خنده دارترین تفاهمنامه تاریخ!

اقتباس مگر امور اداری است که با دستورالعمل بتوان آن را اجرا کرد؟!اقتباس از کتاب داستان یا رمان،نه تنها آسان نیست،بلکه بسیار مشکل است و کار هرکسی نیست.

خنده دارترین تفاهمنامه تاریخ!|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|سینما

روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی: سید مهدی جوادی در حاشیه بازدید از سی ‌و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تفاهمنامه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی برای راه اندازی میز مشترک اقتباس خبر داد.

تفاهمنامه در همه جای دنیا و ایران معنی خاص خود را دارد،اما گویی در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی،معنی دیگری از آن مستفاد می شود.
در این چند ماه اخیر،سازمان سینمایی و بنیاد فارابی تفاهمنامه هایی را با سازمان ها،نهادها و برخی کشورها امضا کرده اند که به احتمال زیاد،مانند بقیه تفاهمنامه های امضا شده به سرانجامی نخواهد رسید.

اخیرا خبری منتشر شده که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی برای راه اندازی میز مشترک اقتباس با هم به تفاهم رسیده اند.خود این خبر آدمی را به خنده وا می دارد!

آقایان گویا اصلا نسبت به اقتباس ادبی و سینمایی شناختی نداشته یا بسیار کم است که از چنین تفاهمنامه هایی صحبت کرده و آن را رسانه ای می کنند!
اقتباس مگر امور اداری است که با دستورالعمل بتوان آن را اجرا کرد؟!اقتباس از کتاب داستان یا رمان،نه تنها آسان نیست،بلکه بسیار مشکل است و کار هرکسی نیست.

برخی از بزرگ ترین کارگردانان دنیا فقط توانسته اند آثار اقتباسی جذاب و حرفه ای تولید کرده و روی پرده بفرستند،آن هم با کمک فیلمنامه نویسانی قهار و ماهر.

در ایران نیز فقط تعداد بسیار معدودی مانند استاد ناصر تقوایی توانسته اند کار قابل قبولی در زمینه اقتباس انجام دهند.اگر آسان بود که همه فیلمنامه نویسان و کارگردانان یک کتاب زیر بغل می زدند و به اقتباس می پرداختند!
اقتباس از آثار ادبی بسیار مشکل است و شرایطی دارد که اکثر فیلمنامه نویسان و کارگردانان ایرانی با آن آشنا نیستند.

تقریبا بین هفتاد تا هشتاد درصد فیلم های برجسته هالیوود،آثار اقتباسی هستند،حتی در جایزه اسکار،یک جایزه به فیلمنامه های اقتباسی و یکی دیگر به  آثار غیر اقتباسی می دهند.این مهم نشان دهنده اهمیت اقتباس است.
با این حساب،دو زیرمجموعه وزارت ارشاد که در کار یومیه خود هم مانده اند،چگونه می توانند درباره مقوله مهم اقتباس میز مشترک تشکیل دهند؟!

یعنی معاونت فرهنگی تشخیص می دهد کدام اثر مناسب اقتباس است و آن را به بنیاد فارابی ارائه می دهد یا اهالی این دو مجموعه می نشینند با هم چانه زده و چای و شیرینی می خورند و بعد به تفاهم می رسند کدام اثر شرایط لازم را برای اقتباس سینمایی دارد؟!
باور کنید، حتی فکر کردن به چنین موضوعی برای کسانی که با مقوله اقتباس آشنایی مختصری دارند نیز خنده دار است و غیرقابل قبول،چه رسد به استادان این فن.

مگر می شود؟واقعا چه فکری می کنند یا در تخیل شان چه می گذرد که چنین طرح هایی را پیشنهاد داده و می خواهند اجرا کنند؟
یعنی در کل سازمان سینمایی و بنیاد فارابی یک نفر پیدا نمی شود با سینما آشنایی نیم بند داشته باشد تا جلوی این اشتباهات عجیب را بگیرد؟

آقایان،از شما انتظار نبوده و نیست که همه چیز را درباره سینما و ادبیات بدانید،اصلا انتظاری هم نیست چیزی را بدانید،اما توقع داشته و داریم،حداقل یک یا چند مشاور کاربلد در کنار خودتان داشته باشید که راه را از چاه تشخیص دهند تا مدام دسته گل به آب ندهید!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 1 =