شبکه جم ، از آغاز تا پایان مرگبار مدیر شبکه

سعید کریمیان مدیر شبکه جم شب گذشته ۹ اردیبهشت ۹۶ در استانبول ترور و به قتل رسید. آنچه در پی خواهد آمد نگاهی گذراست به شکل گیری و فعالیت شبکه جم از آغاز فعالیت تاکنون

آشنائی کلی با شبکه جم تی وی (GEM)

آنگونه که در وبسایت GEM online در معرفی این گروه رسانه ای آمده است، شبکه GEM TV از سال ۲۰۰۶ تأسیس و هدف اصلی خود را ایجاد سرگرمی برای ایرانیان و فارسی زبانان جهان تعریف کرده بود. براساس اطلاعات ارائه شده در این سایت:

شبکه یِ تلویزیونی جم  به عنوان برترین شبکه سرگرمی خانوادگی در منطقه مطرح می باشد. جم تی وی یکی از پر بیننده ترین شبکه های تلویزیونی در بین دیگر شبکه هاست ، که  %۸۹ درصد از مخاطبان ایرانی را به خود اختصاص داده است. بر طبق تفکیک جنسیتی، ۵۳مخاطبان این شبکه زنان و ۴۷ % دیگر را مردان تشکیل می دهند.

براساس اطلاعات به دست آمده این شبکه  با شعار «جم همه ی شما را دوست دارد» اغاز به کار کرد و به عنوان یکی از شبکه‌های تلویزیونی «گروه موسیقی و سرگرمی‌عمومی» (General Entertainment and Music Group) با محتوای برنامه‌هایی نظیر “فیلم‌های سینمایی”، “مجموعه‌ها و سریال‌های تلویزیونی”، “مستندهای تلویزیونی”، “برنامه‌های آموزشی” و سایر برنامه‌های سرگرم‌کننده جهان تشکیل شد.«گروه موسیقی و سرگرمی‌عمومی» دفاتری در شهرهای دبی، لندن، کوالالامپور و لس‌آنجلس دارد شبکه جم در سال‌های گذشته با ارتقای شبکه و گسترش آن از دو شبکه معروف خود به بیش از ده شبکه دست پیدا کرد و با ارتقا خود از سطح انالوگ به دیجیتال شبکه HD را در ماهواره یاه ست (Yah sat)  راه اندازی کرد.

 اما طی اتفاقاتی مبهم در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۱۳ (۲۴دی-۱۳۹۱)، پخش شبکه به صورت غیرمنتظره‌ای قطع شد و از این تاریخ به بعد مباحث ضد و نقیض در رابطه با چرایی قطع شبکه به وجود امد و حتی شبکه جم نیز در پایگاه‌های اطلاع رسانی خود دچار تناقض در اعلام مشکل شد و بعد از ۱۲ روز از تاریخ ۲۴ ژانویه(۵بهمن-۱۳۹۱) این شبکه پخش خود را مجددا آغاز کرد و از این تاریخ تاکنون به سرعت فعالیتهای خود را افزایش داده و تلاش گسترده ای برای جذب مخاطب و آگهی های بازرگانی در داخل ایران به انجام رسانده است.

مدیریت  شبکه جم تی وی (GEM)

مدیر این شبکه که شب گذشته در حادثه ای در ترکیه به دست افراد ناشناس به قتل رسید یکی از افراد سرشناس در سیستم تبلیغاتی و رسانه ای گروهک مجاهدین خلق ایران(منافقین) بوده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف، سعید کریمیان در سال ۱۳۴۸ در شهرستان قائن به دنیا آمد(برخی او را از اهالی تنکابن می دانند) و تحصیلاتش را تا دیپلم در ایران گذراند. از آن جایی که پدر وی یکی از اعضای گروهک مجاهدین خلق(منافقین) بود در اواخر جنگ تحمیلی به همراه خانواده اش به عراق فرار کرد و توسط حزب بعث که حامی این گروهک به شمار می رفت در پادگان اشرف اسکان یافتند. او پس از کشته شدن پدرش  به دست مدافعان وطن ،در جریان حمله خائنانه ای که به مرزهای میهن عزیزمان در عملیات فروغ جاویدان (که با عملیات مرصاد به آنها پاسخ داده شد) داشتند، به اتفاق مادرش به سوئیس مهاجرت کرد و در رشته معماری دانشگاه بازل این کشور در مقطع کارشناسی به تحصیل خود ادامه داد.

وی سپس با همکاری برادرش هادی کریمیان به آمریکا عزیمت و در رادیو صدای ایران که از جمله رادیوهای فعال ضد انقلاب بود به فعالیت پرداخت. این فعالیت دیری نپائید و وی به اتفاق برادرش به لندن مهاجرت کرد و به مدت سه سال ونیم در تلویزیون منافقین (سیمای آزادی) فعالیت کرد. پس از آن کریمیان با روی آوردن به کارهای تجاری و تقویت بنیه اقتصادی خود و حمایتهای جانبی چهره های مشهور رسانه ای مانند روبرت مورداک موفق به راه اندازی شبکه جم تی وی می شود که این همکاری نیز با بروز برخی مشکلات، خاتمه می یابد. برخی معتقدند قطع ناگهانی برنامه های جم در دی ماه ۱۳۹۱ نشأت گرفته از اختلاف های داخلی میان این دو نفر بوده است. اما در طول سالهای فعالیت جم تی وی نشریه های مختلف وابسته به غولهای رسانه ای مانند نیویورک تایمز و جروزالم پست از مدافعان این شبکه بوده اند.

“سعید کریمیان” در سالهای اخیر تلاش فراوانی برای جذب توأمان سرمایه مالی و انسانی داخلی برای پیشبرد مقاصد خود در شبکه جم تی وی داشت که به سفارش آگهیهای بازرگانی برندهای مطرح داخلی و  مهاجرت تعدادی از هنرمندان دست چندم سینما و تلویزیون از ایران انجامید.

درباره زندگی و سوابق سعید کریمیان اینجا کلیلک کنید.

پایان “سعید کریمیان”

بنا به گزارش رسیده از منابع خبری ، شب گذشته هنگامی که سعید کریمیان مدیر شبکه جم تی وی به همراه شخصی که او را شریک عرب کریمیان می خوانند در حال عزیمت از محل کارش در استانبول ترکیه بوده است توسط سرنشینان یک خودروی دیگر مورد حمله قرار می گیرد که علی رغم اعزام به بیمارستان هر دونفر بر اثر جراحات وارده و گلوله های اصابت شده درگذشتند. هنوز پلیس ترکیه جزئیات این ماجرا را به طور رسمی اعلام نکرده است. (جزئیات بیشتر درباره ترور سعید کریمیان )

“سعید کریمیان” بدون شک یکی از تأثیرگذارترین چهره های رسانه ای در میان مدیران رسانه های فارسی زبان ماهواره ای در سالهای اخیر بوده است. او با راه اندازی کانالهای مختلف تلاش گسترده ای برای جذب مخاطب در قشرهای مختلف مردم از خاستگاههای متفاوت اجتماعی در ایران انجام داد و شبکه های تحت امر او از رقیبان جدی تلویزیون در ایران به شمار می روند. متأسفانه ضعف برنامه های داخلی باعث شد تا شبکه جم ارتباط وسیعی با مخاطبان ایرانی برقرار نماید این در حالی است که محتوای بسیاری از سریالهای این شبکه به طور محسوسی فرهنگ ایرانی را مورد هجمه قرار می دهد. بسیاری ازخانواده های ایرانی از علاقمندی اعضای خانواده خود به خصوص بانوان به سریالهای دنباله دار شبکه های جم تی وی ،که گاهی پخش آن ماهها به طول انجامیده است ابراز ناخرسندی کرده و کارشناسان فرهنگی نسبت به محتوای این سریالها  هشدار داده اند اما متأسفانه عملکرد ضعیف رسانه ملی در تولید و پخش برنامه های جذاب و سریالهای سرگرم کننده میدان را برای فعالیت شبکه های ماهواره ای باز گذاشته است.کریمیان در یکی ار معدود مصاحبه هایی که انجام داده است خود را مسؤل محتوای سریالها نمی داندبلکه مسؤلیت خود را ایجاد سرگرمی برای مخاطبان برمی شمرد!

متن این مصاحبه را اینجا بخوانید

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + = 11