سیدرضا اورنگ در برنامه «سیما معیار» رادیو گفت وگو:مدیران دولتی و بخش خصوصی هنوز نمی‌دانند که سینما رفتن با فیلم دیدن فرق دارد!

یك كارشناس سینما با بیان اینكه هیچ طرح موثری برای سینما در طی این سال ها وجود نداشته گفت: مشكلات سینما به تازگی به وجود نیامده و ربطی به كرونا نیز ندارد.

سیدرضا اورنگ در برنامه «سیما معیار» رادیو گفت وگو:مدیران دولتی و بخش خصوصی هنوز نمی‌دانند که سینما رفتن با فیلم دیدن فرق دارد!|سرزمین هنر|رادیو

به گزارش رادیو گفت و گو، سیدرضا اورنگ کارشناس و منتقد سینما در برنامه «سیما معیار» در مورد وضعیت سینما توضیح داد: مشکلات این حوزه به تازگی به وجود نیامده و ربطی به کرونا نیز ندارد. دهه ۶۰ پرمخاطب ترین دوران سینما بود. اولین کلید تعطیلی سینما زمانی رخ داد که جلوی اکران فیلم های خارجی گرفته شد و مخاطبان ریزش پیدا کردند و تا امروز ادامه یافته است.

وی با بیان اینکه هیچ طرح موثری برای سینما در طی این سال ها وجود نداشته بیان کرد: تنها طرحی که ارائه می‌شود، گران کردن بلیت سینماست، در حالی که این کار تنها موجب کاهش مخاطبان می‌شود.

این کارشناس سینمایی، سینماداری را نوعی فن و حرفه خواند و اضافه کرد: عمدا ذائقه مردم را تغییر داده و فیلم های سینمایی  نیز مانند تله فیلم شده اند. مخاطبان تمایلی برای رفتن به سینما ندارند، اما هنوز مدیران دولتی و بخش خصوصی نمی‌دانند که سینما رفتن با فیلم دیدن فرق دارد که همین موجب عدم طرح ریزی برای سینما می‌شود.

اورنگ همچنین عادت دادن تهیه کنندگان به کمک های مالی دولتی را موجب تنبلی آنها دانست و تصریح کرد: تا زمانی که برای مخاطب ارزش قائل نشوند، مخاطب نیز برای سینما ارزشی قائل نخواهد شد.

وی با اشاره به بسته بودن دست سینماداران گفت: سینمادار باید فیلم را انتخاب کند، چرا که مخاطبان منطقه خود را می‌شناسد. در گذشته انتخاب فیلم توسط سینماداران انجام می‌شد .آنان حتی خودشان فیلم های خارجی را وارد و مجوز پخش آن را دریافت می‌کردند. هنوز مدیران دولتی و بخش خصوصی متوجه نشده‌اند که فقط سینمادار و پخش کننده می‌دانند چه فیلمی را باید انتخاب و کجا اکران کنند.

این منتقد با انتقاد از اینکه سینماداران در خانه سینما جدی گرفته نمی‌شوند عنوان کرد: تصور می‌شود سینمادار کاسب و تنها به دنبال پول گیشه است. سینمادار پس از مدتی تلاش برای سرپا نگه داشتن سینمای اش خسته شده و در نهایت مجبور به تعطیلی آنجا می کند.

اورنگ در ادامه از نبود ریش سفید در سینما ابراز تاسف کرد و ادامه داد:بدون حضور پیشکسوتان با تجربه و کاربلد،بحث ها و مذاکرات به جایی نمی‌رسد ،برای همین امیدی به حل مشکلات نیست. آدم های طراح و با تجربه باید حضور داشته باشند تا بتوانند مشکل را حل کنند.

این کارشناس ضمن تاکید بر تبلیغات درست در این حوزه بیان کرد: صدا و سیما وظیفه دارد فیلم های دارای مجوز را تبلیغ کند. پخش تبلیغ مجانی آسیب به سینماست، لذا تهیه کنندگان باید بخشی از سرمایه خود را به این امر اختصاص دهند.

وی با اشاره به موفقیت تبلیغات فیلم ها در گذشته و تبلیغات دهان به دهان بین مردم گفت:اکثر تهیه کنندگان و پخش کنندگان فیلم، به جای آنکه ذائقه مخاطب را بشناسند ،با تصمیمات نادرست آنها را فراری داده‌اند . متاسفانه مخاطب را فقط به صورت بلیت می بینند،نه زنده نگهدارنده سینما. سینما با مخاطب زنده است، لذا باید به آنان احترام گذاشت ،نه اینکه به تماشاچیان زور گفت.

اورنگ عشق به سینما را رکن اصلی اقتصاد سینما در گذشته دانست و افزود: تمام فاکتورهای مهم برای پیشرفت سینما را از دست داده ایم.سینما باید دارای قانون باشد که با تعویض آدم ها، قوانین تغییر نکند.

وی متضرر شدن تهیه کنندگان و کارگردان ها را به دلیل عملکرد سلیقه‌ای برخی از مدیران دولتی و شوراها دانست و گفت: از افراد توانا و پیشکسوت برای مشورت گرفتن و حضور در شوراها استفاده نمی‌شود ،در حالی که فقط آنان می‌توانند مشکل سینمای ایران را حل کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 37 = 44