قمرالملوک وزیری،سلبریتی واقعی و مرد تر از هر مردی

قمرالملوک برای اعیان و اشراف، فقط یک خواننده بود که از صدایش لذت برده و اوقاتی خوش را برای آنان رقم می زد،اما برای مردم کوچه و بازار،نه تنها یک هنرمند،بلکه سمبل آزادگی و دریادلی بود.

قمرالملوک وزیری،سلبریتی واقعی و مرد تر از هر مردی|سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|موسیقی

هنرمندان واقعی در سراسر دنیا و در طول تاریخ مورد توجه مردم بوده و هستند.این هنرمندان نیز همواره در کنار مردم بوده و برای آنان هنرنمایی کرده اند.

هنگامی که برخی از هنرمندان دچار مشکل می شدند،پیش از مقامات دولتی،مردم به یاری آنان می شتافتند.وقتی عده ای از مردم نیز دچار تنگی معاش شده یا بر اثر ناملایمات طبیعی و غیر طبیعی زندگی شان آسیب دیده یا از بین می رفت،هنرمندان واقعی و بی ادعا،بدون اینکه دنبال کسب شهرت یا خودنمایی باشند،به کمک مردم شتافته و از جیب خود برای آنان خرج کرده یا دیگران را تشویق به کمک می کردند.

نمی گوییم امروز چنین هنرمندان دریادل و بی ادعایی دیگر وجود ندارند، هستند،اما تعدادشان نادر و انگشت شمار است.

بعضی که ادعای هنرمندی دارند و به دروغ خود را حامی مردم می دانند،وقتی حادثه ای برای آنان پیش می آید،خویش را به نزدیکی های محل حادثه رسانده و پیش از آنکه کمک های شان به مردم برسد، عکس ها و فیلم های سلفی شان روی ویرانی ها و کنار مصیبت زدگان منتشر می شود!بی شک هیچ هنرمند واقعی و مردم دوست چنین نکرده و نمی کند،زیرا آنان اعتقاد دارند که کمک به مردم بلادیده و گرفتار، باید در خفا صورت گرفته و شائبه ای از خودنمایی در آن نباشد.

یکی از هنرمندانی که بی ادعا به مردم کمک کرد و دست شان را گرفت،بانو قمرالملوک وزیری،یگانه زمان است.لازم به توضیح نیست که وی اولین خواننده زنی بود در ایران که روی صحنه رفت و آواز خواند.

تسلط وی بر ردیف های آوازی و صدای گیرا و دلنشین اش،خیلی زود نام او را بر سر زبان ها انداخت و شهره خاص و عام کرد.هرچند که وجه هنری قمرالملوک بسیار درخشان است و تاریخ هنر ایران شاهد آن ،اما بعد دیگر قمر که باعث شد در دل های مردم بماند و بیرون نرود،حس انسان دوستی و کمک به همنوع این بانوی هنرمند بود.

قمرالملوک برای اعیان و اشراف، فقط یک خواننده بود که از صدایش لذت برده و اوقاتی خوش را برای آنان رقم می زد،اما برای مردم کوچه و بازار،نه تنها یک هنرمند،بلکه سمبل آزادگی و دریادلی بود.زنی که مردتر از هر مردی بود و بیشتر از هر مردی در زمان خود دست مستمندان را گرفت،برای ایتام مادری کرد و گرفتاران را آرامش داد.

آنچه درباره قمرالملوک روایت و در کتاب های موسیقی و هنر نیز درج شده،نشان دهنده روح بخشندگی این بانوست.طبق همین روایات، قمرالملوک وزیری بیشتر درآمد خود را که در آن زمان بسیار قابل توجه بود،صرف نگهداری از ایتام و کمک به مردم گرفتار می کرد.

بسیاری از اعیان و اشراف دوست داشتند این بانوی هنرمند در محافل شان یا در جشن عروسی فرزندان آنان خوانندگی کند،اما او اکثر این دعوت ها را رد می کرد،ولی در مراسم عروسی فرزند یک درشکه چی،بدون منت حضور یافته و آواز می خواند.

روح بخشندگی قمر موجب شده بود برخی نسبت به وی حسادت یا حتی دشمنی بکنند،اما قمرالملوک اعتنایی به این مسائل نداشت و راهی را که برای خود انتخاب کرده بود،بی توقف ادامه داد.

گروهی از به اصطلاح هنرمندان برای خودنمایی یا عقب نیفتادن از قافله،ژست کمک به همنوع را می گرفتند،اما ریالی از جیب خود خرج نکرده و دست در جیب دیگران می کردند.امثال آنان همچنان در ایران هستند و به خودنمایی مشغول ،به خصوص که اینک فضایی مجازی وجود دارد که در آن جولان داده و عکس و فیلم سلفی نیز بگیرند و بگذارند!

در ایام کرونایی که مردم به دردسر افتاده و برخی حتی توان خرید یک قرص نان را نیز نداشتند،چه رسد به ابتیاع ماسک و لوازم بهداشتی،مشاهده نشده یا کمتر دیده شده برخی از سلبریتی های خودخوانده دست در جیب خویش کرده و به مردم گرفتار کمک کنند، حتی دست همکاران مشکل دار خویش را نیز نگرفتند.

اکثر آنان به کاخ ها و ویلاهای ضدعفونی شده خود که در انبار و یخچال های شان برای ماه ها آذوقه و لوازم بهداشتی ذخیره شده خزیده و اصلا برای آنان نیز مهم نبود،چند نفر از هموطنان شان دچار آسیب شده یا از دنیا رفته اند!

فقط هر از گاهی در فضای مجازی جلوه گر شده و به دروغ اظهار همدردی می کردند و مقصر را کسان دیگر معرفی کرده و خود را مبرا از هر چیزی می دانستند و می دانند!گاهی نیز برخی برای کسب شهرت و رد گم کردن،پیام می دادند به کرونا دچار شده اند!عجیب است که یکی دو روز بعد خبر می رسید سر صحنه فیلمسازی،بدون هیچ کسالتی حاضر شده اند!

به واقع اگر قمرالملوک وزیری و امثال او در زمانه ما زیست می کردند و مشکلات مردم و فاجعه معیشتی شان را به چشم می دیدند،از مردم دوری کرده و به کاخی پناه می بردند؟!

آیا درد مردم را درد خودشان نمی دانستند؟ آیا برای رفع گرفتاری آنان کمک معنوی و مادی نمی کردند؟مطمئنا اگر آنان امروز در قید حیات بودند،نه فقط ایثار مالی می کردند،بلکه جان شان را نیز برای مردم می دادند.

افرادی چون قمرالملوک،سلبریتی واقعی،مردمی و بی ادعا بودند که نام شان همیشه ماندگار است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

87 − 86 =