اکران فیلم‌های خارجی به صورت محدود؟!یکی ما را قلقلک دهد!

نسل جدید و دانشجویان رشته سینما،چه گناهی داشتند که آنان را از نعمت دیدن فیلم های خوب خارجی روی پرده محروم کردند؟

اکران فیلم‌های خارجی به صورت محدود؟!یکی ما را قلقلک دهد!|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|سینما

اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی-محمد خزاعی:موضوع اکران فیلم‌های خارجی به صورت محدود در دستور کار اجرایی سازمان سینمایی برای سال ۱۴۰۲ قرار گرفته است.

نزدیک به ۳۰ سال است نوشته و گفته ایم که ممنوع و محدود کردن اکران فیلم های خارجی،زمینه ساز نابودی سینمای ایران است،اما مدیران بخش دولتی و برخی از به اصطلاح تهیه کنندگان بخش خصوصی،به خاطر منافع شخصی،آن ضربه اساسی که می خواستند بر شاهرگ سینما بزنند،زدند!

آقایان به اصطلاح تهیه کننده!این شما نبودید که گفتید برای اعتلای سینمای ایران اکران فیلم های خارجی باید ممنوع شود؟ ممنوع شد،اما سینمای ایران به اعتلا رسید؟!

مدیران دولتی منصوب شده در حوزه سینما،این شما نبودید که گفتید برای حمایت از سینمای داخلی اکران فیلم های خارجی را ممنوع می کنیم؟ممنوع کردید،اما از سینمای ایران حمایت کردید یا آن را به خاک سیاه نشاندید؟!

در طول این سال ها،همواره هشدار دادیم که ممنوع کردن اکران فیلم های خارجی،سینمای ایران را به نفس نفس انداخته و در نهایت از بین خواهد برد.

بارها گفتیم و نوشتیم که ممنوعیت اکران فیلم خارجی،حداقل سه ضربه بزرگ بر پیکر نحیف سینمای ایران خواهد زد:

۱-به تعطیل کشاندن سینماهای پرمخاطب و خاطره انگیز.

۲- فراری شدن مخاطبان از سینما.

۳-دور شدن نسل جوان،به خصوص دانشجویان و هنرجویان دانشکده ها و مراکز آموزشی رشته سینما از سینمای جهان.

این پیش بینی ها سریع تر از آنچه که فکرش را می کردیم،یکی یکی به حقیقت پیوستند.اولین آن،تعطیل شدن مداوم سینماهای مهم تهران و شهرستان ها،به ویژه خیابان خاطره انگیز لاله زار بود.

سپس عشق سینماها به علت اکران نشدن فیلم های خارجی،به مرور از سینما دور شدند و امروز حتی حاضر نیستند از مقابل یک سینما رد شوند!این در حالی اتفاق افتاد که این عاشقان واقعی،نفس شان به نفس سینما بند بود.نفس آنان را بریدند و بعد انتظار داشتند و دارند که دوباره به سالن های تاریک برگردند.

عشق سینماها زنده نگه دارنده صنعت سینما در ایران بودند و در جهان همچنان هستند و بخش مهمی از چرخه اقتصاد سینما را تشکیل می دادند و می دهند.در جهان هنوز وجود دارند،اما در ایران نسل شان منقرض شده است،یعنی منقرض کردند تا سینما از نفس بیفتد که افتاد.

نسل جدید و دانشجویان رشته سینما،چه گناهی داشتند که آنان را از نعمت دیدن فیلم های خوب خارجی روی پرده محروم کردند؟

امروز با دانشجویان و هنرجویانی روبرو هستیم که با سینمای جهان فقط در درس تاریخ سینما و آن هم از روی کتاب یا جزوه آشنا شده یا می شوند!انتظار دارید نسل آینده سینما چه دستاوردی داشته باشد وقتی حتی یک فیلم کلاسیک یا به روز جهان را روی پرده های عریض سینما ندیده است؟

آیا فیلم های مطرح و عظیم هالیوود را می شود با مونیتور یا موبایل تماشا کرد؟آیا حس سینما به بیننده منتقل می شود؟فیلم سینمایی را باید روی پرده دید تا لذت برد و از آن یاد گرفت.

فیلم های کارگردانان نسل جدید سینمای ایران را که ببینید متوجه خواهید شد ندیدن فیلم های مطرح جهان روی پرده سینما توسط این نسل،چه به روز سینما و فیلم های ایرانی آورده است.دریغ از یک پلان سینمایی ناب!

این نسل مقصر نبوده و نیست،تقصیر به گردن کسانی است که آنان را از دیدن فیلم های خوب خارجی محروم کردند.باید جوابگو باشند و تاوان گناه خود را بپردازند.

نسل جدید فیلم خارجی می بیند،اما در قاب تنگ مونیتور یا تنگ تر گوشی های تلفن!این گونه فیلم دیدن،آنان را با زوایای فیلم آشنا می کند؟

هنر و صنعتی که در آن رقابت وجود نداشته باشد،محکوم به نابودی است.نمونه بارزش سینمای ایران.

خنده دار است که در جشنواره های مختلف داخلی بازار فیلم تشکیل داده یا در بازار فیلم جشنواره های خارجی شرکت می کنند و انتظار هم دارند آنها فیلم های ایرانی را بخرند!وقتی اکران فیلم های خارجی را ممنوع کرده اید،انتظار دارید آنان در یک تعامل یک طرفه شرکت کرده و فیلم ایرانی بخرند؟!

خبر رسیده که اکران فیلم‌های خارجی به صورت محدود در دستور کار اجرایی سازمان سینمایی قرار گرفته است!این محدودیت از ممنوعیت نیز خطرناک تر و مخرب تر است.

در دوره رییس سابق این سازمان هم چنین کردند و آیین نامه هم برای آن نوشتند:اکران فیلم های خارجی در سانس های مهجور و سالن های کوچک!این یعنی اکران فیلم؟!

محدودیت ایجاد می کنند تا بعد بگویند دیدید ما فیلم خارجی اکران کردیم،اما مخاطب نداشت!برای همین است که می گوییم،محدودیت بدتر از ممنوعیت است.

رییس محترم سازمان سینمایی، آئین‌نامه مربوط به اکران محدود فیلم‌های خارجی در دوره پیش از شما تدوین و ابلاغ شده است،مگر نخوانده اید؟!از پخش کنندگان و صاحبان سینما بپرسید،لطفا!

دور باطل زدن دردی از سینمای جان به لب ایران دوا نکرده و نخواهد کرد!

اکران محدود فیلم‌های خارجی؟!یکی ما را قلقلک دهد،شاید بخندیم و حال مان با خواندن این خبرها بدتر از این نشود!

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

79 − 75 =