کانون کارگردانان برای حکم سعید روستایی بیانیه داد،فقط یک سوال!

ایراد خانه سینما،سازمان سینمایی و بازیگران باندهای مختلف چپ و راست که دردسرهای زیادی آفریده و می آفریند همین است،کتمان حقایق!

کانون کارگردانان برای حکم سعید روستایی بیانیه داد،فقط یک سوال!|سرزمین هنر|سینما

متن بیانیه:کانون کارگردانان سینمای ایران معتقد است حکمی که برای سعید روستایی کارگردان فیلم «برادران لیلا» از سوی قوه قضاییه صادر شده عجیب ترین حکم قضائی در تاریخ سینمای ایران است. فیلمی با مجوز ساخته شده و به فستیوال معتبر جهانی کن رفته، فستیوالی که سال هاست سینمای خصوصی و دولتی ایران در آن شرکت می کنند. فیلم از این جشنواره جایزه معتبری گرفته و پخش کننده خارجی فیلم را منتشر کرده و مردم هم در ایران این فیلم را دیدند و علیرغم نظرات متفاوت ارتباط بسیار خوبی با آن برقرار کردند.

صدور چنین حکم عجیبی تلاش بیهوده در جهت تحقیر این سینماگر جوان و خوشفکر سینمای ایران است.

کانون کارگردانان سینمای ایران صدور حکم زندان، پنج سال ممنوعیت از ملاقات با اهالی سینما و آموزش اجباری در دانشکده صداوسیمای قم را محکوم می کند.

کانون کارگردانان سینمای ایران از مدیریت سینمای ایران می خواهد در این لحظه حساس کنار سعید روستایی بایستد و مانع اجرای چنین حکمی شود تا بیش از این فضای یأس و ناامیدی در سینمای ایران ایجاد نشود.

سرزمین هنر:در یکی از برنامه های رادیویی سینما معیار رادیو گفت وگو،همراه با یکی از تهیه کنندگان «برادران لیلا» یعنی جواد نوروزبیگی حضور داشتم.

در ابتدای برنامه گفتم که از نظر من به عنوان یک مخاطب و منتقد مستقل،این فیلم از ضعف های آشکاری،از ساختار و فیلمنامه گرفته تا شخصیت پردازی برخوردار است.برای همین مورد توجهم نیست،اما حتی یکی از اصلاحیه هایی که شورای پروانه نمایش اعلام کرده را قبول ندارم و اعتقاد دارم،بدون اصلاح می شود آن را نمایش داد.

در ادامه گفتم بزرگ ترین اشتباه سرمایه گذار«برادران لیلا» دادن مسوولیت تهیه کنندگی به سعید روستایی جوان است.این کار باعث شد وی از کالبد یک کارگردان بااستعداد خارج شده و تبدیل به یک تهیه کننده تازه کار و پراشتباه شود.

جوانی و اشتباه های روستایی موجب شد این فیلم دچار حاشیه شده و به دردسر بیفتد.به نظر من،هم سردمداران فیلم «برادران لیلا» و هم متولیان سازمان سینمایی و اعضای شورای نمایش،به یک اندازه در به حاشیه کشیده شدن و دردسرهای این فیلم که بودجه زیادی هم صرف آن شده ،مقصر هستند.

جواد نوروزبیگی در این برنامه گفت که ما همه اصلاحات را قبول کرده ایم،اما هیچ کدام از مسوولان سازمان سینمایی و وزیر ارشاد حاضر نیستند با ما ملاقات کنند.

مشکل اصلی و لج و لجبازی جایی آغاز شد که سعید روستایی،بدون همکار دیگرش و بدون کسب مجوز از وزارت ارشاد، فیلم را به جشنواره کن برد.اتفاقاتی نیز آنجا رقم خورد که مسئله را پیچیده تر از پیش کرده و به معضلی لاینحل تبدیل شد.

دوستان بیانیه نویس کانون کارگردانان در متن خود آورده اند: فیلمی با مجوز ساخته شده و به فستیوال معتبر جهانی کن رفته.از آنان یک سوال کوچک دارم.آیا «برادران لیلا» از سازمان سینمایی پروانه نمایش قطعی گرفته بود؟آیا مجوز حضور در جشنواره فیلم کن را اخذ کرده بود؟

اگر چنین بوده که حق با کانون کارگردانان است،اما اگر چنین نبوده، چرا کانون این موضوع را در بیانیه نیاورده و حقیقت روشن را کتمان کرده است؟!

ایراد خانه سینما،سازمان سینمایی و بازیگران باندهای مختلف چپ و راست که دردسرهای زیادی آفریده و می آفریند همین است،کتمان حقایق!

چرا باید به خاطر همکار بودن یا تبعیت کورکورانه از یک حزب یا دسته خاص ،چشم روی اشتباهات هم کاسه های خویش بست و کتمان حقیقت کرد؟

چرا اشتباهات را به گردن نمی گیرند.اگر اشتباهات پذیرفته شود،قابل جبران است،اما لگدمال کردن حقیقت،غیرقابل جبران.

هرگز ندیده و شاید هرگز نبینم که سردمداران خانه سینما،از گذشته تا امروز،اشتباهات همخانه خود را بر زبان یا روی کاغذ بیاورند.

جایی که باید از آنان دفاع کنند که به دردسر نیفتند،چنین نمی کنند،اما جایی که خطا کردند با سکوت می خواهند مشکل را ماست مالی کنند.

همین چشم پوشی ها،خانه سینما را از چشم همه انداخته است،حتی اعضای آن.

با جبهه بندی و شمشیر کشی نمی توان مشکلات فرهنگی و سینما را حل کرد.طوری مقابل هم جبهه می گیرند که گویی از اتباع دو کشور بیگانه هستند!

با دادن چنین حکم هایی در عرصه هنر و رسانه موافق نبوده و نیستم،اعتقاد داشته و دارم،اگر مسئله خیلی حاد نباشد،می توان آن را بیرون از ساحت دادگاه،یعنی در مجامع هنری،رسانه ای  و سینمایی

حل و فصل کرد.

در آسمان خانه سینما باید کبوتر صلح چرخ بزند و دست سردمدارانش برگ زیتون باشد،نه زهر هلاهل!

هرچند رییس کانون کارگردانان با شکایت از بنده،پای مرا به دادسرا باز کرد،اما همچنان اعتقاد دارم با کدخدامنشی و ریش سپیدی می توان مشکلاتی مانند آنچه که برای فیلم «برادران لیلا» و سعید روستایی و جواد نوروزبیگی پیش آمد را حل و فصل کرد.

به زعمای قوم سینما،از جمله قاسم قلی پور و منوچهر شاهسواری پیشنهاد دادم یک شورای ریش سپیدان از بین سینمایی ها و برخی از اهالی رسانه انتخاب کنند تا مشکلات و شکایت در این خانه حل شود،نه اینکه به دادسراها و دادگاه ها بکشد.هنوز اتفاقی نیفتاده!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

41 − 34 =