«جیران» زیبا هم مانند «شهرزاد» زیبا خواهان دارد!

«جیران» با آنکه از نظر مضمون و محتوا، دنیایی کوچک تر و به تبع آن، هنرآفرینی های کمتری از«شهرزاد» دارد، اما در همین اندازه هم جزو تماشایی ترین مجموعه هاست و در کارنامه خوب هنری حسن فتحی در کنار بهترین ساخته هایش ایستاده است.

«جیران» زیبا هم مانند «شهرزاد» زیبا خواهان دارد!|سرزمین هنر|جبارآذین|سینما

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

گرچه «جیران» هم مانند «جیران» زیباست، ولی در داستان، نگارش، بازی ها و اجرا به قدرت، زیبایی و جذابیت «شهرزاد» نیست.
با این همه، به دو دلیل درمیان سریال های تلویزیون و تولیدات شبکه خانگی، اثری ممتاز و متمایزاست. نخست آنکه،سازنده «جیران»، کارگردان توانای «شهرزاد» و تعدادی از بهترین سریال های تلویزیون است.به همین دلیل هم این مجموعه نمایشی،دارای ساختار هنری حرفه ای و هنرمندانه و پردازش تصویری تماشایی و روایت های آشنای انسانی،اجتماعی وتاریخی است.
«جیران» با آنکه از نظر مضمون و محتوا، دنیایی کوچک تر و به تبع آن، هنرآفرینی های کمتری از«شهرزاد» دارد، اما در همین اندازه هم جزو تماشایی ترین مجموعه هاست و در کارنامه خوب هنری حسن فتحی در کنار بهترین ساخته هایش ایستاده است.
دوم و ازآن سو نیز چندین سر و گردن از سریال های عاشقانه خانوادگی و اجتماعی و تاریخی تلویزیون بالاتر است.با این حال، واقعیت اینکه،«جیران» جذاب در حد «شهرزاد» جذاب مخاطب ندارد، چراکه فاقد ظرایف و دقایق عاشقانه دومی و مثلث قوی عشقی آن است.
نکته ای که «جیران» را نزد مخاطبان آثارفتحی کمتر دلپذیر و دلنشین ساخته است،گزینش فضا و بستر روایت داستان؛ دوران نخ نمای قجر درفیلم ها و سریال های ایرانی، نامطلوب بودن شخصیت ناصرالدین شاه نزد ایرانیان و انتخاب نامناسب بازیگران نقش های ناصرالدین شاه و جیران است.
بر این کاستی ها باید یکدست نبودن بازی ها،برخی دیالوگ های کم مایه و فضاسازی ها وطراحی های نچندان جالب لباس این مجموعه را افزود. با آنکه امتیازهای این مجموعه را با امتیازهای بیشتر «شهرزاد»، مقایسه کرده و به آن نمره داده ام، لیکن «جیران» به عنوان یک اثر دیدنی، خوش ساخت، جذاب و عاشقانه ای لطیف و شورانگیز، جزو کارهای مطرح فتحی و تهیه کننده آن بوده و از بسیاری آثار مشابه داخلی و خارجی برتر است.
به همین دلایل است که «جیران» زیبا هم مانند «شهرزاد» زیبا خواهان دارد. در انتها توصیه دوستانه ام،به هنرمندان ارجمندی چون حسن فتحی این است که،عزیزان! مردم را دریابید. مردم شریف ایران، گرفتار و دست تنگ هستند و گرانی و فقر امان همه را بریده است، لطفا در کنار عشق و مهر و تاریخ،آسیب شناسانه به مشکلات و معضلات اجتماعی هم بپردازید!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

81 − = 71