افق یا افول سینما | نگاهی به فعالیتهای شبکه افق صداوسیما

افق یا افول سینما | نگاهی به فعالیتهای شبکه افق صداوسیما |جبارآذین | سرزمین هنر | سینما . شبکه عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افق که با ادعای تبلیغ و ترویج ارزش ها و آرمان های کشور به فعالیت می پردازد و اغلب برنامه ها، فیلم ها و آثار آن، گزینش شده تفکرات، اهداف و سیاست های گروهی، جناحی و حزبی است،

درست همانند کلیت صدا و سیما که صرفا عنوان ملی را یدک می کشد، ولی در عمل و اجرا، ازمردم، سلیقه ها، نظرات و خواسته های جامعه فاصله ها دارد و تبدیل به رسانه ای انحصاری اسپانسری شده است، بیراه می رود.

صد البته اگر صدا و سیما در کشور ما تک صدایی نبود و رسانه های دیگر رادیویی و تلویزیونی هم فعال بودند و میان آنها و تولیداتشان رقابت سالم وجود داشت، شاید وجود صداها و سیماهای جناحی و گروهی، کمی تا قسمتی مقبول بود و مانعی نداشت

که هر رسانه از طرفداران، حامیان، هم خرج ها و همسوهای خود پشتیبانی کند، اما در دوران نبود رسانه های رقیب و رقابت، صداوسیما، عمدتا راه خود را می رود و کار خود را می کند.

ازهمین رو شبکه افق هم اهداف و مسیرخاص گردانندگان و سیاست گذاران و مدیران خود را اجرایی می کند و از افراد و جریانهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مورد پسند خود حمایت می کند، لذا فاقد نگاه ملی است.

شبکه سیاسی افق

“افق سینما”نام یک برنامه سیاسی، فرهنگی و سینمایی است که از شبکه افق سیما پخش می شود، با همان نگاه بسته و محدود و گروهی! و از سینماگران، مدیران و تولیداتی که موسوم به ارزشی هستند، دفاع حمایت می کند.

گرچه این نوع نگره هم به طرفداری طیفی ازسینماگران و فیلم های خاص برمی خیزد و با هنر و فرهنگ و سینما مرتبط است، لیکن به دلیل فراگیر و ملی نبودن نگاه و اجرا، مسائل و مشکلات، بحرانها، انحرافها، کاستی ها، امتیاز ها و نقاط قوت سینمای ایران را پوشش نمی دهد.

با آنکه سینما و گونه های انقلاب و دفاع مقدس و دینی، درحد اهمیت و قابلیت ها و نقش آفرینی در موجودیت سینمای کشور، باید و می توانند مهم باشند که به دلایل مختلف و ازجمله نامدیریتی ها، وجود انحراف ها و باندهای ناسالم سینمایی این گونه نیستند و صحبت درباره آنها حایز اهمیت است،

اما برنامه سازان افق و عوامل تولید افق سینما، باید بدانند، سینمای ایران به رغم تمام معضلاتش، فقط گونه های مورد اشاره در قالب آثار ارزشی نیستند و تولیدات و تولیدکنندگان فیلم در کشور متنوع و گوناگون هستند.

ازهمین رو، اگر افق به راستی می خواهد نمایشگر افق سینما باشد، باید تمام سینما و سینماگران را مورد بحث و نقد و تعامل قرار دهد. در غیر این صورت به جای افق، نمایشگر افول سینما خواهد بود!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 3 = 4