انتشار نخستین متد آموزشی پالماس نوازی در ایران

کتاب آموزشی «پالماس» نوشته محمدرضا رئیسی و محمد موذن به عنوان نخستین متد آموزشی پالماس نوازی در ایران منتشر شد.

انتشار نخستین متد آموزشی پالماس نوازی در ایران|سرزمین هنر|کتاب

محمدرضا رئیسی که تا کنون سه جلد کتاب در زمینه شیوه نوازندگی کاخن منتشر کرده ، درباره تازه ترین کتابش با عنوان «پالماس» گفت: مسئله ای که ضرورت چاپ این کتاب را به ما یادآوری کرد، کمبود شیوۀ مناسب و مدونِ مولفه‌های موسیقی فلامنکو، معرفیِ دنیای جذاب و پرشور توکه های (دستگاه های) آن و نیز ایجاد پایه‌ای اساسی برای درک انواع ریتم‌های این موسیقی بود. همان طور که می‌دانید این کتاب، نخستین متد آموزشی پالماس‌نوازی در ایران است.

وی در پاسخ به این سوال که چه قدر جالی خالی چنین کتابی در میان کتب آموزشی ما خالی بود ، توضیح داد: با وجود اینکه چندین دهه از حضور موسیقی فلامنکو در ایران می گذرد فقدان متد درسی مناسب برای این سبک موسیقی در ایران بسیار احساس می‌شد، زیرا تاکنون به آن پرداخته نشده بود و هیچ کتابی در این زمینه وجود نداشت.

این نوازنده ساز کاخن افزود: پالماس که یکی از عناصر مهم در این موسیقی است معمولاً به صورت آموزه‌های شخصی هر نوازنده، چه درست یا نادرست اجرا می‌شد، لذا تصمیم بر آن شد که شیوه و اسلوب صحیح پالماس‌نوازی را ارائه دهیم.

رئیسی با اشاره به بخش‌های مختلف این کتاب بیان داشت: در بخش نخست کتاب، به ریشه‌های تاریخی پالماس‌زدن در جهان پرداخته شده است. بخش دوم تمرکز روی خود پالماس، شیوه صحیح اجرای آن، نکات تمرینی، توضیحات برخی از دستگاه‌های مهم موسیقی فلامنکو و شیوه پالماس‌نوازی یک‌نفره و دونفره است.

محمد موذن دیگر نویسنده کتاب آموزشی «پالماس»نیز درباره این کتاب گفت:این کتاب به نحوی تدوین شده است تا هم برای مبتدیان کارآمد باشد و هم برای نوازندگانی که به صورت حرفه‌ای به موسیقی فلامنکو می‌پردازند.

وی که انتشار کتاب پنج قطعه برای فلامنکو را در کارنامه هنری خود دارد ، ادامه داد: مسلماً حضور مدرس خوب بی‌تاثیر نیست و می‌تواند به درک بهتری در اجرای ریتم‌ها و صدای دست‌زدن‌ها منجر شود، با این حال سعی شده موارد گفته شده در کتاب، خود گویای نکات مهم برای یادگیری صحیح پالماس باشد و وجود فایل‌های صوتی تمرین‌های کتاب نیز به این مهم کمک بسیاری کرده است.

این نوازنده گیتار در پایان با اشاره به نگارش این کتاب توسط دو نویسنده توضیح داد:از سویی با توجه به کمبود منابع مکتوب، جمع‌آوری مطالب مفید و سودمند برای نگارش کتاب، نیازمند تحقیقات بسیاری بود و از سویی دیگر، تسلط بر ریتم‌های دستگاه‌ها، ریتم‌های پالماس نوازی دونفره و …  همکاری و همفکری یک نوازنده گیتار و یک نوازندۀ سازهای کوبه‌ای که تا حدی تسلط کافی بر موسیقی فلامنکو داشته باشند را می‌طلبید. همین عوامل سبب شد که به صورت گروهی این کار را انجام دهیم.

کتاب آموزشی «پالماس» توسط انتشارات نای و نی در بازار موسیقی منتشر شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 3 =