همایون اسعدیان :ادامه حیات سینما مستقل از دولت در ایران حرف بی معنایی است

 دولت برای خودش نقش ریل گذار و ناظر قائل است و طبیعتا می خواهد در اکران اعمال نظر کند.

همایون اسعدیان :ادامه حیات سینما مستقل از دولت در ایران حرف بی معنایی است|سرزمین هنر|سینما

همایون اسعدیان دبیر و سخنگوی جدید شورای صنفی نمایش در گفت وگو با امیرعباس صباغ مجری و سردبیر سینمامعیار در خصوص ترکیب جدید شورای صنفی نمایش گفت: جراحی اقتصادی اخیر مدل زندگی مردم را تغییر داده و کالای فرهنگی از سبد زندگی مردم تقریبا حذف شده و وظیفه ما در شورای صنفی نمایش این است که به دنبال راهکارهای جدید باشیم . تفکر بچه گانه ای است اگر بخواهیم به شیوه سالیان گذشته عمل کنیم و دنبال کف فروش و تعداد سانس نمایش و مدت زمان اکران فیلم ها و … باشیم که در این صورت قطعا شکست می خوریم.

وی افرود:در شرایطی که ۱۴۰ فیلم آماده نمایش داریم باید بررسی کنیم کدام فیلم ها قابلیت نمایش در سینما را دارند و بقیه فیلم ها را به اکران آنلاین ببریم . دولت هم کمک کند و به تهیه کنندگان این فیلم ها پوئن هایی را بدهد تا بار اکران سبک شود، وگرنه نمایش ۸۰ فیلم در یک سال هنر نیست و عملا نابودی این فیلم هاست. ما باید سراغ فیلم هایی که قابلیت جذب تماشاگر را دارند برویم و آنها را بدون محدودیت های همیشگی، اکران کنیم.

اسعدیان در ادامه با اشاره به اینکه تا امروز ۶۶ فیلم سراغ اکران آنلاین رفته اند عنوان کرد: علی رغم تمامی مشکلاتی که در زمینه قاچاق فیلم ها در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی داریم و حتما باید برایش چاره ای اندیشید، فیلم هایی بودند که در اکران عمومی تصور فروش ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیونی داشتند که حدود ۵۰ میلیون آن به تهیه کننده می رسید،اما در اکران آنلاین به فروش ۶۰۰ میلیونی رسیدند که سهم بیشتر این مبلغ هم به تهیه کننده رسید یا فیلمی همین اخیرا به فروش ۶ میلیاردی رسید که معادل ۲۰ میلیارد فروش در اکران عمومی است که به نظرم می توانیم روی اکران آنلاین همچنان به عنوان کمک حال سینما حساب باز کنیم.

وی در خصوص استقلال شورای صنفی از مدیریت دولتی سینما هم با اشاره به اینکه در ایران اصولا دولت در همه امور بیش از اندازه دخالت می کند و در همه امور خودش را متولی می داند گفت: اینکه فکر کنیم اکران سینما و اساسا خود سینما مستقل از دولت(مانند بسیاری از کشورها)  بتواند به حیات خود ادامه دهد، در ایران حرف بی معنایی است چون دولت برای خودش نقش ریل گذار و ناظر قائل است و طبیعتا می خواهد در اکران اعمال نظر کند . در آئین نامه شورای صنفی در همه این سال ها نماینده وزارت ارشاد بدون حق رای حضور داشته است . امیدوارم حرکت دولتمردان در سینما و همه امور به سمت بستر سازی برود و سیاستگذاری را اجازه دهند خودمان انجام دهیم که این کار را بلدیم. من و دوستانم در شورا اگر احساس کنیم قرار است کارمند ارشاد یا یک نهاد دولتی باشیم که دستورات آنها را امضا کنیم ترجیح می دهیم حضور نداشته باشیم. یا توجیه می شویم و به یک تعامل می رسیم یا توجیه نمی شویم که من به شخصه در این صورت استعفا خواهم داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 8 = 2