« شکلات تلخ » ؛ بررسی محققانه وهنرمندانه آسیب های اجتماعی

« شکلات تلخ » ؛ بررسی محققانه وهنرمندانه آسیب های اجتماعی |جبارآذین| سرزمین هنر.

یکی از پدیده های تلخ و ناهنجار خانوادگی و اجتماعی که معلول نابسامانی های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همچنین غفلت ها و عملکردهای مساله دار برخی دستگاه ها و سازمان های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، پرورشی و ضعف های مدیریتی و فقر فرهنگی و مالی بعضی خانواده ها درکشور است،معضل کودکان کاراست.

کودکان کار، محصول غلط های اقتصادی و مدیریتی، نبود فرهنگ مناسب خانوادگی، باورهای دینی، اعتیاد، سودجویی و جهالت طیفی از خانواده های فقرزده و استثمار و بهره کشی سوداگران، دلالان و سواستفاده کنندگان اجتماعی و فاصله میان کودکان کار و تحصیل، به دلیل ناداری و در مواردی مشکلات اخلاقی اند.

شبکه پنجم سیما به همت گروهی کاربلد، شامل مجتبی احمدی، تهیه کننده وکارگردان و گروهش، در این ارتباط برنامه ای متفاوت، قابل تامل، تحلیلگرانه، پژوهشگرانه و هنرمندانه تولید و پخش می کند که با ورود جسورانه و پیگیرانه به میادین، زادگاه ها و پرورشگاه های آسیبهای گوناگون اجتماعی در معرفی، شناسایی، بررسی بخشی از آسیب های اجتماعی و یافتن راهکارهای اجرایی و مناسب فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی توسط صاحب نظران و کارشناسان، می تواند نقش تاثیرگذار داشته باشد.

شکلات تلخ ، یازتاب یک حقیقت

شکلات تلخ عنوان این برنامه محققانه، چالشی و هشدارآمیز اجتماعی است که به نقد و بررسی عالمانه، هنرمندانه و مستندگونه آسیب های اجتماعی از جمله دختران فراری، سالمند آزاری، کودک آزاری و بویژه کودکان کار می پردازد.

کودک، کار و خیابان، محور موضوعی شکلات تلخ است که در قالب آثار مستند و گاه با بهره گیری ناگزیر از شیوه بازسازی و بازیسازی به دلیل محدودیت و یا ممنوعیت نمایش چهره بعضی آسیب دیدگان اجتماعی و بحث، نقد و تحلیل مساله کودکان کار از زوایای مختلف ارائه می شود و پرسشگرانه و هدفمند درپی گشودن درهایی به روی مسوولان متعهد کشور برای رسیدگی به مساله پیدایش، موجودیت، حال و آینده شکلات های تلخ کودکان کار است.

عوامل برنامه افزون برگفت وگوهای صمیمانه و روشنگرانه با آسیب دیدگان و برخی مسوولان، به بررسی نقش و سهم اقتصاد ناسالم و فقر و نیاز، طلاق، مهاجرت، اعتیاد والدین، ازدواج های غلط و… به شیوه های علمی و میدانی و تولید تصاویر مستند تلخ وتکاندهنده وافشاگر، اما موثر در این ارتباط پرداخته اند.

این برنامه خوب و تاثیرگذار اجتماعی، با استفاده از نظرات استادان، روانشناسان، پزشکان و متولیان امور فرهنگی، آموزشی و پرورشی، بهزیستی، شهرداری، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، بندیانی که در شکل گیری پدیده کودکان کار، آوارگی و بی پناهی و فقر و استثمار آنها نقش دارند و دعوت از خانواده ها جهت مشارکت در بحث های برنامه، می تواند به تاثیرگذاری بیشتر شکلات تلخ  کمک می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

45 + = 48