابی از رییس سازمان سینمایی حکم گرفت،نوشتیم اگر از همین ابتدا در بخش مدیریت این نهاد و شوراها تغییر ایجاد نکند،مشخص می شود که نه علم مدیریت می داند و نه از قدرت لازم برای اداره امور برخوردار است.

اکنون همان گونه که پیش تر نوشتیم،مدیر تازه کار فارابی،نه تنها کوچک ترین تغییری،حتی در پایین ترین سطح انجام نداده،بلکه تمام قدرت فارابی را نیز مانند همکاران اسبق و سابق اش به دست همان فرد خاص داده تا دوباره تاخت و تاز آغاز کرده و سینماگران بی پناه را با تصمیمات غیرکارشناسی و کاملا شخصی نقره داغ کند!

به همین دلیل است که دوباره باید فریاد کر کننده بکشیم:سیدمحمد بهشتی کجا؟عسگرپور و تابش و جوادی و زین العابدین کجا؟!

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 3 =