شبه خبرنگاری که دلال آثار هنری شد!

این مهم نیست که خبرنگار یا منتقدی با گوشی می نویسد یا مرکب قلم را بر عرصه کاغذ می تازاند،مهم درست نوشتن و مستقل بودن است.

شبه خبرنگاری که دلال آثار هنری شد!|سرزمین هنر|سیدرضا اورنگ|

خبرنگاری و روزنامه نگاری شغل شریف،محترم و صد البته سختی است برای آنانی که می خواهند مستقل باشند و وجدان شان آسوده از گزند.

روزگاری نه چندان دور،اغلب روزنامه نگاران و خبرنگاران این سرزمین،عاشقانه می نوشتند و ایثارگرایانه خبر و گزارش تهیه می کردند.

عده ای توانمند نیز به خاطر داشتن تجربه و سرک کشیدن به حوزه های مختلف،از سیاسی گرفته تا هنری می توانستند در بسیاری از عرصه های اجتماع اسب قلم را بتازانند و به مقصد برسانند.

این عده که درجانویس نامیده می شدند،امروز نسل شان تقریبا منقرض شده و شاید فقط یکی-دو نفر از آنان همچنان دست به قلم باشند.باقی یا به سرای باقی شتافته یا قلم از دست شان افتاده است.

امروز دیگر ،آن مردان و زنان قوی و مستقل در عرصه رسانه فعالیت نمی کنند یا بسیار نادر هستند و حکم کیمیا دارند.

حالا عده ای گوشی به دست جای آن بزرگان را گرفته اند و بدون تحقیق و تایید صحت خبر،در کسری از ثانیه آن را با اغلاط منتشر می کنند تا نام و مقام و مالی برای خود دست و پا کنند.

نام این دیگر خبرنگاری و روزنامه نگاری نیست،هرزه نویسی است.

خبرنگاران با وجدان،هرچند تعدادشان بسیار معدود است،اما هستند،هم از نوع قلم به دست و هم گوشی به دست.

این مهم نیست که خبرنگار یا منتقدی با گوشی می نویسد یا مرکب قلم را بر عرصه کاغذ می تازاند،مهم درست نوشتن و مستقل بودن است.

زیاد وارد حاشیه نشده و فقط به خبرنگاران،روزنامه نگاران و منتقدان حوزه های مختلف هنر می پردازیم.

امروز معدودی از منتقدان و روزنامه نگاران در چند حوزه هنر قلم خویش را به کار می گیرند، اکثریت به صورت تخصصی فقط در یک بخش از هنر فعال هستند.

آنانی که همیشه مستقل بودند و عاشقانه قلم می زدند و می زنند،تمام هم و غم شان اعتلای هنر ایران زمین است و بس،اما عده ای دیگر که با کلمه عشق بیگانه هستند و چشم دنیابین دارند،همواره به سمتی گرایش پیدا می کنند که برای شان نفع مالی و مادی داشته باشد.

افرادی که چند سالی است برای کسب درآمد یا دست و پا کردن مقامی وارد عرصه رسانه شده اند را فقط شبه خبرنگار و شبه منتقد می توان نام نهاد،زیرا نه عرق و عشقی به هنر دارند و نه کوچک ترین حبی به وجدان.

این عده،چون هدف برای شان وسیله را توجیه می کند،گاهی در باد موافق می خوابند و گاهی همرکاب باد مخالف می شوند.

گاهی اپوزیسیون می شوند و گاهی طرفدار دو آتشه دولت و مدیرانش!

مشخص است که دنبال منافع هستند و وجدان شان را زیر پا نهاده اند.

خیلی عجیب است که لحظه ای به نفع شخص یا مدیری می نویسند و لحظه ای دیگر شمشیر مخالفت علیه همین فرد در دست می گیرند!

گاهی با نوشته های خود،یک اثر هنری را به عرش اعلا می رسانند . گاهی دیگر همان اثر را از عرش به فرش پرتاب می کنند!

واضح است که نوشته های این شبه خبرنگاران و منتقدان در بین هنرمندان،مدیران و مردم اعتباری نداشته باشد،چون مدام تغییر موضع می دهند.

متاسفانه تعدادی از این افراد،به واسطه چاپلوسی و قلم فروشی مدام، نورچشمی برخی از مدیران ناکارآمد شده و برای خود جایی یا کاری را دست و پا کرده اند.در سینما مدیر و تهیه کننده شدند و در عرصه هنرهای تجسمی گالری دار و دلال!پول اش را هم که معلوم است از کجا آورده اند!

به عنوان مثال،خبرنگاری که در حوزه هنرهای تجسمی قلم می زد و شمشیر خود را از رو بسته بود و برخی را قلع و قمع می کرد،به واسطه همین شمشیر کشی ها، مورد لطف برخی از مدیران دولتی و غیردولتی قرار گرفته و نان اش حسابی در روغن است.

این شبه خبرنگار که اکنون ملبس به لباس دلالی شده و برای خود گالری هم راه انداخته،طرفدار سرسخت همان افرادی شده که مدام با بدترین کلمات آنان را می کوبید!

این فرد امروز در بین خبرنگاران و منتقدان حوزه هنرهای تجسمی، مانند کلاغ بدصدایی است در جمع قناریان غزلخوان!

عجیب است که هنوز خود را خبرنگار و منتقد این عرصه می داند و خویش را نخود هر آش می کند!به جای رفاقت و رقابت با همکاران خویش،همواره سعی در آزار آنان دارد.

باید به عرض و طول این شبه خبرنگار دلال برسانیم،اگر ما درباره علیرضا سمیع آذر می نویسیم یا انتقاد می کنیم،او را از زمانی که پیراهن خویش روی شلوار می انداخت و تسبیه در دست می گرفت می شناسیم،نه امروز که کراوات می زند و فکل می بندد.

بنابراین ما با شناخت از وی و دیگران می نویسیم و مستقل هستیم.

شما بی شناخت بر له یا علیه کسی می نویسید.ما برای صله ستاندن ننوشته و نمی نویسیم،شما بدون صله دست به گوشی نمی برید!

بین من و شما فاصله بسیار است،بنابراین به صلاح خودتان است که پا از گلیم کوتاه خویش فراتر نگذارید!

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 13 =