آقای شاهسواری،نفس پیشکسوت، دم مسیحایی است

اگر روالی که در هالیوود و کشورهای صاحب سینما وجود داشت و دارد ، در سینمای ایران نیز جاری و ساری بود،یعنی کسب تجربه از بزرگان،مطمئنا مشکلات سینمای ایران به حداقل می رسید.

آقای شاهسواری،نفس پیشکسوت، دم مسیحایی است|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|سینما

مهر-منوچهر شاهسواری: با ماجرای پیشکسوتی و انتقال تجربه از باسابقه‌ها به جوان‌ترها مشکل دارم! فکر نمی‌کنم تجربه دیروز من به درد امروز شما بخورد. باور ندارم می‌توانیم چیزی از تجربه خود را به نسل بعدی منتقل کنیم.

آنچه دوست خوب من اعتقاد داشته و بر زبان آورده،نظر ایشان است و شخصا برای تمام نظرات احترام قائل بوده و هستم.

مطمئنا بسیاری نیز مانند من این نظر را رد کرده و برعکس آن فکر می کنند.این خیلی مهم است که هرکسی نظر و اعتقاد خویش را بدون واهمه بر زبان بیاورد و مهم تر اینکه به نظرات مختلف احترام گذاشته و تیغ تحقیر و تکفیر از نیام بیرون نکشیم.

این درست است که انتظار شنیدن چنین نظری را از منوچهر شاهسواری نداشتم، اما قرار نیست علم مخالفت در دست بگیرم و بچرخانم. من نیز مانند ایشان نظر خود را می گویم و می نویسم.

برخی که اهل گفت وگو نبوده و با چارچوب آن آشنا نیستند،همیشه سعی داشته و دارند نظر خود را تحمیل کرده و به زعم خویش طرف مقابل را قانع کنند.این تفکر،زهر هلاهل برای گفتمان است.

اگر یاد بگیریم نظرات خود را مطرح کرده و نظر دیگران را نیز بشنویم، احترام گذاشته و سعی در قانع کردن یکدیگر نداشته باشیم، مطمئنا در هر زمینه ای،از عرصه صنعت گرفته تا هنر شاهد پیشرفت روزافزون بوده و خواهیم بود،اما متاسفانه بسیاری این گونه عمل نمی کنند.برای همین است که همیشه مشکلات لاینحل باقی می مانند،زیرا امکان ندارد بدون نظرات و ایده های مختلف،پیشرفتی در امور اتفاق بیفتد.

در طول روزگار و از گذشته های دور،انتقال تجربه به نسل جدید باعث پیشرفت شده است.مگر این پدران نبودند که تجربه خود را به فرزندان انتقال دادند تا حرفه آنان را بیاموزند و سپس خودشان در آن نوآوری کرده و به دست نسل بعد بسپارند؟مگر این مادران نبودند که تجربه خود از زندگی را به دختران و پسران خویش آموختند تا راه صواب را از ناصواب تشخیص دهند؟اگر چنین نبود،اساس دنیا بهم می ریخت.

اگر به تمام حرفه ها و مشاغل دنیا از ابتدای تاریخ تا امروز نگاهی گذرا انداخته شود،به راحتی فهم و درک خواهد شد که پیشرفت تمام آنها به خاطر انتقال تجربه نسل قدیم به جدید است.

در طبیعت نیز چنین است و نسل تازه طریق شکار کردن و دفاع را از باتجربه های خود آموخته و می آموزد،اگر نیاموزد که راز بقایی برای آنها متصور نخواهد بود.

تمام دانشمندان جهان از گذشتگان خود درس آموخته و تجربه اندوخته اند که توانسته اند بر قله علم ایستاده و کشفیات متعدد داشته باشند.

امروز هم که علم در منتها درجه قرار گرفته،آغاز کنندگان راه مجبور هستند که از تجربه پیشکسوتان بهره بگیرند تا مدارج ترقی را طی کنند.

این درست که سینما در آغاز یک پدیده بود،اما اختراع دوربین حاصل تجربه اندوزی برادران لومیر از موفقیت گذشتگان بود.مگر شدنی بود و هست بدون پژوهش کاربردی و کسب تجربه از گذشتگان دوربین و سپس تجهیزات مختلف فیلمسازی اختراع شده و بشوند؟

بزرگان سینما شاگردی پیشکسوتان عرصه سینما را کرده اند که به این پایه رسیده اند.گریفیث که او را پدر سینما می دانند،سال ها زانوی تلمذ مقابل بزرگان بر زمین زده و حتی نقش سیاه لشگر را داشته که به این جایگاه رسیده.

جان فورد بزرگ نیز دستیاری بزرگان را کرده که خود به بزرگی رسیده است.وی که ساحر نبوده تا با حرکت یک دست و در کسری از ثانیه صاحب این موقعیت والا در تاریخ سینما شود!

اگر از تجربه ملیس در سینما استفاده نمی شد،اکنون سینمای علمی-تخیلی وجود داشت؟کارگردانان بزرگ امروز نیز،بلا استثنا از بزرگان آموخته و به کار بسته اند.از هر کدام سوال شود،نام بزرگان سینمای کلاسیک و استادان خود را بر زبان خواهند آورد.

جناب منوچهرخان شاهسواری،همان طور که می دانید و می دانم، سینمای ایران مشکل زیاد دارد،اما بزرگ ترین آن،شکافی است که بین نسل قدیم سینما و نسل های جدید افتاده.

اگر روالی که در هالیوود و کشورهای صاحب سینما وجود داشت و دارد ، در سینمای ایران نیز جاری و ساری بود،یعنی کسب تجربه از بزرگان،مطمئنا مشکلات سینمای ایران به حداقل می رسید.

بیش از سه دهه است که شکاف عمیقی بین نسل قدیم و جدید سینمای ایران به وجود آمده که هر روز نیز عمیق تر می شود.نسل گذشته نسل امروز را خام می خواند و نسل جدید نیز نسل قدیم را فسیل می نامد!آیا با این دیدگاه سخیف،هنر و سینمای ایران پیشرفت خواهد کرد؟!

به همین دلیل است که سینمای ایران رو به موت نهاده و نفس های آخر را می کشد.تا پیشکسوتان دانش و تجربه خود را به جوانان منتقل نکنند و جوانان نیز نوآوری های خود را به آن نیفزایند،سینمای ایران احیا نخواهد شد.

باید هر دو نسل یکدیگر را باور کرده و در کنار هم گام بردارند تا شاهد پیشرفت بود.دم مسیحایی پیشکسوت و توان و تفکر جوانان در کنار هم،باعث پیشرفت خواهد شد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

34 − 30 =