فاطمه معتمد آریا : آب راگل نکنیم…..

سفر خانم فاطمه معتمد آریا به شهر کاشان می توانست یک سفر ساده از جنس سفرهای معمول کاری  هنرمندان باشد که مایه ایجاد شورونشاط فرهنگی در مناطق مختلف کشور می شود؛اما چنین نشد.

نه شوری برخاست و نه امیدی آفریده شد؛ برعکس درشهر عزای عمومی اعلام شده است!

فاطمه معتمدآریا  که روز یکشنبه چهارم بهمن، برای شرکت در جلسه پرسش و پاسخ فیلم «یحیی سکوت نکرد» به کاشان سفر کرده بود،با مخالفت جمعی از مردم کاشان مواجه شد.از جزئیات ماجرا اطلاع دقیقی دردست نیست اما برخی از واکنشهای استانی  به نقل از «خبرگزاری فارس» به این شرح آمده است:

آیت‌الله «عبدالنبی نمازی» شامگاه دوشنبه در جلسه تفسیر قرآن کریم با ابراز تأسف شدید از حادثه شب گذشته در این شهرستان اظهار کرد: من همواره در طول سال‌های حضور در کاشان از مسئولان شهر و نظام حمایت کرده و می‌کنم و اگر جایی گلایه وجود داشته تذکر می‌دادم اما از طرح آن در اجتماعات، سخنرانی‌ها و خطبه‌های در قالب تذکرهای عمومی پرهیز می‌کردم ولی در روز گذشته واقعه تلخی در کاشان اتفاق افتاد که ذائقه حزب‌الهی‌ها را تلخ کرد و غصه خوردم که مگر در این شهر حساب و کتاب وجود ندارد.

وی با اشاره به دعوت از هنرپیشه زن  به کاشان بیان کرد: چگونه یک نفر که سمتی هم ندارد در گوشه نهادی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران درخواست اعزام هنرپیشه‌ای که – دارای وضعیت مناسبی نیست – به کاشان بدهد.

امام جمعه کاشان با تأکید براینکه پس از تذکر به ما اعلام شد که این حضور منتفی شده است، گفت: شنبه‌شب در شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان با حضور مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای این شهرستان عنوان شد که این حضور منتفی است.

نمازی تصریح کرد: پس از این جریان دیروز عصر مطلع شدم که این خانم بازیگر به همراه گروه محافظ وارد کاشان شده است.

وی عنوان کرد: آنچنان وضعیت ظاهری وی بد بوده که گویا هنگام ورود وی به خیابان تمهیداتی فراهم می‌کنند تا کسی وی را با آن وضعیت نبیند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مشایعت این بازیگر زن توسط برخی افراد به داخل سالن خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی مسئولان نهادهای مسئول این توجیه را داشتند که چون ایشان مجوز دارد کسی مزاحم او نشود.

نمازی با اشاره به حضور برخی خانم‌های چادری که از قبل به مکان مراسم رفته بودند، یادآور شد: برخی مأموران کسانی که ظاهر اسلامی داشتند را از آنجا بیرون می‌کنند و حتی برخورد ناشایست با برخی بانوان محجبه صورت می‌گیرد حتی یکی از بانوان که مجبور به ترک سالن شده، آسیب دیده است.

وی در خصوص عدم شرکت در شورای اداری امروز شهرستان اضافه کرد: من در این شورا شرکت نکردم تا آنکه استاندار اصفهان بعد از جلسه به دفترم آمد. من از ایشان گلایه کردم و گفتم که این سرزمین با خون هزاران شهید استوار است و اما این چه کاری است که آقایان انجام داده‌اند.

امام جمعه کاشان با اشاره به مطالبه جدی از استاندار در مورد این حادثه تلخ تأکید کرد: حتماً این حادثه باید مورد رسیدگی قرار گیرد و مأموران دولتی که در این قضیه و در آسیب رساندن و ضرب و شتم دخالت داشتند باید تحویل دستگاه قضایی شده و بر طبق قانون به آنها برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسانی دیگر این رفتار را انجام می‌دادند زیاد توقعی نبود اما به هیچ عنوان دخالت کارمندان و مسئولان؛ این‌هایی که به برکت خون شهدا بر این میز و صندلی‌ها تکیه زده‌اند در این قضیه پذیرفته نیست که استاندار اصفهان در این خصوص به من قول داد.

نمازی به اشاره تصمیمش مبنی بر اعلام عزای عمومی در روز جمعه در کاشان عنوان کرد:

«چنین اتفاقاتی در چنین شهری مصیبت بزرگی است در این شهر مذهبی کهنسال، با این همه سوابق روشن صلحا و متقین و برخوردار از مردم متدین و بهره‌مند از خانواده‌های شهدا چه جوابی خواهیم داشت.»

n00005082-r-b-000

منبع عکس: وبسایت «صدای بامداد»

هنرمندان زیادی به این موضوع واکنش نشان داده اند که بخشی از این واکنشها را که درفضای مجازی منتشر شده است را از نظر می گذرانید:

پرویز پرستویی که نقشهای زیادی را با معتمد آریا بازی کرده است در پایان متن کوتاهی که در اینستاگرامش  نوشته است به نکته ظریفی اشاره کرده است :

حتما در دنیای مجازی و رسانه ها شنیدید که چه توهینی به بازیگر ارزنده وهمکار خوب من در کاشان ،شهر سهراب سپهری شده .فقط میتونم بگم برای اون دسته از هموطنانی که مرتکب چنین عمل زشت وپست شده اند متأسفم؛ چرا که معتمد آریا دشمن نیست ،بلکه یکی از هنرمندان خوب کشورمان است .چه خوب است که دوغ را از دوشاب تشخیص دهیم .این برخورد شایسته با یک هنرمند نیست،یادمان باشد با کسانی که سرمایه های مملکت را غارت کردند چنین برخوردی نکردیم.»

مهناز افشار با انتشار تصویری از معتمدآریا در اکانت توییتر خود نوشت:

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

«مگر می‌شود «گیلانه» ما را، «روسری آبی» ما را، فاطمه معتمدآریای ما را دوست نداشت؟»

جمشید مشایخی رئیس هیئت مدیره‌ی  انجمن صنفی بازیگران در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» ،این اتفاق را رفتاری قبیح دانست و آن را به شدت محکوم کرد. او به خبر آنلاین گفت: هنرمندان دارای رسالتی هستند. آن‌ها کلید درهای بسته هستند و امثال این برخوردها با این افراد دور از انتظار و نادرست است. خانم معتمدآریا هنرپیشه‌ای جهانی است و همان‌طور که می‌دانید در سطح دنیا با احترام زیادی با او برخورد می‌شود. ما انتظار رفتارهای به این شکل را نداریم و می‌خواهیم در داخل کشور نیز با این هنرمندان با احترام برخورد شود.»

 

شبنم مقدمی، بازیگر هم با انتشار عکسی از فاطمه معتمدآریا نوشت:

«از ستاره بودن ِشما که چیزی کم نمی شود…اگر عده ای چشم ببندند…منکر باشند،ندانند…یا خود را به ندانستن بزنند…»

محسن تنابنده در صفحه شخصی‌اش عکسی از فاطمه معتمدآریا منتشرکرد و نوشت:

«توهین به شما بانو جان توهین به همه اهالی سینماست…»

fjt409g23m52usa79f4c

منصور ضابطی اما خاطره جالبی از همراهی با این هنرمند دریک سفر بیان کرده است:

«یک روز بهارى درچابهار،براى نقد فیلم “گیلانه”با فاطمه معتمدآریا به دانشگاه چابهار رفته ایم….جوانک سیه چرده اى راننده ماست که شهر را به ما نشان دهد.شرم و مهربانى اهل جنوب را همراه هم دارد…طرف هاى ظهر که مى شود مرتب بى قرار است که حرفى بزند…این بى قرارى را می توانم ازنگاه هاى زیرچشمى اش به معتمدآریا بفهمم…آخرسر توى راه بازار دل به دریا مى زند و خطاب به او مى گوید:”خانوم،من تازه زن گرفته ام.زنم عاشق شماست.بعدا میشه من یه عکس با گوشیم از شما بگیرم براش؟”

صداى تپش قلبش را مى توانم بشنوم که منتظر جواب است.معتمدآریا لبخندهمیشگی اش را پهن تر می کند و جیغى مى کشد و مبارکباد مى گوید و بلافاصله مى پرسد:”اسم زنت چیه؟”و پسرک جواب می دهد.

-“خونه تون بندره؟”
-“بله ،خیلى دور نیست.”
-“پس بریم خونه ت با خانومت عکس بگیرم”

پسرک تا سرحد مرگ هیجان زده مى شود.انتظار این اندازه بى ریایى و لبخند را ندارد.بازار را رها می کنیم و مى رویم به خانه تازه عروس.در حیاط مى نشینیم و چاى میخوریم و معتمدآریا مثل یک مادر با آن دو رفتار می کند و آن ها مثل پروانه دورش مى چرخند.معتمدآریا شماره تلفن موبایل و خانه اش را به آنها مى دهد و قول مى گیرد که اگر تهران آمدند به خانه اش بیایند.نمى دانم هیچ وقت آمدند یا نه اما اگر آمده باشند و با آغوش باز پذیرایى شده باشند هم برایم چندان عجیب نیست.

آن روزها چندان معروف نبودم اما همان روز یادگرفتم اگر روزى هم معروف شدم رابطه ام را تحت هیچ شرایطى با مردمى که دوستم دارند-و دوستم ندارند- قطع نکنم.من کارى به نظریات سیاسى معتمدآریا ندارم چون نه از سیاست سردر مى آورم ونه به آن علاقه دارم،شاید با بعضى رفتارهاى شخصى اش هم موافق نباشم اما همینقدر مى دانم کسی که چنین چیزى را مى تواند به دیگران بیاموزد،نمى تواند آدم بدى باشد،نمى تواند آدم خطرناکى باشد.خطر جاى دیگریست.

صابر ابر هم  در کنار عکسی از فاطمه معتمدآریا در اینستاگرام به درج یک بیت از ناصرخسرو اکتفا کرد و نوشت :

«از شرف مدح تودر کام من         گرد عبیر است و لعابم گلاب»

شاید دفاع کیانیان از فاطمه معتمد آریا جدی ترین واکنش یک بازیگر در موضوع اینچنینی درسالهای اخیر ارزیابی کرد .سایتهای مختلف به نقل از کیانیان اینگونه نوشته اند :

« تروریسم شاخ و دم ندارد. تروریسم یعنی نابود کردن آنچه دوست ندارند! تروریسم یعنی قانون را قبول نداشتن! تروریسم یعنی خودشان تصمیم بگیرند چه خوب است و چه بد! تروریسم یعنی این است و جز این نیست! تروریسم یعنی خودسری! تروریسم یعنی خود را تحمیل کردن به دیگران! تروریسم یعنی دیگران مهم نیستند! تروریسم یعنی همۀ دیگران نمی‌فهمند!

یعنی زور، قلدری، قمه کشی، هفت تیر کشی، نارنجک پرت کردن، منفجر کردن، حقوق دیگران را له و نابود کردن، بی‌ارزش شمردن حقوق فردی و جمعی، بی‌اعتباری قانون، بی‌اعتباری دولت، بی‌اعتباری نظم، نابودی آرامش، نابودی فهم و ادراک…

تروریسم با لمپنیسم دو قلو هستند! تروریسم یعنی همین چند مشت جوانی که در داعش جهان را تهدید می‌کنند و همین جوانانی که به سفارتخانه‌ها حمله می‌کنند، به‌سخنرانی‌ها حمله می‌کنند. و همین چند نفری که به‌سینمایی که فاطمه معتمدآریا در آن حرف مى‌زد، حمله کردند؛ که مجلس را به‌هم ریختند؛ که شهر را به‌هم ریختند؛ که به‌بازیگری که این همه افتخار برای کشورش آورده توهین کردند و فحش‌های رکیک دادند! از دهان‌هایی که فحش‌های رکیک خارج می‌شود اسامى مقدس هم خارج می‌شود!»

اما از همه اینها گذشته واکنش خود فاطمه معتمد آریا بسیار درخور توجه بوده است . وی  در اینستاگرام شخصیش با انتشار عکس آرامی از سفر به کاشان و در یک بنای تاریخی این شهر ، نوشت:

«آنچه از سفر دیروز به کاشان در خاطرم مانده زیبایی معماری شهر و مهر و محبت مردمان هنر دوستش است. آب را گل نکنیم، در فرودست انگار کفتری می خورد آب..»

۱۴۷۹۸۲_۱۷۰

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    مگه لخت اومده بود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 22 = 26