فردوس کاویانی،مرد لحظه های خوش درگذشت

فردوس کاویانی،نه برای پول روی صحنه و دوربین رفت و نه برای رضای دل مدیران،عشق به مردم و هنر بازیگری به او قدرت داد که این چنین در تئاتر،سینما و تلویزیون بدرخشد.

فردوس کاویانی،مرد لحظه های خوش درگذشت|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|تئاتر

بازیگران دنیای خود را دارند و دلی که از شیشه نازک تر است و با تلنگری می شکند،اما بزرگان این هنر،همیشه این شکستگی را با محبت مردم و عشق به آنان بند زده و می زنند یا به گونه ای رفتار می کنند تا کسی ترک های این شکست را نبیند و یا حتی صدای شکستن را نیز نشنود.

کم نبودند چنین بازیگرانی و کم نیستند.اکنون نیز در کوچه و پس کوچه های تهران مظلوم،دور از نظر در خلوت خویش روزگار را به سختی می گذرانند.

یکی از این هنرمندان زنده یاد فردوس کاویانی بود،بازیگری کاربلد و صاحب سبک که نظیری نمی توان برای او پیدا کرد.هر بار روی صحنه رفت یا مقابل دوربین،بی عیب و نقص کار خویش را به انجام رساند و مورد تحسین قرار گرفت.او مرد لحظه های خوش بود.

فردوس کاویانی در فیلم ها و سریال هایی که در آن هنرنمایی کرد ،همیشه قدرتمند و حرفه ای بودن را به رخ همه کشید.بازی اش درخشان بود، از سریال غیرقابل تکرار «آینه» گرفته تا فیلم جذاب «اجاره نشین ها».

وی در مجموعه بسیار موفق «محله برو بیا» هم که مخصوص کودکان و نوجوانان بود،بازی درخشان و گیرایی مقابل دوربین اجرا کرد که دیگر تکرار نشد و نخواهد شد.

تعداد نمایش ها ، فیلم و سریال هایی که بازی کرده شاید قابل شمارش نباشند،اما بازی اش همیشه مخاطبان را به وجد آورده و مورد تحسین آنان قرار گرفته است.تیپ خاص و با نمکی داشت که همیشه تماشاگر را جذب بازی اش می کرد.

مدت ها گذشت و کسی فردوس کاویانی را روی صحنه یا مقابل دوربین ندید،انگار که چنین شخصیت بزرگی اصلا در تئاتر،سینما و تلویزیون ایران وجود نداشته است!نه کسی برای کار دعوتش کرد و نه حتی سراغی از او گرفت.

اکثر مدیران هنری،سینمایی و تلویزیونی نیز فقط تمایل داشتند به دیدار نابازیگران خوش منظر بروند و با آنان عکس و فیلم بگیرند!

کدام مسوولی سراغی از این مرد هنرمند و سربه زیر گرفت؟کی به عیادت و دستبوسی اش رفتند؟هرکس رسم بی وفایی را بنیان نهاده، خیانت کرده است به ساحت شریف انسان و انسانیت.

سرانجام بیماری و درد عزلت نشینی و سال ها خانه نشینی،نفس فردوس کاویانی را گرفت و او را راهی دیار باقی کرد.

مدیران،دوستان،تهیه کنندگان،کارگردانان و بازیگران مدعی که در ایام غربت و کربت به دیدارش نرفتند و از او عیادتی نکردند،فردا همه دست به قلم خواهند شد و از محاسنش خواهند نوشت.

بی شک ،عکس ها و خاطرات مشترک خود با آن زنده یاد را بارها و بارها در فضای مجازی و کذایی منتشر خواهند کرد تا از مردن او نیز برای خود بهره برداری کنند!

فردوس کاویانی،نه برای پول روی صحنه و دوربین رفت و نه برای رضای دل مدیران،عشق به مردم و هنر بازیگری به او قدرت داد که این چنین در تئاتر،سینما و تلویزیون بدرخشد.

مدیران و نادوستان،همان گونه که در این ایام سخت یادی از او نکردند و سراغی نگرفتند،بی شک در کسری از زمان فراموشش خواهند کرد،اما تاریخ هنر ایران نام او را در جریده خود ثبت و مردم نیز یاد و نام او را در دل و ذهن خویش حفظ خواهند کرد.

خدایت بیامرزد ای هنرمند بزرگ که در عزلت ماندی و دور از چشم نامردان روزگار، در غربت چشم به روی همه کس و همه چیز بستی.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

27 + = 35