نقد فیلم کوتاه نیروانا

محبوبه کیائی

شناسنامه فیلم نیروانا | کارگردان:پاتریک بیسمَنز، مدت فیلم:۴ دقیقه و ۵۲ ثانیه، برگزیده ی جشنواره ی بین المللی سن پدرو۲۰۱۵، با الهام از شعر نیروانای چارلز بوکوفسکی|

نقد فیلم نیروانا

محبوبه کیائی

نیروانا؛ فیلمی شعر گونه است که بعُدی از زندگانی را نشان می دهد ، انگار هیچ زمان و مکانی در آن وجود ندارد.در این فیلم شعر گونه ی پر احساس چیزی نیست جز؛ ترکیبی از رشته هایی از کنش ها و واکنش های ذهن که از مرکزیت ثابت و ذات برخوردار نیست، و ذهن در اشراق کامل آزادانه در طیران است.فیلمی سیاه و سفید با موضوعی ساده اما دلنشین و تفکر برانگیز،همراه با یک موسیقی غم انگیز مینیمالیستی.داستان فیلم با جمله ای زیبا آغاز می شود:(بدون هیچ ایده ای و خالی از هر هدفی)این جمله به ظاهر همان معنی نام فیلم است.فیلم نیروانا داستان مرد جوانی  است که در یک روز برفی در اتوبوس کارولینای شمالی به سوی سرنوشت خود می رود.نکته:(برف نماد خجستگی و سفیدی نماد فرخندگی و سعادت است).

فیلم کوتاه نیروانا

اتوبوس در میان راه برای صرف ناهار می ایستد و مرد جوان هم برای خوردن غذا وارد کافه می شود، می نشیند،سیگار روشن می کند،سفارش غذا می دهد،غذایش را می خورد و از غذا و قهوه ای که سفارش داده لذت می برد.

مرد جوان با خود فکر می کند چقدر همه چیز در این مکان زیباست نکته:(پاکی محض و آرامش مطلق)از زن زیبای پیش خدمت گرفته تا صدای شسته شدن ظرف ها، دوست دارد برای همیشه در آن کافه بماند، احساس عجیبی سراسر وجودش را برای ماندن در آن کافه فرا می گیرد.

من اینجا خواهم ماند:

در همین هنگام راننده اتوبوس به مسافران می گوید: که زمان سوار شدن فرا رسیده و مسافران باید سوار شوند. مرد جوان با خود تکرار می کند: من همینجا خواهم ماند، من همینجا خواهم ماند. اما دور از انتظار مخاطب بلند می شود و به همراه دیگر مسافران به سمت اتوبوس می رود، روی صندلی خود می نشیند و از پنجره اتوبوس به بارش برف نگاه می کند.

فیلم کوتاه نیروانا

مرد جوان به روبرو خیره می شود،صدای مسافران را می شنود  که با هم صحبت می کنند، یا کتاب می خوانند یا تلاش می کنند که بخوابند. با خود فکر می کند که آنها متوجه جادوی آنجا نشده اند. سپس سرش را خم می کند چشم هایش را می بندد و تظاهر به خوابیدن می کند و کاری نمی تواند بکند جز گوش کردن به صدای موتور و صدای لاستیک اتوبوس روی برف.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

به راستی لذت واقعی چیست؟

نیروانا واقعیتی است ورای پدیده های جهان و غیر معین، عالمی خارج از رنج است که همه ما گاهی آن را احساس یا تجربه کرده ایم. برای مثال: هم صحبتی با یک غریبه، خوردن یک نوشیدنی لذیذ، سفر به یک طبیعت بکر، تکیه به شانه های کسی و… اما به راستی لذت واقعی چیست؟راز رسیدن یه سعادت واقعی کدام است؟

همه به یک اندازه در زندگی رنج می کشند

انسان در هر لحظه از زندگی به فکر‌ دفع رنجی یا کسب لذتی است. همه انسان‌ها در زندگی به یک اندازه رنج می‌کشند. از این منظر تنها تفاوت انسان‌ها در این است که در هر سطح، رنج‌های‌شان متفاوت است. همان طور که لذت‌های‌شان. هر کس هم برای مواجه با رنج ها و به دست آوردن لذتی فلسفه و راه خودش را دارد.برای رسیدن به یک لذت باید رنجی را متحمل شد یا از لذت های دیگری گذشت. انتخاب اینکه کدام لذت ارزش این را دارد که باقی لذایذ را به خاطرش نادیده بگیری یا اینکه آیا ارزشش را دارد برای رسیدن به یک لذت، چنین رنجی را تاب بیاوری هم به جهان بینی فرد بستگی دارد.

مرد جوان در کافه از همه چیز لذت می برد و این لذت را به خوبی درک می کرد، اما به راستی چه چیزی باعث شد از آن دست بکشد و به راه خود ادامه دهد؟ این جوان از موهبت زندگی اش می گوید و مخاطب را با خود می کشاند تا پیش خود بگوییم چه کسی یک روز مانند این مرد جوان همچین لذتی را درک نکرده است؟

رسیدن به کمال

نیروانا آخرین مرحله طریقت بودا و مقصد سلوک بودایی است؛ طبق آیین بودا هر فرد یا هر انسان باید مرحله ای را در اخلاق و سلوک بپیماید تا به مرحله کمال که بودا آن را نیروانا می نامد برسد. و در معنای دیگر فرو نشاندن آتش نفس است از لذت های آنی، مرحله ی محو شدن جنبه حیوانی وجود انسان و رسیدن به کمال.چنانچه استاد بزرگ بودایی شانتی دوا در کتاب تعامل در سلوک بودهیساتوا نوشته است: هر چند که آرزوی ذهن، نکوهش رنج هاست، انسان ها با سر به سوی رنج ها هجوم می برند، هرچند که خواهان سعادت اند؛ از روی ساده اندیشی، سعادت خویش را چنان که دشمن جانشان است نابود می کنند.این فیلم کوتاه بر اساس شعر زیبای نیروانا سروده ی چارلز بوکوفسکی؛ ساخته شده است که در پایان متن اصلی خوانش شده است.این شعر با صدای Tom Waits  تقدیمتان می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مرادی می گوید

    سلام و تشکر از نقد این فیلم لذت بردم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

59 − 57 =