سیدضیاء هاشمی: سازمان سینمایی توسط برخی از افراد صنف بازی خورد و یک شورای زائد به نام شورای راهبردی اکران راه انداخت

برنامه این هفته «سینمامعیار» با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ به تشکیل شورای راهبردی اکران اختصاص داشت که با حضور سیدضیاء هاشمی و غلامرضا موسوی برگزار شد.

سیدضیاء هاشمی: سازمان سینمایی توسط برخی از افراد صنف بازی خورد و یک شورای زائد به نام شورای راهبردی اکران راه انداخت|سزرمین هنر|رادیو

گزیده نظرات این دو تهیه کننده قدیمی را در ادامه می خوانید:

سیدضیاء هاشمی:

-سازمان سینمایی توسط برخی از افراد صنف بازی خورد و یک شورای زائد به نام شورای راهبردی اکران راه انداخت که ریشه اصلی آن مخالفت با یک عضو قدرتمند شورای صنفی نمایش بود . زورشان به او نرسید ، تصمیم گرفتند شورای صنفی نمایش را منحل و شورای راهبردی اکران راه اندازی کنند و نه صنف و نه سازمان سینمایی کسی پای سینما نایستاد. یک دلیل برای این تصمیم اختلاف نظر شورای صنفی نمایش با معاونت سینمایی برای اکران عید بود که گفتند نباید اجازه دهیم شورای صنفی نمایش قدرتمند شود.

– ضرب المثل داریم که «مورچه چیه که کله پاچه اش چی باشه!» سالی ۶۰ تا ۷۰ فیلم می خواهیم اکران کنیم، این همه تشکیلات نمی خواهد، ۵ نفر از روسای صنوف که آنها را ۵ تن آل صنوف می نامیم با ۵ عضو دولتی قرار است چکار کنند؟! اکران مسئله پیچیده ای نیست و کاملا تابع عرضه و تقاضاست. نمی توانیم به زور به مردم بگوییم چه فیلمی ببینند!

-اکران عید هم از فقدان همین نگاه عرضه و تقاضا به فیلم ها شد. فیلم هایی که می توانستند لوکوموتیو سینما را به حرکت بیندازند مثل «چپ، راست» و «شیشلیک» را نگذاشتند اکران شوند . نام ۲۱ فیلم مطرح شد که با توجه به شرایط کرونا و اینکه بعد از دو سال مردم می توانستند سفر بروند، شانسی برای فروش بلا نداشتند.

-«چپ، راست» به دلیل بچه بازی گیر کرده و هر روز یک چیزی راجع به فیلم می گویند که چه بخش هایی از فیلم باید حذف شود. از شورای پروانه نمایش تا افراد دیگر هر کس یک نظری راجع به فیلم دارد . آقای محمدی تهیه کننده فیلم هم دیگر بریده .از طرف دیگر «شیشلیکم هم به قدری گرفتار اعمال سلیقه های مختلف شد که تبدیل به آبگوشت شده‌ است! سیستم نظارتی ما نمی داند چکار می خواهد کند!

-به سازمان سینمایی توصیه می کنم به جای ایجاد شوراهای اینچنینی فکری به حال تولید و حل مشکلات عدیده در شورای پروانه ساخت و نمایش کند. چرا فیلم «کوچه ژاپنی ها»ی امیرحسین ثقفی که به ادعای بسیاری از افراد که فیلم را دیده اند یکی از بهترین فیلم های سال گذشته سینما بود، به خاطر کج سلیقگی یک نفر (که همه جا هست و با مشاوره های غلط خود آسیب های زیادی به سینما می زند و اگر جلوی او را نگیرند به زودی شاهد یک انفجار خواهیم بود) از جشنواره کنار گذاشته می شود و فیلم هایی را به جشنواره آوردند که تعداد قابل توجهی از این فیلم ها به گرد پایش نمی رسیدند؟!

-دولت را با تشکیل این شوراهای مختلف این قدر بزرگ نکنید. ما تلاش کردیم شورای پروانه ساخت تعطیل شود، آقایان شورای تطبیق ایجاد کردند! این چه فکر ناقصی است که جای اینکه با نسخه نهایی فیلم کار داشته باشد و راجع به آن صحبت کند، بررسی می کند نسخه نهایی چقدر با فیلمنامه مصوب انطباق دارد!

-چندبار برای آقای خزاعی نامه نوشتم و به عنوان یک مسوول صنف تلاش کردم مشکلات را حل کنم، اما هنوز موفق به ملاقات با ایشان نشدم، اما از حمایت از او هنوز پشیمان نیستم، چون ایشان را فردی می دانم که می خواهد مشکلات را حل کند و مشکل هر چه هست به  مشاورانی برمی گردد که اطراف او هستند، اما  شناختی از سینما ندارند و فقط خوب حرف می زنند! باید دلیل این همه چالش بی مورد در این مدت زمان کوتاه مشخص شود و جلوی این بی تدبیری ها را هر چه زودتر گرفت.

– یک فرد بی خرد در خارج از کشور حرفی زد و از داخل خانه سینما بیانیه ای در تایید او صادر شد (آن هم از طرف بچه هایی که من همه آنها را می شناسم و بچه های خوب و سالمی هستند) . با آبروی یک نفر بازی کردند و دولت و خانه سینما هم هیچ واکنشی نشان ندادند، انگار بدشان نیامد! سازمان سینمایی آنجا هم پیشنهاد یک شورای دیگر داد در شرایطی که از چهار ماه قبل آئین نامه انضباطی مفصلی را برای آقای خزاعی فرستادیم که راجع به همه موضوعات چالشی سینما از موارد اخلاقی تا مالی در آن آمده بود، اما هنوز هیچ پاسخی به ما نداده اند!

– فرهاد اصلانی با بازی در نقش ابن زیاد در «مختارنامهم آخرت خود را خریده و سال های سال است که در این سینما حضور دارد. چرا با او این برخورد زشت انجام شد؟! این افرادی که این بیانیه را امضا کردند با خودشان فکر کنند از فردا ما راجع به هر موضوعی بخواهیم راجع به سینما حرف بزنیم( مثلا با آقایان مجلس درباره بحث مالیات و بسیاری بحث های دیگر) با این پاسخ مواجه خواهیم شد که دارید راجع به همان هایی صحبت می کنید که فاسدند؟!

غلامرضا موسوی:

– دکتر خزاعی به دنبال اتفاق جدیدی در اکران است و ما هم معتقدیم با توجه به گذشت ۴۳ سال از انقلاب باید سیاست های جدیدی برای اکران تعریف کرد.

– هدف اصلی ما در شورای راهبردی اکران این است که شورای صنفی نمایش تبدیل به یک دبیرخانه شود و به جای سیاستگذاری، مسوول بررسی و ثبت قرارداد میان سینمادار و پخش کننده باشد . به این سمت برویم که سینماداران و پخش کنندگان مسوولیت پذیر شده و دولت و صنوف دیگر دخالتی در اکران نداشته باشند.

-راجع به ترکیب افراد در شورای راهبردی اکران باید بگویم که قرار نیست تصمیمات بر اساس رای گیری گرفته شود . افراد باید همدیگر را اقناع کنند . در همین چند جلسه ای که داشتیم آقای خزاعی به عنوان رییس جلسه یکی مثل ما بوده و  نظراتش را تحمیل نکرده است.

-در شورای راهبردی اکران به دنبال تقویت روابط تلویزیون و سینما هستیم . تلاش می کنیم مشکل پخش تیزرهای سینمایی از تلویزیون را حل کنیم . با توجه به توجه خاص آقای جبلی به سینما به این موضوع امیدواریم.

-اینکه می گویند فروش پایین نوروز امسال خط پایان سینمای ایران است را قبول ندارم. از ۱۴ فروردین حضور در مدارس اجباری شده، اما چند درصد بچه های خود را به مدرسه فرستاده اند؟! چطور انتظار داریم بعد از دوسال شرایط اکران به قبل کرونا برگردد؟ آن هم در عیدی که بسیاری از مردم بعد از دو سال سفر رفتند . برای اولین بار آمار فروش سینماها در شهرستان ها بیشتر از تهران بود!

– فروش ماه رمضان امسال نسبت به سال‌های قبل بسیار بهتر است.

-در خصوص بیانیه بازیگران و عوامل خانه سینما متاسفانه سوءتفاهم خطرناکی که پیش عمده این موضوع است که گویی کلیه این افراد امضا کننده دچار تعرض یا آسیب جنسی شده اند، در حالی که این مسئله تنها برای ۴، ۵ نفر بوده و بقیه به حمایت از آنها این بیانیه را امضا کرده اند . کاش این افراد شکایت خود را ثبت می کردند و برای مردم توضیح بیشتری می دانند که مسائل روشن شود . مردم بدانند در مواردی موضوع صرفا یک برخورد تند یا ناشایست بوده و مسئله جنسی مطرح نبوده است.

سینمامعیار با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ و تهیه کنندگی محمدجواد طالبی پنجشنبه ها ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۵:۴۰ به صورت زنده از رادیو گفت وگو پخش می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 7 = 3