آقای وزیر ارشاد، حق ندارید خلاف قانون عمل کنید!

هیچ‌کس در این کشور نباید فراقانونی عمل کند. به نظر می‌رسد این دولت و آن دولت هم‌ ندارد. همه باید در مقابل قانون پاسخگو باشیم.

آقای وزیر ارشاد، حق ندارید خلاف قانون عمل کنید!|شهرام گیل‌آبادی|سرزمین هنر|تئاتر

از بهار سه سال قبل مراحل تحقیق و نگارش متن را با همراهی محمد چرمشیر آغاز کردم. با توجه به اینکه قرار بود مهرماه هزار و چهارصد و یک اجرای نمایش آغاز شود، از طریق تماشاخانه، متن را برای بازخوانی به شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی فرستادیم و متن تایید شد، اما با توجه به شرایط کشور و تعطیلی سالن‌های تئاتر نمایش در آن مقطع زمانی روی صحنه نرفت. پس از پیگیری و برگزاری جلسات مجدد با مدیران تماشاخانه ایرانشهر، بازه زمانی خرداد و تیر ۱۴۰۲ برای اجرا مقرر شد . مانند سایر گروه‌های نمایشی اقدام به طی مراحل قانونی چون: عقد قرارداد با سالن، بازخوانی مجدد متن و در نهایت دوشنبه چهارم اردیبهشت بازبینی نمایش انجام شد .

طبق اعلام و گزارش بازبین‌هایی که در آن روز در سالن حاضر بودند، هیچ نکته یا ابهامی در شیوه اجرا مشاهده نشد. با این اوصاف نکته حائز اهمیت و قابل تأمل این‌ است که با گذشت ۲۰ روز از بازبینی و تنها ۸ روز مانده به شروع نمایش، هنوز مجوز کتبی توسط شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی برای این اجرا صادر نشده، اجازه خبررسانی و تبلیغات داده نشده و مانع بازشدن سایت فروش بلیت نمایش شده‌اند .

در پاسخ به پیگیری‌های مکرر گروه، عدم صدور مجوز را به بخش‌های بالادستی در وزارت فرهنگ و ارشاد نسبت می‌دهند. این در حالی ا‌ست که من به عنوان کارگردان به بازیگران و دیگر هنرمندان شاغل در گروهم تعهد دارم و روزانه در حال تحمل ضرر و زیان مادی و معنوی و فشارهای روحی شدید هستم.

من و همکارانم تا کنون پاسخی از وزارت ارشاد دریافت نکرده‌ایم، لذا از خبرنگاران، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های محترم خواستارم این رویه غلط و نادرست را تقبیح کرده و مورد نقد قرار بدهند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

هیچ‌کس در این کشور نباید فراقانونی عمل کند. به نظر می‌رسد این دولت و آن دولت هم‌ ندارد. همه باید در مقابل قانون پاسخگو باشیم. رسانه‌ها نماینده افکار عمومی هستند و ما داد خودمان را ابتدا به رسانه‌ها می‌بریم، شاید پاسخی را که تا کنون به ما نداده‌اند، به شما بدهند و بعد به یقین در محاکم قضایی برای ثبت در تاریخ به طرح شکایت می پردازیم.

کار (نمایش) ما یک اثر مستند اجتماعی و تعاملی است. مردم و تماشاگران ما برای گروه بسیار مهم هستند. به همین خاطر هر کدام از  آثار گروه حداقل یک سال مطالعاتش به طول می‌انجامد.

تئاتر «۶۵۷» در مورد پدیده عجیب ماشین‌خوابی است، ما با ۱۷ ماشین‌خواب گفت‌وگوی عمیق داشته‌ایم. رویه‌های چرک و بی‌اساس برخورد با اهل فرهنگ، هنر و اندیشه باید از کشور ور بیفتد.

تئاتر برای من توسعه اندیشه جامعه به منظور آینده‌ای بهتر است و هر کس بخواهد حرکت رو به رشد تئاتر را سلب بکند، خائن به مردم و کشور است.

رویه‌های غلط مانند تعهد گرفتن قبل از صدور مجوز غیرقانونی است. هر کس التزام به قانون نداشته باشد مروج نگاه پلشت بی‌قانونی است. در برگه‌ای که در آن نوشته‌اند جمله «جوانان دهه ۸۰ و ۹۰» حذف بشود، قبل از صدور مجوز نمایش می‌خواهند بنده تعهد بدهم، با این استدلال که همه نمایش‌ها تعهد می‌دهند.

آقای وزیر ارشاد یا هر مسوولی که رویه غلط برای سنگ‌اندازی جلوی هنرمندان را درست کرده‌اید، چرا هنرمندی قبل از اینکه کارش مجوز بگیرد باید تعهد بدهد ؟ اساساً چرا کاری که مصوب می‌شود باید تعهد بدهد؟ کدام رویه حقوقی به شما اجازه می‌دهد که دست به چنین کاری بزنید؟!

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 4 = 1