مسیح کردستان با «غریب»،غریب تر می شود!

حتی کوچک ترین شکی نداشته و نداریم که مسیح کردستان(شهید محمد بروجردی) با ساخت «غریب»،غریب تر از پیش خواهد شد.

مسیح کردستان با «غریب»،غریب تر می شود!|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|سینما

متاسفانه تجربه های گذشته ساخت فیلم و سریال درباره بزرگان دوران دفاع مقدس،هنوز درس عبرتی برای سازمان اوج،بنیاد روایت فتح، صداوسیما، فارابی و دیگر ارگان ها و سازمان های مشابه نشده و انگار نخواهد شد.

با اینکه فیلم های ساخته شده در این عرصه،به خصوص در دو دهه اخیر،نه تنها نتوانستند مخاطبان را به سالن های سینما بکشند،بلکه ضعف مفرط فیلم های تولیدی باعث شد به شخصیت این بزرگان ایران زمین نیز آسیب وارد آورده و شناخت مردم را درباره آنان دچار تردید کند.

بارها گفته و می گوییم که سیما و سینمای ایران توانایی ساخت فیلم قوی و حتی متوسط درباره قهرمانان بزرگ ایران،از آغاز تا امروز را نداشته و ندارند.

نمی توان بودجه بیت المال را به بهانه ساخت فیلم و سریال بر اساس زندگانی فرماندهان بزرگ ایران زمین را پیش پای خودی های کارنابلد ریخت و انتظار داشت اثری شایسته تولید و روی پرده سینماها رفته یا از آنتن تلویزیون پخش شود.

کدام فیلم یا سریال تولید شده در سینما و تلویزیون ایران را با موضوع شهدای جنگ سراغ دارید که تولید و به تماشا گذاشته شده باشد که شخصیت آن بزرگان را در دید مردم بالاتر برده یا حتی مخاطبان را به سالن سینماها بکشاند؟حتی حاضر نشدند به صور رایگان در تلویزیون یا برخی پلتفرم ها به تماشای آنها بنشینند؟

مهم اینجاست که هیچ کدام از افرادی که در دوران دفاع مقدس در جبهه حضور داشته و دوره این فرماندهان بزرگ را درک کرده یا در واحد آنان خدمت کرده اند،نه تنها فیلم ها را مطابق با حقیقت ندانسته و آنها را حرفه ای ندیدند،بلکه شاکی بوده و هستند که چرا شخصیت آن بزرگان را با ساخت این آثار ضعیف زیر سوال برده و می برند؟!

سازمان اوج و بنیاد روایت فتح،این همه بودجه بی حساب و کتاب در اختیار تهیه کنندگان خودی و پروژه ها قرار داده و می دهند،اما نه تنها سرمایه مادی آنها برنگشت،بلکه از سرمایه معنوی نیز خبری نبود!

سوال اساسی این است که با این وجود،چرا همچنان اصرار دارند چنین فیلم های ضعیفی،آن هم فقط توسط خودی هایی ساخته شود که نه بزرگان دفاع مقدس را به خوبی می شناسند و نه با مقوله سینمای حرفه ای و قهرمان سازی آشنا هستند؟

زنده یاد رسول ملاقلی پور یک استثنا بود و دیگر تکرار نشد و نمی شود.وی وقتی فیلم جنگی می ساخت،چون با پوست و خون آن دوران و فرماندهانش را درک کرده بود،تمام وجودش را خرج فیلم می کرد.

برخی از ارگان ها و سازمان های دولتی،به جای حمایت از این فیلمساز، او را از خود راندند و افراد دیگری را جایگزین ملاقلی پور و معدود افرادی مانند او کردند که اکنون به مرحمت حاتم بخشی همین نهادها صاحب ثروت عظیم شده و در کاخ ها زندگی می کنند و دیگر مقابل دوران دفاع مقدس و فرماندهانش جبهه گرفته و فیلم های آنچنانی می سازند!

مدیران سازمان اوج پاسخ دهند،فیلمسازانی را که با پول بیت المال وارد این عرصه کردند،اکنون کجا هستند و چه نوع فیلم هایی می سازند؟!

اگر سرمایه گذاری های تان جواب داده باشد که اکنون باید فیلم های دفاع مقدسی تمام گیشه ها را به تسخیر خود درآورده باشند.حتی بلیت های خریداری شده توسط ارگان ها نیز نتوانسته و نمی تواند به این گونه فیلم ها وجهه ببخشد و آمارشان را بالا ببرد،زیرا نیت درستی پشت ساخت اغلب این فیلم ها نبوده و نخواهد بود.وقتی نیت درست نباشد،اثر خوبی هم ساخته نخواهد شد.

مدیران سازمان اوج و بنیاد روایت فتح بیایند و بگویند از ساخت آخرین تولیدات شان چه نفع مادی و معنوی برده اند؟ چرا نمی خواهند این واقعیت مسلم را بپذیرند که ساخت فیلم های دفاع مقدسی،به خصوص فرماندهان آن،کارشان نبوده و نیست؟!

اکنون نیز خبر رسیده است می خواهند درباره شهید محمد بروجردی، ملقب به مسیح کردستان،فیلمی سینمایی بسازند که متاسفانه اخیرا پروانه ساختش از سوی شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی که اغلب اعضای آن سلیقه ای نظر می دهند،نه حرفه ای،صادر شده است.

ساخته نشده، به تمام مقدسات سوگند می خوریم که تولید این فیلم،نه تنها نظر مخاطبان و منتقدان(منظور منتقدان مستقل است،نه صله بگیرها) را جلب نخواهد کرد،بلکه به شخصیت این بزرگوار نیز آسیب جدی خواهد زد،همچنانکه فیلم های مشابه با بزرگان دیگر چنین کردند.

فیلمی که سرمایه اش را موسسه اوج بدهد،حامد عنقا تهیه کننده باشد و محمدحسین لطیفی کارگردان اش، به مخیله مان نیز خطور نکرده و نخواهد کرد که حتی اثر متوسط رو به پایینی از کار دربیاید.

این حرف ها را از روی عناد و حسادت نمی گوییم،از روی دلسوزی، میهن پرستی ، شناخت مان از سینمای حرفه ای و توانایی افراد ذکر شده است که بیان می کنیم.

حتی کوچک ترین شکی نداشته و نداریم که مسیح کردستان(شهید محمد بروجردی) با ساخت «غریب»،غریب تر از پیش خواهد شد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

75 − 73 =