رییس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر،تعریف جدیدی از جشنواره دارند؟!

مگر معاونت حقوقی وزارت ارشاد بر نحوه عمل به آیین نامه های مصوب این وزارتخانه نظارت نمی کند؟

رییس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر،تعریف جدیدی از جشنواره دارند؟!|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|جشنواره

در آیین نامه نحوه صدور مجوز برگزاری و نظارت بر جشنواره ها و مجامع سینمایی که در یک مقدمه، ۵ فصل، ۴۷ ماده و ۹ تبصره ذیل آن در بیست و هشتم بهمن ماه سال هزار و سیصد و نود و سه به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده، در تعریف جشنواره آمده:

فصل اول – تعاریف :

ماده ۱: جشنواره : همایشی است که در مدتی معین و بصورت دوره ای در مکانی مشخص در کشور برای کشف استعدادهای جوان و ایجاد رقابت برای ارتقاء کیفیت و معرفی آثار برتر هنرمندان و اهداء جوایز به برجسته ترین اثر سینمایی و دیداری، شنیداری و سایر فعالیت های فرهنگی، هنری و نرم افزاری برگزار می گردد.

در این آیین نامه طبق تعریف، جشنواره همایشی است که در مدتی معین و بصورت دوره ای در مکانی مشخص در کشور برگزار شود.این تعریف تقریبا در تمام جهان وجود دارد و به آن عمل می شود.

با این حساب،رییس سازمان سینمایی،مدیران و مشاورانش باید توضیح دهند که در برگزاری جشنواره فیلم فجر،چرا از آیین نامه مصوب، عدول کرده و آن را نادیده گرفته اند؟

آیا آیین نامه وزارت ارشاد تغییر کرده و تعریف جدیدی از جشنواره ارائه داده اند؟اگر چنین است آن را منتشر کرده و رسانه ای کنند.اگر غیر از این باشد باید پاسخگو باشند چرا طبق آن عمل نکرده و فیلم های جشنواره فجر را در همه استان ها به نمایش گذاشته و می گذارند؟

مگر در این آیین نامه، تاکید نشده در زمان و مکان مشخص؟ وقتی زمان جشنواره رعایت می شود، چرا مکان آن مورد توجه قرار نمی گیرد؟

وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی که مدام از همه می خواهند طبق مقررات عمل کرده و به آن احترام بگذارند،چرا خودشان به آیین نامه ها و مقررات این وزارتخانه و سازمان سینمایی عمل نکرده و احترام نمی گذارند؟!

مگر معاونت حقوقی وزارت ارشاد بر نحوه عمل به آیین نامه های مصوب این وزارتخانه نظارت نمی کند؟آیا به رییس سازمان سینمایی و دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر تذکر داده اند که طبق آیین نامه مصوب عمل کنند؟اگر چنین کرده اند،چرا به آن بی توجه هستند؟

تعریف جشنواره در تمام دنیا تقریبا یکی است.اگر به آیین نامه های جشنواره کشورهای صاحب سینما نگاهی انداخته شود،مشخصا تعریف همه با کمی اختلاف یکسان است.چیزی که در همه آیین نامه ها به آن تاکید شده،زمان محدود و مکان مشخص است.در هر چیزی که اختلاف داشته باشند،در این نکته اتفاق نظر دارند.

چگونه است که رییس تازه کار سازمان سینمایی و دبیر جشنواره تازه تر از خودش،به این تعریف مشخص بی توجه هستند؟

آیا آنان آیین نامه برگزاری جشنواره های وزارت ارشاد را نخوانده اند؟چرا؟اگر خوانده اند، چرا به آن عمل نمی کنند؟!

اگر عقل و سوادشان از تمام متخصصان بزرگ سینمای جهان بیشتر است و تعریف جدیدی از جشنواره دارند،سریع تر آن را ارائه دهند تا هم مشکل تخلف آیین نامه ای حل شده و هم تمام استادان مسلم سینمای جهان و جشنواره های معظم دنیا نیز تعریف جدید را در آیین نامه جشنواره های شان بگنجانند و به آن عمل کنند!

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

34 − = 33