قهرمان‌پردازی زنانه در سریالی کودکانه

مخاطب کودکی که سریال «دیو و ماه پیشونی» را می‌بیند، هم درگیر فانتزی‌سا‌زی‌های سفر به دنیای افسانه های و جن و پری می‌شود و هم به راحتی خود را در قامت شخصیت کودک سریال قرار می‌دهد.

قهرمان‌پردازی زنانه در سریالی کودکانه|سرزمین هنر|سینما

بعد از مدت ها سریالی خانوادگی-کودکانه به شبکه خانگی آمده که به مانند داستان های افسانه‌ای ایرانی، قهرمان خود را یک زن قرار داده. سریال «دیو و ماه پیشونی» هم فانتزی سازی های خوبی دارد و هم قهرمان زن محبوبی را تصویر کرده.

در سال‌های اخیر و بعد از اسکاری که اصغر فرهادی برای جدایی نادر از سیمین گرفت، کم نبودند فیلم‌های مینی‌مال کدر که با تأثیرپذیری، نه با کپی برداری از اصغر و با تصویرگری زنانی مظلوم که حق‌شان خورده شده تولید شد.

اشتراک این فیلم‌ها که اغلب مانند آثار فرهادی ساختار تلفیلم‌گونه داشتند تنبلی در تصویرسازی و چپاندن کاراکترها در دل لوکیشن های بسته و وراجی‌های فلسفی‌مآبانه در چند و چون عدم توانایی قضاوت آدم‌ها بود.

سریال کودکانه «دیو و ماه پیشونی» که به تازگی در شبکه خانگی عرضه شده، هرچند کودکانه است و آمده تا کودکان و نوجوانان را جلب کند، ولی سریالی زن‌محور است. اتفاقا قهرمانی زن را در رأس خود قرار داده، آن هم یک دختر جوان بااخلاق که بناست در برابر جادوی نامادری‌اش بایستد و طلسم‌های او را باطل کند.

آنچه «دیو و ماه پیشونی» را از انبوه مینی مال‌های فرهادی‌نمای این سال ها جدا می‌کند، نه فقط سرخوشانه بودن لحن و فضای بصری رنگارنگ سریال ،بلکه نوعی فعال‌سازی است که برای زنان داستان قرار داده. قطب منفی سریال (نامادری) و قطب مثبت داستان(دخترک ماجراجو) زن هستند، ولی هر دو نفر افرادی فعال اند که مظلومیت دلیلی بر انفعال و ضجه و گریه و لابه نیست و حسابی اهل حرکت و فعالیت و کنش هستند.

از فرانک که پس از مرگ همسر، دلیرانه در میدان نبرد علیه ضحاک پای می‌فشارد و تا پایان پیش می‌رود تا یوتاب خواهر آریوبرزن هخامنشی که دلاوری‌هایی قهرمانانه در نبرد با اسکندر داشت، همه و همه زنانی توانمند و مبارز بودند که می‌توانند زمینه‌ساز تولید محصولات تصویری متعدد شوند.

نیاز مخاطب کودک روزگار ما، نه فقط توسل به تخیل و خیال بافی های تصویری برای لذت بردن ،بلکه پیدا کردن شخصیت‌های قهرمانی اخلاق‌مدار برای فانتزی سازی است.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

مخاطب کودکی که سریال «دیو و ماه پیشونی» را می‌بیند، هم درگیر فانتزی‌سا‌زی‌های سفر به دنیای افسانه های و جن و پری می‌شود و هم به راحتی خود را در قامت شخصیت کودک سریال قرار می‌دهد.

حسین قناعت کارگردان سریال، به خوبی از ساختار فیلم‌های ابرقهرمانی تبعیت کرده، ولی ساختار را با داستانی کم و بیش ایرانی آداپته ساخته. در عین حال یک سری شخصیت برآمده از متل‌های ایرانی مثل حسن کچل ، ارژنگ دیو یا سندباد را وارد مسیر پرپیچ و خم سفر قهرمان خود قرار می‌کند، البته با منطبق کردن شخصیت‌ها با دوران معاصر‌.

تصور کنید حسن کچل ازدواج کرده و دست از تنبلی برداشته و کار می‌کند، سندباد کشتی‌داری کبیر شده و شریک قایق حسن، دیو ارژنگ به رپ خوانی شهره شده و…

تهیه‌کننده سریال «دیو و ماه پیشونی» مهدی یاری است و مجری طرح آن صادق یاری. سریال محصولی از سرورسانه پارسیان است که در سال‌های اخیر سریال های مخاطب پسندی مثل گلشیفته، ممنوعه و سیاوش را به شبکه خانگی ارائه کرده .پیشتر نیز سریال کودک «هشتگ خاله سوسکه» را ارائه داده بود.

ویژگی اصلی کارهای سرورسانه پارسیان، حفظ سطحی استاندارد از ساختار بصری و در عین حال مضمون مناسب برای داستان پردازی سریالی است . در «دیو و ماه پیشونی» نیز این استانداردها لحاظ شده و البته یک حرکت پیشروانه صورت گرفته برای شکل دهی به یک قهرمان دختر نوجوان که بتواند مخاطب کودک و نوجوان را غرق سرگرمی کند.

سریال موزیکال-فانتزی-کودکانه «دیو و ماه پیشونی» با کارگردانی حسین قناعت و تهیه‌کنندگی مهدی یاری،  توسط مهرداد کوروش نیا و بر اساس یکی از افسانه های کهن ایرانی نگاشته شده است‌.

علی صادقی، افسانه بایگان، حسن پورشیرازی، لیلا اوتادی،  میرطاهر مظلومی ، رضا شفیعی جم ، اصغر سمسارزاده ، نگین معتضدی، رامین ناصر نصیر، خشایار راد،سیاوش چراغی پور، بهراد خرازی، رابعه اسکویی، علی کاظمی، آتش تقی پور ، احمدرضا اسعدی، ستایش موسوی، نیلوفر شهیدی، الهام جدی، سارا محمدی، پارسیا شکوری، عسل قرایی، مهرداد حسن پور،علی زیاری ، الهه محمودی یکتا ، غلام قلندری ، یوسف صادقی ، ساحل بکرانی و یزدان کوکبی صبا بازیگران این مجموعه هستند.

این سریال از پلتفرم‌های مختلف و ازجمله لنز ، فیلیمو، روبیکا ، فیلمنت در حال پخش است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 3 =