بازیگران وطنی از کلودیا کاردیناله درس بگیرند!

هنرمندان، به خصوص بازیگران اول با هنرشان ماندگار می‌مانند، بعد با چهره‌ خویش. برای اینکه آنان با همین چهره مقابل دوربین رفته و برای مردم هنرنمایی کرده‌اند.

بازیگران وطنی از کلودیا کاردیناله درس بگیرند!|سرزمین هنر|سیدرضا اورنگ|سینما

کلودیا کاردیناله ستاره معروف سینمای ایتالیا و جهان را همنسلان من و پیش از من به خوبی می‌شناسند و بازی های او را به یاد دارند. منتقدان نسل امروز هم بی‌شک نام اش را در کتب تاریخ سینما دیده یا یکی از فیلم‌های او را از آرشیو بیرون کشیده و دیده‌اند.

کاردیناله بازیگر جوان و زیبایی بود، در حقیقت به واسطه زیبایی‌اش به سینما راه یافت. او اکنون بیش از ۸۰ سال داشته و هنوز کم و بیش در سینما حضور دارد. این درست که دیگر جوان نیست و آنچنان زیبا، اما هنوز کلودیا کاردیناله است.

این بازیگر توانا، در گفت و گویی به نکته‌ای جالب اشاره کرده و گفته است: اصلا جراحی پلاستیک و کشیدن پوست را دوست ندارم، زیرا زمان با جراحی و کشیدن پوست متوقف نمی‌شود. این یکی از رازهای موفقیت هنرمندان موفق است، یعنی درک زمان و تابع آن بودن. شاید این بازیگر در زندگی خود دست به رفتارهای غیراخلاقی نیز زده باشد، اما این حرف او گوهری است گرانبها در عالم هنر، به خصوص سینما.

هنرمندان، به خصوص بازیگران اول با هنرشان ماندگار می‌مانند، بعد با چهره‌ خویش. برای اینکه آنان با همین چهره مقابل دوربین رفته و برای مردم هنرنمایی کرده‌اند. مخاطبان هم آنان را با همین چهره پذیرفته‌اند. وقتی هنر در خون هنرمندی باشد، هرگز احتیاج نخواهد داشت دست در سر و صورت خود برده تا آن را با انواع جراحی‌های پلاستیک دچار تغییرات آنچنانی کند، تغییراتی که نه تنها چهره را بهتر نمی‌کند، بلکه ملاحت را نیز از آن می‌گیرد.

تنها کسانی دست به این تغییرات در ظاهر خود می‌زنند که دچار خود کم بینی بوده، اعتماد به نفس نداشته و در ارائه هنر، توانایی لازم در وجودشان نباشد.

متاسفانه برخی به اصطلاح هنرمندان ایرانی، به ویژه بازیگران، مدام در پی تغییر چهره خود هستند، فکر می‌کنند این تغییرات باعث پیشرفت‌شان می‌شود، زهی خیال باطل!

بدون داشتن استعداد خداداد و ممارست خستگی ناپذیر، هیچ کس نمی‌تواند در عرصه هنر یکه تازی کند. این واقعیتی است غیرقابل انکار و تغییر ناپذیر.تمام هنرمندان واقعی در سراسر جهان با استفاده از این دو عنصر به موفقیت رسیده‌اند.

کلودیا کاردیناله و بسیاری از بازیگران، زیبارو بودند، بنابراین برای آنان سخت‌تر بوده که با گذر زمان چین و چروک صورت خود را در آینه به تماشا بنشینند، اما آنان با طبیعت نجنگیدند، بلکه مدارا کرده و خود را با آن هماهنگ کردند.

این بزرگان می‌دانستند که با کشیدن پوست هرگز جوان نشده و زیبایی از دست رفته باز نخواهد گشت. آنان به جای زیبایی و جوانی، وقار را جایگزین آن کرده و به هنر خود ادامه دادند.

آیا کشیدن پوست بر هنر کسی می‌افزاید؟ کوچک و بزرگ کردن دماغ باعث ماندگار شدن می‌شود؟ نه، با این اعمال، نه کسی هنرمند می‌شود و نه زمان متوقف.

برخی از بازیگران وطنی که مدام در حال تغییر ظاهر خود هستند و با باطن خویش بیگانه، بهتر است از کلودیا کاردیناله و امثال بازیگران مطرح دنیا، هنر و کارهای خوب آنان را بیاموزند، نه تقلید از رفتار نامناسب‌ را.

وقتی بازیگری اعتماد به نفس نداشته و منکر چهره خداداد خود شود، چگونه از تماشاگران انتظار دارد او را باور کنند؟ مردم، هنر واقعی و چهره حقیقی می‌خواهند. آنان چهره راستین را پشت هزار پرده گریم هم تشخیص می‌دهند و آن را می‌پذیرند، اما چهره‌های دچار تغییرات آنچنانی شده و عمل کرده را هرگز نمی‌پذیرند، زیرا چهره‌ای مصنوعی و غیر دلچسب است.

وظیفه اشرف مخلوقات اول شناسایی خود است، بعد باور آنچه دارد و تلاش برای به دست آوردن آنچه ندارد. اگر بعضی از بازیگران وطنی، یک در هزار وقت خود را به جای انجام عمل‌های زیبایی، به ممارست هنر بپردازند، از موفق‌ترین بازیگران دنیا خواهند شد، شک نکنید.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 1 =