نگاهی متفاوت به یک فیلم پرفروش | فیلم هزارپا ، موفقیت جدید فیلمفارسی

داود محمدی فرد

فیلم هزارپا بعد از فروش فوق العاده اش در اکران عمومی، در شبکه خانگی هم توزیع شده است. به همین بهانه یادداشتی وارده به سرزمین هنر از داود محمدی فرد را خواهید خواند.

سینما از جمله هنرهایی است که وجه صنعت آن از بدو پیدایش پر رنگ عمل کرده است. هنری که صنعتی شد پای عوامل تولید و سود و زیان در آن باز می شود.
صنعت سینمای ایران نیز از این قاعد مستثنی نبوده و نیست.
سینمای تجاری که محصول نگاه صنعتی به سینماست (در کنار نگاه هنری) در ایران از بدو پیدایش به قول اهل کف کوچه و بازار فحش خورش ملس بوده تا آنجا که فحش خاص سینمایی برایش ساخته شد. “فیلمفارسی”
عمده منتقدین سینما و کارگردان های موج نو قبل از انقلاب به تمامی این نوع از سینما را کوبیده اند و این رسم به بعد از انقلاب نیز منتقل شده. اما علیرغم تمامی این انتقادها فیلمفارسی راه خود را طی کرده تا به هزارپا رسیده.

چرا؟!

چون سینمای تجاری و فیلمفارسی مناسباتش بر پایه عرضه و تقاضاست( دو عنصر حیاتی در تولید) تا مولفه های مرسوم نقادی هنر.

درک همین نکته می تواند فحش فیلمفارسی را از دهان منتقد بیاندازد. چرا که بسیاری از انتقادها به سینمای تجاری در اثر قیاسی مع الفارق با سینمای هنری است. سینمای تجاری را باید با عناصر سینمای تجاری در بوته نقد قرار داد نه با عناصر سینمای هنری. متأسفانه تاکنون چنین جریانی در سینمای تجاری ایران به راه نیافتاده.
از یاد نبریم اگر هنوز آپارات (پروژکتور) سینمایی روشن است مدیون سینمای تجاری است زیرا اکثر قریب به اتفاق فیلم های هنری در گیشه شکست را تجربه کرده اند.

…و اما هزارپا

فیلم هزارپا یک فیلم موفق تجاری است در دوره ای که بسیاری از فیلم های تجاری مورد اقبال قرار نگرفته اند.و با گردش مالی اش طراوت خاصی به این نوع از سینما داده .

فیلم هزارپا

تهیه کننده و مجموعه عوامل هزارپا با تیزبینی عناصر مختلفی چون نوستالژی دهه شصت،عشق های موازی،تضادهای ایدئولوژیک و شوخی های کلامی را در کنار بازی عطاران و جواد عزتی قرار داده و محصولی تولید شده که عموم را می خنداند و به راحتی می فروشد. و اهل فن خوب می دانند که خنداندن مردم در شرایط وخیم اقتصادی فعلی کار آسانی نیست.
شاید تنها نقد به هزارپا شوخی های مخفی کلامی جنسی باشد. در مابقی موارد هیچ جای کمدی اش لوس و آبکی نیست .
بررسی علمی عوامل موفقیت تجاری فیلم از منظر سلیقه شناسی و روانشناسی اجتماعی می تواند راهنمای خوبی برای تولید فیلم های پر نشاط و موفق تجاری باشد.
بی شک هزارپا شروع موفقی است از چرخه فیلم های تجاری با عناصر و المان های عامه پسند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

54 − 50 =