نگاهی متفاوت به یک فیلم پرفروش | فیلم هزارپا ، موفقیت جدید فیلمفارسی

داود محمدی فرد

فیلم هزارپا بعد از فروش فوق العاده اش در اکران عمومی، در شبکه خانگی هم توزیع شده است. به همین بهانه یادداشتی وارده به سرزمین هنر از داود محمدی فرد را خواهید خواند.

سینما از جمله هنرهایی است که وجه صنعت آن از بدو پیدایش پر رنگ عمل کرده است. هنری که صنعتی شد پای عوامل تولید و سود و زیان در آن باز می‌شود.
صنعت سینمای ایران نیز از این قاعد مستثنی نبوده و نیست.
سینمای تجاری که محصول نگاه صنعتی به سینماست (در کنار نگاه هنری) در ایران از بدو پیدایش به قول اهل کف کوچه و بازار فحش خورش ملس بوده تا آنجا که فحش خاص سینمایی برایش ساخته شد. “فیلمفارسی”
عمده منتقدین سینما و کارگردان‌های موج نو قبل از انقلاب به تمامی‌این نوع از سینما را کوبیده اند و این رسم به بعد از انقلاب نیز منتقل شده. اما علیرغم تمامی‌این انتقادها فیلمفارسی راه خود را طی کرده تا به هزارپا رسیده.

چرا؟!

چون سینمای تجاری و فیلمفارسی مناسباتش بر پایه عرضه و تقاضاست( دو عنصر حیاتی در تولید) تا مولفه‌های مرسوم نقادی هنر.

درک همین نکته می‌تواند فحش فیلمفارسی را از دهان منتقد بیاندازد. چرا که بسیاری از انتقادها به سینمای تجاری در اثر قیاسی مع الفارق با سینمای هنری است. سینمای تجاری را باید با عناصر سینمای تجاری در بوته نقد قرار داد نه با عناصر سینمای هنری. متأسفانه تاکنون چنین جریانی در سینمای تجاری ایران به راه نیافتاده.
از یاد نبریم اگر هنوز آپارات (پروژکتور) سینمایی روشن است مدیون سینمای تجاری است زیرا اکثر قریب به اتفاق فیلم‌های هنری در گیشه شکست را تجربه کرده اند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

…و اما هزارپا

فیلم هزارپا یک فیلم موفق تجاری است در دوره ای که بسیاری از فیلم‌های تجاری مورد اقبال قرار نگرفته اند.و با گردش مالی اش طراوت خاصی به این نوع از سینما داده .

فیلم هزارپا

تهیه کننده و مجموعه عوامل هزارپا با تیزبینی عناصر مختلفی چون نوستالژی دهه شصت،عشق‌های موازی،تضادهای ایدئولوژیک و شوخی‌های کلامی‌را در کنار بازی عطاران و جواد عزتی قرار داده و محصولی تولید شده که عموم را می‌خنداند و به راحتی می‌فروشد. و اهل فن خوب می‌دانند که خنداندن مردم در شرایط وخیم اقتصادی فعلی کار آسانی نیست.
شاید تنها نقد به هزارپا شوخی‌های مخفی کلامی‌جنسی باشد. در مابقی موارد هیچ جای کمدی اش لوس و آبکی نیست .
بررسی علمی‌عوامل موفقیت تجاری فیلم از منظر سلیقه شناسی و روانشناسی اجتماعی می‌تواند راهنمای خوبی برای تولید فیلم‌های پر نشاط و موفق تجاری باشد.
بی شک هزارپا شروع موفقی است از چرخه فیلم‌های تجاری با عناصر و المان‌های عامه پسند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.