جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۳ به یون فوسه نروژی رسید

آکادمی سلطنتی سوئد پنجشنبه ۵ اکتبر (۱۳ مهر) اعلام کرد جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۳ خود را به یون فوسه نویسنده نروژی اهدا کرد.

جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۳ به یون فوسه نروژی رسید|سرزمین هنر|ادبیات

یورونیوز:هیات داوران در بیانیه‌ای اعلام کرد این جایزه را برای نمایشنامه‌های بدیع و نثر او که ناگفتنی‌ها را می‌گوید، به یون فوسه اهدا کرده است.

یون فوسه ۶۴ ساله یکی از نمایشنامه‌نویسان بزرگ جهان محسوب می‌شود و آثار متعددی از او به فارسی ترجمه شده‌اند. از جمله این آثار می‌توان به «زیبا و رویای پائیز»، «دخترک روی مبل»، «شب آوازهایش را می‌خواند» و «دختری با بارانی زرد» اشاره کرد.
وی که فارغ‌التحصیل رشته ادبیات تطبیقی در دانشگاه برگن است، در سن هفت سالگی تصادفی شدید را تجربه کرد که او را تا دم مرگ برد. این حادثه، به گفته خودش تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر نوشته‌هایش در دوران بزرگسالی گذاشت.

یون فوسه ابتدا با نوشتن رمانی به نام «قایق‌خانه» در سال ۱۹۸۹ به موفقیت رسید . سپس از سال ۱۹۹۲ با قطعه «کسی می‌آید» به جرگه نمایشنامه‌نویسان پیوست.

از آن زمان تا کنون از او رمان‌ها، داستان‌های کوتاه، شعر، کتاب کودک، مقاله و نمایشنامه پرشماری منتشر شده و آثار او به بیش از ۴۰ زبان دنیا ترجمه شده‌اند.

رمان‌های این نویسنده سرشناس در سبکی نوشته می‌شوند که از آن با نام «مینی مالیسم فوسه‌ای» یاد می‌شود.
جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲ به آنی ارنو نویسنده فرانسوی تعلق گرفت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

88 − 86 =