اضلاع پروژه‌های ارگانی را بشمارید!

اگر به سریال های اخیر پلتفرم ها نگاهی انداخته شود، ورای آثاری موفق با مایه های کمدی،عروسکی،جنایی، پلیسی و تاریخی، شکست خورده ترین آثار همان هایی بوده اند که گرفتار نوعی مایه های سریال های ماهواره‌ای مملو از خیانت بوده اند.

اضلاع پروژه‌های ارگانی را بشمارید!|سرزمینهنر|سینما

به عقیده ابن خلدون یکی از پایه های اصلی زندگی اجتماعی  ارتباطات خویشاوندی است و هیچ رابطه ای بر رابطه خویشاوندی ارجحیت ندارد، منوط به اینکه زندگی شهرنشینی رواج پیدا نکند که در آن صورت ارتباطات خویشاوندی کاسته می‌شود.

اینکه برخی ارتباطات خویشاوندی را عاملی دانسته اند برای شکل دهی پروژه های هنری و فی المثل تولید فیلم و سریال می‌تواند یکی از ده ها دلایل تولید باشد و نه فقط دلیل اصلی، به خصوص اگر مدعیان پایه استدلال خویش را تولید سریال های متکی بر روابط چندضلعی بدانند که شواهد می‌گوید غلط است.

اگر به سریال های اخیر پلتفرم ها نگاهی انداخته شود، ورای آثاری موفق با مایه های کمدی،عروسکی،جنایی، پلیسی و تاریخی، شکست خورده ترین آثار همان هایی بوده اند که گرفتار نوعی مایه های سریال های ماهواره‌ای مملو از خیانت بوده اند. لازم نیست نام ببریم، ولی سریال هایی در این گونه که تا چهل قسمت و پنجاه قسمت پیش می‌روند، ولی مخاطب ندارند، خود گواه بی علاقگی مخاطب ایرانی به این چندضلعی بازی است.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

پس، اصلا فرض کلی غلط است و اینکه از آن فرض، نتیجه غلط ‌تری تحت عنوان پشت صحنه چندضلعی و افزایش هزینه تولید به دلیل بالا رفتن اضلاع را می گیرند، غلط اندرغلط.

اگر بخواهیم به مسئله بالا رفتن هزینه تولید بپردازیم و اصلی ترین عوامل آن را مرور کنیم، قبل از همه باید سریال ها و برنامه های تلویزیونی را برشماریم که در سال‌های پیش و اخیر و با صرف هزینه بالا برای جذب چهره های سینمایی به عنوان بازیگر یا مجری تولید شد که البته بعضی کارهای خوبی بود و بسیاری کارهای تلف شده.

یکی دیگر از عوامل بالا رفتن هزینه تولید در سال‌های گذشته ارگان هایی بوده اند که با بودجه های غالبا متصل به منابع عمومی، پروژه هایی را به عنوان استراتژیک یا فاخر تعریف کرده و با پول پاشی در این آثار، شماری از چهره های دوپاسپورته را نیز برای توجیه پول پاشی به خدمت گرفتند و البته همچنان به این کار ادامه می‌دهند و نیازی نیست که رسوایی آنها در جریان خروج از کشور اخیر یک بازیگر دوپاسپورته را مرور کنیم.

اگر بخواهیم کار زیربنایی در مسیر پاک کردن مسیر تولید فیلم و سریال از پول ها و روابط مشکوک را آغاز کنیم، یحتمل قبل از همه باید ارگان های مختلف فعال در تولید را ملزم کنیم به روشنگری درباره عملکرد مالی خود و پول هایی که در شوراها و میان تهیه کننده ها، کارگردانان و بازیگران خاص توزیع می‌کنند، وگرنه استدلال مان هرچقدر هم که سعی کنیم عنوان محرمانه بر آن نهیم، بیش از حد سست و توخالی و متصف به تسویه حساب شخصی خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

25 − 15 =